Ska köpa fönster, frågan är om det är värt att uppdatera mina offererade fönster till U värde 1,34. Glaset som sitter i vid erlagd offert ligger på 1.7. Alltså endast 0,4 bättre u värde. till ett pris av 14000:- Totala summan ligger på 180 000:- Det är så marginell förbättring så vad gör man?????

Kanske semestra för pengarna?

En förbättring i U-värdet med 0.4 betyder alltså en förbättring av 0.4W per kvadratmeter fönster och grad celsius i temperaturdifferens mellan in- och utsida. Vet nu inte exakt vad för genomsnittstemperatur man brukar räkna med, men låt oss gissa på 10 grader C, så säg att du vill ha i genomsnitt 10 grader varmare inne än ute (dvs 20 grader inne). Och för enkelhetens skull säger vi att du har 10 kvadratmeter fönster (justera själv efter mer exakt siffra). Förbättringen blir med andra ord 0.4W/(m2*C) * 10m2 * 10C = 40W. Det går 8760 timmar på ett år, så skillnaden i årsförbrukning i ren värme blir något i storleksordningen 40W*8760h ~= 350kWh.

Vad har du för värmesystem? Direktverkande el? Då blir det cirka 350kWh skillnad på elräkningen varje år. Värmepump? Dividera denna siffran med systemets effektivvärde, så får du en bättre uppskattning för ditt system.

Detta är givetvis överslag baserade på uppskattningar och förenklingar, men det kanske kan hjälpa dig att ge någon sorts bild av hur lång tid det tar innan en investering i dyrare fönster lönar sig.

Kanon bra!!! Tackar så mkt för ett *bip* bra svar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Redigerat av moderator:
Gävle har årsmedeltemperatur 5 grader. Vill man så ha 22 grader inne borde skillnaden bli 600 kWh.

Har man för bra isolerade fönster kan man få kondens på utsidan

Intressant. Har jag förstått rätt att du köper fönster för 180 000 kr? Boende i Gävleborg? Pris per kWh ca 2,50 kr inkl nätavgifter, betyder en energibesparing på ca 1500 kr/år.

180 000 kr/ 1500 kr per år = 120 år

Hoppas att jag har fel, men om jag har rätt, åk på semester

Nej, det är 14000extra / 1500=9 år.

Ja, det var ju lite skillnad, Snickjon får nog stanna hemma

Inte betalar man väl 2,5 kr/kWh om man bor i hus? Och de fasta avgifterna minskar inte för att man sparar 600 kWh. Då måsta man säkra ner ett steg för att tjäna några hundralappar.

Enligt en normal ekonomisk beräkning skulle jag säha att det inte är lönt att lägga dessa 14000 kr. Men personligen lägger jag gärna 1000 kr extra på glas för att spara 800 kr energi. Man får dessutom gissa på framtida energikostnader och att bättre glas höjer värdet på huset.

1,5 kr rörlig kostnad el ger 900:- minskad el per år. Ränta 4% på 14000:- ger 560:-. Besparingen är mao 360:- per år vilket ger en avskrivning på nästan 40 år. Så länge håller inte fönstren så därmed är investeringen en förlustaffär.

Spelar det någon större roll om man lägger 14000 till på huset som har 22 enheter? 10st 14x17, 5st 7x17 5st 12x7, 1 st 14x 12 och en par dörr, 14x22. Få allt monterat, 3 fönster samt dörr ska flyttas, nuvarande entré byggs igen, allt ska kläs igen på utsidan.....

Semester kommer jag att uppleva ändå, förmodlingen mer än i år som bjöd på Portugal, Turkiet, Ryssland och Finland!

Du har nästan 39 m2 fönsteryta så du får multiplicera besparingsexemplen ovan med 3,9.
Att idag montera in fönster med U-värde 1,7 är dumt, jag skulle föredra 1,2 eller bättre. Det är mer än den kortsiktiga ekonomin som bör vägas in, ex, ökad komfort, minskad risk för kallras, miljöhänsyn.
Är priset 180 000.- inkl. montage? om inte så tycker jag att det verkar dyrt med ett snittpris 8181 kr per fönster.

Nä, dessa 14000 är väl en piss i mississippi? Jag hade lagt in dem utan att tveka. Dels p.g.a. att vi inte vet hur energipriset kommer att se ut om 10 år, men främst p.g.a. att det skulle kännas bättre inombords.

Montage inkluderat i priset, kommer förvisso att nyttja ROT.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.