Ezcobar skrev:
Är det någon som kan säga något om denna bandsåg. Priset är som en halv Hammer N4400, är den bara hälften så bra tror ni? Vad jag kan läsa i tråden så är ju inte hammern helt felfri den heller!

[länk]
Intressant såg. Speciellt 1005. Du kan ta kraftigare blad än Hammern, vilket får tolkas som att de tror att de har ett stabilare chassi (alterantivt kan man tolka det som att Hamern är en billig Felder och de vill inte att man skall kunna ha för breda blad i den). Rimligen innebär det att du har lite bredare hjul.

Bladet är kortare, så höjden på sågen måste vara mindre, då hjuldiametern är större än på hammern. Dock, rätt placerat är det inte nödvändigtvis en nackdel, såghöjden kan ändå vara bra. Bordet ser mindre och klenare ut, men så länge det håller gör det inte så mycket tror jag.

Låter som ett intressant alternativ.

--- Mats ---
 
L
Jag köpte en bandsåg av claes-ohlsson. Mest får den dåliga jag hade paja. Den hade ett tunt blad. Min nya såg ger en väldigt grov yta. Lite som att man skulle ha sågat med motorsåg. Varför? Och vad gör man åt det? Jag funderar på att byta till ett tunnare blad och ändra så att den går fortare. 900 mot 660. Eller ska man spänna bladet?
 
Lolight skrev:
Jag köpte en bandsåg av claes-ohlsson. Mest får den dåliga jag hade paja. Den hade ett tunt blad. Min nya såg ger en väldigt grov yta. Lite som att man skulle ha sågat med motorsåg. Varför? Och vad gör man åt det? Jag funderar på att byta till ett tunnare blad och ändra så att den går fortare. 900 mot 660. Eller ska man spänna bladet?
Byt till ett (nytt) blad med fler tänder så ska du se att snittet blir finare.
 
Vad jag förstått finns det ingen anledning att köra den lägre hastigheten i trä. Pratar vi metall eller plast kan en lägre hastighet vara aktuellt.
 
mattiasp skrev:
Tyvärr ingen erfarenhet av andra sågar. Jag är faktiskt nöjd med min, och jag är grinig!
Mitt första exemplar var alldeles ramsnett, men leverantören Swedendro skötte reklamationen exemplariskt. De skickade en ny såg från Österrike med en gång, så en period hade jag två Hammare hemma.

Jag har använt originalbladen en del och de ger en ganska repig yta. Hemma på hyllan ligger två nya Lenoxblad. Ett Woodmaster CT på entumsbredd, 1,3 tpi, Triple Chip Grind. Sågen är egentligen inte specad för den bladbredden, men det får bli ett test. Jag ville åt den grova tanddelningen och hooken i bladet, som egentligen är avsett för bandsågverk. Jag skall ha bladet till just att såga stock till brädor.

Vidare har jag ett Lenox Trimaster på hyllan med Triple Chip Grind, 3 tpi och trekvarttums bredd. Det skall jag ha som standardblad. Båda bladen är hårdmetalltandade och grisdyra. De finns på spectrumsupply.com
Hej mattiasp! Vad tycker du om dina Lenoxblad? Värda sina pengar eller inte? Jag tänkte skaffa ett stockblad + ett för normalbruk. Jag har köpt en ACM BS440 och lurar på att skaffa Lenoxblad (förr eller senare).
 
Ja, speciellt Woodmaster CT är bra. Det lite smalare bladet har jag haft vissa problem med. Det är någon tand som sticker ut och gör en repa på materialet som sågas. Tyvärr har jag inte lyckats identifiera vilken tand det är som spökar. Man hör det tydligt, och det syns som sagt på det man sågar. Jag har bara lagt lite tid på att hitta felet. Jag gissar att det är lätt att slipa bort problemet om man bara lyckas hitta den felande tanden. Kanske börjar det bli dags att reda ut var felet sitter. .
 
OK, tack för input. Jag ska börja med ett stockblad på 32mm och ca 0,5 tpi! Får se hur det går. Det ser tungkört ut. Jag har beställt en ny fjäder också enligt dina spaningar. Det blir spännande att testa.
 
Masses Masses skrev:
några bilder på mästerverket :D
Kan flytta sågen väldigt lätt nu...
Snyggt bygge. Jag undrar om jag inte borde satsa på något liknande på min kommande såg. Hade du högupplöst version på ritningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.