Har man en kamin som ger 30 kW har man en panna, en "normal" kamin ger ca 6 - 8 kW. Då räcker det gott med ett smalare rör.
 
Om man tittar på vilka effekter vi pratar. 1,6 nm3 luft / kWh. luftens specifika värmekapacitet är ungefär 1 kJ/kgK. luftens densitet är ungefär 1,3 kg/m3. Vid till exempel 30 graders höjning av temperaturen går det åt 1,6*30/1,3 = 37 kJ = 0,01 kWh för att värma den luft som åtgår till förbränningen. Om jag har missförstått hur det fungerar och det visst spelar roll för effektiviteten om luften kommer utifrån eller inifrån så är det fråga om 1% av kaminens effekt. Om mitt tidigare resonemang visar sig felaktigt borde det i alla fall vara i praktiken försumbara effekter. Därmed dock inte sagt att det är meningslöst att ta förbränningsluften utifrån.

Erik
 
Avemo skrev:
Om man tittar på vilka effekter vi pratar. 1,6 nm3 luft / kWh. luftens specifika värmekapacitet är ungefär 1 kJ/kgK. luftens densitet är ungefär 1,3 kg/m3. Vid till exempel 30 graders höjning av temperaturen går det åt 1,6*30/1,3 = 37 kJ = 0,01 kWh för att värma den luft som åtgår till förbränningen. Om jag har missförstått hur det fungerar och det visst spelar roll för effektiviteten om luften kommer utifrån eller inifrån så är det fråga om 1% av kaminens effekt. Om mitt tidigare resonemang visar sig felaktigt borde det i alla fall vara i praktiken försumbara effekter. Därmed dock inte sagt att det är meningslöst att ta förbränningsluften utifrån.

Erik
Alltså - om du värmer tilluften med din vanlgia värme först, och sen ytterligare med eld, jmf med att värma kallluft direkt så är det möjligt att du inte förlorar jättemkt på det (förutsatt att luften faktiskt bli varmare om den är förvärmd - kan det vara så att luften lämnar kaminen vid en viss temp oavsett hur varm inluften var ?).
MEN eftersom du tar luften från uppvärmda utrymmen så kyler du dessa, och kaminen kommer inte kunna distribuera värmen (i de flesta fall) til lde utrymmenan utan dom blir kallare/måste värmas med det vanliga systemet - vilket då drar mer energi.

/K
 
Ok, sista försöket.
36m3 är ungefär lika mycket luft som finns i ett rum på 12-15m2.
Om du först värmer detta rum till 20C, sedan eldar upp denna luft(skickar ut den i skorstenen) så att du måste ta in ny kall uteluft för att ersätta den luft som försvann ut i skorstenen så sänks temperaturen till vad det är ute (ungefär), sedan värmer du denna luft till 20C igen för att det ska vara mysigt inne och sedan eldar du upp luften (skickar ut den i skorstenen), och sedan tar du in ny kall uteluft ......... o.s.v o.s.v

Detta måste kosta så mycket energi som går åt för att för att hålla rummet varmt?

Om jag å andra sidan har mitt rum varmt & mysigt, och sedan leder in den luft som går åt till förbränningen så nära eldstaden som möjligt (helst in i) så behöver jag inte röra den varma goa luften i rummet.

Om vi sedan pratar rent eldningstekniskt så är det så att förvärmd luft kan hjälpa till med förbränningen eftersom vi får lättare att förgasa bränslet ju varmare luften är, å andra sidan så kan det uppstå otrevliga NOx om förbränningen är för varm. Och här kan vi fördjupa oss hur mycket som helst!
 
Jag antar att Chabby har fått svar på sin fråga. Säg till annars, för vi börjar komma ifrån ursprungsämnet.

Klas, blandar du inte ett par olika saker nu? Om rummet värms av radiatorer under fönstren så skapas konvektion i rummet där varm luft stiger upp vid elementen och svalare luft sjunker på rummets motstående sida. En kamin är typiskt placerad centralt i huset så att konvektionen går åt andra hållet. Om elementen är avstängda och rummet värms med bara kaminen så kommer vid samma rumstemperatur luften att vara kallare vid elementet än om elementet värmt rummet. Elementet sitter mitt i kallraset från fönstret. Är det fråga om ett element med termostat så kommer detta om det är på att fortsätta värma rummet till lite högre temperatur än det blivit om det inte brunnit i kaminen. Den totala effekten som tillförs rummet från både kamin och element blir högre eftersom innetemperaturen blir högre. Effekten som elementet lämnar ifrån sig är i princip onödig eftersom kaminen skulle räcka till att värma ensam, men det är fortfarande en lägre effekt än det skulle ha lämnat ifrån sig om det ensamt värmt rummet. Detta oavsett om tilluft tas inifrån eller utifrån. En kamin är inte optimal för att värma angränsande rum, men om man skall lyckas få till att eldstaden suger ut mer värme än den tillför bostaden så krävs en oduglig eldare och en osedvanligt dålig öppen spis. Tänk på att den energimässigt förkastliga öppna spisen har varit den främsta värmekällan i svenska hem i många hundra år.

Lat, Luften som går ut genom skorstenen är inte 20 grader varm. Den värms inne i kaminen så att den är kanske 150 grader varm. Detta är givetvis en förlust, men jag menar att man inte kan komma ifrån denna förlust. Om vi fortsätter att för resonemangets skull bortse ifrån den förbränningstekniska biten så kommer fortfarande kaminen att lämna en mindre effekt till rummet om den matas med kall luft. Luften som kommer in i kaminen skall värmas från en lägre temperatur. Lägre ingångstemperatur ger en större temperaturdifferens vilket kräver en större effekt. Närmare bestämt lika stor effekt som man sparat på att inte värma luften utanför kaminen. Resultatet blir att rummet kräver en lägre effekt att hålla varmt och kaminen lämnar en lägre effekt till rummet.

