Jag har mätt upp vibrationerna i min N4400 och kunnat konstatera att vibrationerna har samma frekvens som hjulhastigheten. Vidare har jag genom mätningar konstaterat att hjulens balansering är mycket välgjord. Dessutom har jag konstaterat att vibrationerna minskar rejält efter en tid av obelastat band. Min slutsats är att vibrationerna kommer sig av att gummit på hjulen deformeras viskoelastiskt när man förvarar sågen med bandet i spänn. Det är enligt min mening den enda anledningen till att man skall släppa på bandspänningen när man inte använder sågen. Det behöver naturligtvis inte vara samma fenomen med din såg.
 
Det låter mycket troligt, jag tror faktiskt det är så. För om hjulen är konstant felbalanserade borde inte obalansen försvinna ibland. Ska försöka minska bandspänningen ett par "rattvarv" när den står i vila, eller tror du man måste släppa spänningen helt? Problemet blir tyvärr då att bakre styrningarna måste justeras om igen om bandet inte hamnar på exakt samma position...
 
Du får montera en liten lågvarvig motor som sakta, sakta snurrar runt hjulen när sågen inte används :)
 
Jag föreslår att spänningen släpps nästan helt. När man spänner upp bladet igen hamnar det centrerat på samma plats som när man gjorde centreringen, förutsatt att man har samma bladspänning. Ingen justering av styrningarna behövs då.
 
mattiasp skrev:
Jag tycker att det låter knepigt. Min erfarenhet är att man slipper de flesta problem med "drift" om man ställer in så att man centrerar bandet på båda hjulen.

Mats fråga om fasförskjutning har vi redan avhandlat muntligen, men för er andra så menade Mats att man kanske kunde lösa eventuella centreringsproblem på det undre hjulet genom att flytta det axiellt genom att placera mellanlägg (shims) på axeln.

Mitt svar är att det kunde vara möjligt, men att det är lättare att justera vinkeln på den undre hjulet. Eftersom vinkeln på båda hjulen är vertikalt justerbara är det möjligt att justera dem så att de hamnar i ett plan. Det planet är inte med nödvändighet vinkelrätt mot sågen bord, men det kan justeras genom att trimma in bordet.
Kan berätta att jag fått igång min bandsåg. Det var väldigt svårt att se om bandet gick uppåt eller neråt, både mot bandet och hjulet var det svårt att se. Men när man sågade insåg man snabbt att det gick uppåt. Justerbart i 3-faskontaken precis som på hyveln.

Har gjort mitt livs första push stick. En bandsåg är uppenbarlige en maskin specialbyggd för att bygga jiggar. :)

Tyst gång, vibrationsfri, utom när jag stänger av den.

--- Mats ---
 
Jag orkar aldrig snurra på det där hjulet för att släppa spänningen, det är en del varv som hjulet ska runt.

Funderat länge på en sån här
gn927_82-m8x25.jpg

Vad tror ni?
 
Jag tror tyvärr inte att den där ger tillräcklig förflyttningsväg. Jag har övervägt (men avskrivit) att sätta en tryckluftcylinder på hela bandspänningsmekanismen. En ratt med infällbar vev vore trevligt och rimligt:
http://www.wiberger.se/templates/rattar.htm
 
Men nog borde det finnas större varianter med större skillnad mellan spänt och icke spänt läge? En annan fördel är att det syns tydligt om bladet är spänt eller inte. Annars kan man väl göra en egen?
 
mattiasp skrev:
Det som man kan köpa till lär inte ha den precision som jag tror att du förväntar dig. Jag har skrivit lite mer om inställning av sågen här:
[länk]
Humm, jag är inte riktigt nöjd med min bandinställningspinne. Den pekar som på bilden nedan när den har släppt hjulet helt. Det är väl lite högre än den borde vara (den vilar inte på understa strecket).

Innebär det att om man bara ställer spänningen mostvarande bit över det streck man har sin bladdiameter på så fungerar inställningen fortfarande som den skall?

--- Mats ---
 
  • hammer-bandsaw-n400-saw-width-adjustment.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats Bengtsson skrev:
Humm, jag är inte riktigt nöjd med min bandinställningspinne. Den pekar som på bilden nedan när den har släppt hjulet helt. Det är väl lite högre än den borde vara (den vilar inte på understa strecket).

Innebär det att om man bara ställer spänningen mostvarande bit över det streck man har sin bladdiameter på så fungerar inställningen fortfarande som den skall?

--- Mats ---
Pilen är ju extremt grov, och skalan inte särskilt detaljerad. Jag tror att du på skalan lätt ska kunna se att du är i rätt härad och därefter skruva in spänningen på känn. Det tror jag blir utmärkt för dig, vet att du inte är mycket för att mäta ändå:)
 
Daniel_N skrev:
Pilen är ju extremt grov, och skalan inte särskilt detaljerad. Jag tror att du på skalan lätt ska kunna se att du är i rätt härad och därefter skruva in spänningen på känn. Det tror jag blir utmärkt för dig, vet att du inte är mycket för att mäta ändå:)
Tack, jo du har rätt, jag är inte mycket för att mäta. Det som bekymrar mig är en hemsk misstanke att pilen var längre ner förra gången jag släppte spänningen ur sågen...

--- Mats ---
 
Daniel_N skrev:
Pilen är ju extremt grov, och skalan inte särskilt detaljerad. Jag tror att du på skalan lätt ska kunna se att du är i rätt härad och därefter skruva in spänningen på känn. Det tror jag blir utmärkt för dig, vet att du inte är mycket för att mäta ändå:)
Nu har jag experimenterat lite. Det finns ett glapp på pinnen så helt klart som du säger kan man inte förvänta sig för mycket exakthet. Tog mitt Digatala högkvalitetskjutmått (Axminster original) och spände fast på sågbladet. Drog späningen från det som är nolläget till det som i så fall motsvarar 20 mm blad. Med skjutmåttet utdraget 99.19 mm (kontrollerade i efterhand, siktade på 100 men rubbade det litet när jag spände fast det i sågen) fick jag en förändring av 0.05 mm. Så förändringen är runt 0.05/99.19 mm per mm=0.0005. För stål är elasticitetsmodulen ungefär 200GPa. Så spänningen i bandet är runt 200E9*5E-4=1E8 Pa=14500 PSI. Önskat värde borde vara runt 15000.

Kalkylen är grov, jag kunde kört över längre sträcka, men så mycket längre är inte skjutmåttet. Jag har tagit bort glappet så gott jag kan genom att spänna fast måttet med ett lite slackt blad och sedan nollställa innan jag börjat spänna bladet men efter jag rätat ut det. Jag har försökt minska felmätningen genom att släppa skruven i skjutmåttet som håller det stelt (parallelliteten är ändå rätt ok eftersom det är fastspänt parallelt i bladet). Jag hade 0.04 tidigare längs skalan, och 0.05 ytterligare en bit tidigare, så jag vet att jag är på väg mot 0.06, så jag bör snarare underskatta än överskatta baserat på siffran som visas. Trots det, plus minus 20% är en rimlig gissning på avvikelsen.

Slutsatsen blir ändå att jag bör kunna lita på skalan. Och att skalan faktiskt borde bero på materialet i bladet, inte bara dess bredd, så den skall man inte ta för hårt på.

--- Mats ---
 
  • hammer-bandsaw-tension-meter-through-caliper.jpg
Redigerat:
Masses skrev:
Fick i ett nyhets mail från ngn Woodworking där dom hade lagt en länk till en video om hur man justerar sin bandsåg. Denna man menade att det var inte alls viktigt att justera underhjulet utan enbart se till att bladet spårade fint på topphjulet. Smt tt se till att bladstyrningen var justerad.
Gått ner till mitt 10 mm bandsågsblad. Med 19 spårar den snyggt. Med 10 spårade den utåt. Istället för att ändra bord provade jag ett tips från ett forum: Ändra hjulet så att bladet flyttar fram längre fram. Det ihop med att såga långsammare tog bort spårproblemet helt. Kanske skulle provat med att bara såga långsammare, vet inte hur mycket det egentligen inverkar.

--- Mats ---
 
Rätta mig om jag har fel men inte ska man väl behöva hålla på och skruva, testsåga, fippla, testsåga, ändra, fippla, testsåga för varje gång man byter blad???
 
Masses skrev:
Rätta mig om jag har fel men inte ska man väl behöva hålla på och skruva, testsåga, fippla, testsåga, ändra, fippla, testsåga för varje gång man byter blad???
Nu kan jag inte praktiskt så mycket om detta, men jag har plöjt två böcker om enbart bandsågar, och enligt dem så är svaret "Jo".

Om du kör med band bredare än 12mm och de där effekiva tänderna vars namn jag glömt (något med hook) så är svaret i princip "Nej". Men varje gång du kör med smalare band och finare tänder så är bandet känsligt. Ju hårdare du spänner, dess mindre problem. Ju smalare och lägre du sätter guiden, dess mindre problem. Men själva kröningen gör att bandet har en vinkel och den vinkeln gör att bandet spårar om du har smala tänder och är det minsta fel.

Skälet till att jag hittade lösningen jag hittade var inte att jag letade, utan att den typen av diskussion dyker upp kring bandsågar.

Från teori till praktik: Skall jag toka det som att du kör med tunna band utan spårning och hack?

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.