Erik
 
lat skrev:
Ok, sista försöket.
36m3 är ungefär lika mycket luft som finns i ett rum på 12-15m2.
Om du först värmer detta rum till 20C, sedan eldar upp denna luft(skickar ut den i skorstenen) så att du måste ta in ny kall uteluft för att ersätta den luft som försvann ut i skorstenen så sänks temperaturen till vad det är ute (ungefär), sedan värmer du denna luft till 20C igen för att det ska vara mysigt inne och sedan eldar du upp luften (skickar ut den i skorstenen), och sedan tar du in ny kall uteluft ......... o.s.v o.s.v

Detta måste kosta så mycket energi som går åt för att för att hålla rummet varmt?

Om jag å andra sidan har mitt rum varmt & mysigt, och sedan leder in den luft som går åt till förbränningen så nära eldstaden som möjligt (helst in i) så behöver jag inte röra den varma goa luften i rummet.

Om vi sedan pratar rent eldningstekniskt så är det så att förvärmd luft kan hjälpa till med förbränningen eftersom vi får lättare att förgasa bränslet ju varmare luften är, å andra sidan så kan det uppstå otrevliga NOx om förbränningen är för varm. Och här kan vi fördjupa oss hur mycket som helst!
Jag kanske har missförstått det hela kapitalt, men.. energibesparingen blir väl rätt liten?

Om man har ventilation i "150kvm-villan" så har man väl åtminstone 0.35l/s och kvm => 52,5l/s ? Den värms upp för en kostnad av.. tja.. Ni vet bäst själva vad ni pröjsar.

När du räknade på 20kW pannan ovanför så behövdes ett flöde på 32nm3/h. Om vi då står kvar vid antagandet att det går åt lika mycket luft för ved men har en kamin på 10kW (en stor jäkel för en myseldare från storstan) så blir behovet för den förbränningen 16000l/3600s 0 => 4,4l/s. Det matchar ganska bra med andra gissningar ovanför.

Volymen kalluft som behöver värmas till rumstemperatur ökar i så fall med mindre än 10% under den tid du eldar.
 
Haha ja oja jag har bestämt mig för att göra ett tillufts hål i väggen!
 
Sotarn var här nyss och rekomendera detta MEN han sa att den skulle sitta i taket pga det blir golvdrag om man sätter den nära golvet!? Vad säger ni grabbar!
 
chabby skrev:
Sotarn var här nyss och rekomendera detta MEN han sa att den skulle sitta i taket pga det blir golvdrag om man sätter den nära golvet!? Vad säger ni grabbar!
Well han kanske har rätt.
Jag har min på landet vid golvet, och stänger den när inte kaminen används - funkar bra.
Det blir väl f.ö. kallras även från en ventil högt upp ? Iof sprids väl kylan lite då iof...
annars kan du väl koppla den låga ventilen direkt till kaminen med tillopsrör- som du isolerar - då borde du slippa kallaras och sitter den bakom kaminen i princip så borde det etstetisk också funka?

/K
 
Ja, om man gör sig besväret att ta upp ett hål i väggen i underkant av kaminen (jag förutsätter att man menar yttervägg!!) så är det enda rätta ett isolerat rör som direkt leder in luften i kaminen. Då blir det inget kallras och man slipper dra in kalluft i rummet.
 
Har kaminen i mitten av huset in i murstocken så det går inte så bra att få tillluften direkt till kaminen! Vart ska jag ha ventilen! I högt upp på väggen eller långt ner mot golvet!?
 
Kan du få ventilen att sitta i kaminens omedelbara närhet så gör det som blir enklast. Om den hamnar flera meter ifrån kaminen tror jag inte att den gör någon nytta. Har huset klarat sig i snart hundra år utan tilluftsventilen så fungerar det nog. Resonemanget tidigare i tråden gick ut på att man kan minska kalldrag från fönstren genom att ha en kanal för utomhusluft direkt in i kaminen. Om du bara tar upp en ventil i väggen långt ifrån kaminen så flyttar du bara kalldraget och ökar det eventuellt.

Erik
 
Anledningen till att jag gör det är att jag gjort huset lite tätare och att man kunde minska kalldraget från fönster!
Alla säger olika! Sotarn säger att det ska vara i samma rum som kaminen! Sätter jag ventlen kommer den sitta ca 2.5-3 m från kaminen! Den kommer även sitta snett ovanför soffan! Kommer det bli jätte mkt kalldrag om jag sätter den uppe vid taket ?
 
Om du tänker använda soffan så skulle inte jag sätta en ventil där. Håller med Avemo, befintliga ventilationsventiler borde räcka. Du kan omöjligtvis styra från vilken ventil luften ska komma till kaminen. Om du vill välja golv el tak vid soffan så skulle jag nog ta golv. Man kan ju lägga upp fötterna på bordet :) när det drar kallt.... men som sagt jag tror det är helt onödigt att sätta en ventil i väggen (du måste naturligtvis ha tilluft på andra ställen i huset...)
mvh L
 
J
tänk på att kall luft ramlar ner så om ni drar röret uppifrån och ned behövs ett spjäll när ni inte eldar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.