chabby skrev:
Ingen som vet någe om pelletskamin? hur ska röret isoleras om man drar det i väggen? Kommer vara 145cm isolering!
Pelletskamin eller vedkamin torde inte spela ngn rolll - båda behöver luft.

Drar du röret i väggen så är det väl redan isolerat runtom ?
Kanske man skall ha stenull eller ngt precis invid röret möjligen, jag vet inte ?

/K
 
Av ren nyfikenhet. Är det någon som mätt upp flödet som en normal kamin behöver?
5,10,15 l/s
Drar ju givetsvis olika mycket beroende på hur man eldar, men ett tvärsnitt.
Har hört 3l/s men inte riktigt kunnat bekräfta det. (Har inte någon egen spis)
 
det finns färdiga isoleringsrör för spirorören. Tänk också på att 125mm spirorör är ett minimum, för tillluft till kamin, över 3 meter längd, bör man gå upp i dimension. 30mm nätmatta är OK till isoleringen.
Plaströr får naturligtvis inte användas för tilluften, och att låta röret mynna ut inne i bostaden (på vinden t ex) bör man nog fråga sotarmästaren om, för att vara på den säkra sidan.
 
chabby skrev:
Okey det låter som om man ska ha det då! Jag har ett hus från 1913 Som jag håller på att byta bjälklag på Förut var det 145 cm sågspån nu blir det 220 isolering i väggarna var det 10cm sågspån nu blir det 145cm isolering, jag har 3 glasfönster. Vad säger ni ska jag hänga dit rören?

Förlåt, vill inte peka finger men var har du tänkt bo???

220cm isolering i bjälklag, blir lågt i tak nånstans:blushing:
145cm isolering i väggarna, tilläggsisolerar du utåt eller inåt ?

Ja, jag förstår att det är ett decimalfel, men det såg ganska kul utd^_^b
 
saturnus skrev:
Tänk också på att 125mm spirorör är ett minimum, för tillluft till kamin, över 3 meter längd, bör man gå upp i dimension
Jag blir fundersam över detta påstående. Det är ju inte ens alla kaminer som har 125 mm diameter på rökstosen. Tilluftshålen i kaminen brukar ha en yta som vida understiger ett 125 mm spirorör. Det är ofta 6 st 8 mm hål eller liknande. 2,5% av den area du föreskriver. För vilka kaminer är 125 mm minsta diameter på tilluftsrör? Det kan omöjligt vara generellt.

Erik
 
Ingen kamin behöver så grovt tilluftsrör ca 70-80 mm brukar det vara.
 
Har för mig ifrån min tid som oljeeldare att den generella regeln vid förbränning (oavsett bränsle) var att tilluftsintaget skulle ha samma area som skorsten/rörkrörsanslutningen.
 
Lat, pratar du nu om en kanal för att ta tilluft utifrån eller den faktiska öppningen in i eldstaden? I det förra fallet låter det väl tilltaget och onödigt mycket för mig, men jag kan ha fel. I det senare fallet låter det helt orimligt. Normala eldstäder har aldrig lika stort luftintag som rökstos. Varför skulle den ha det? Volymflödet ut är ju så mycket större än in.

Sedan undrar jag över detta med den påstådda vinsten i effektivitet då förbränningsluften tas utifrån. Förlusteffekten borde väl styras av temperaturdifferensen mellan utomhusluft och rök. Rökgastemperaturen beror väl till största delen på hur intensiv elden är och hur kanalerna är utformade. Jag tvivlar på att en ökning av temperaturen på tilluften direkt återspeglas i en motsvarande höjning av rökgastemperaturen. Jag är med på resonemanget om minskat drag från tilluftsventiler, men har svårt att köpa att man skulle minska förlusteffekten. Missar jag något?

Erik.
 
Erik,

det man då talade om var ventilen i ytterväggen in till pannrummet.
Näe, så väldigt väl tilltaget är det inte om man börjar räkna. För EO1 så gäller att man behöver c.a 13nm3 (normal kubikmeter d.v.s luft vid ung 20C och normalt lufttryck) luft per kg olja för en optimal förbränning, men eftersom man aldrig har en optimal förbränning (man skulle då hela tiden balansera på gränsen till att det börjar sota för mycket), så tillför man en 10-20% mer luft än vad som behövs. Eftersom 1kg EO1 ger c:a 10kWh så kan vi säga att varje kWh kräver c.a 1,6 nm3, vi kan väl vidare gissa att ved kräver minst lika mycket luft per kWh.
D.v.s om du har en pelletskamin på 20kW så kommer den att behöva (minst) 20*1,6nm3 = 32nm3/h när du eldar för fullt. Hur litet hål som egentligen behövs för att ta in den luftmängden vet jag inte.

Anledningen till att elda med friskluft istället för tidigare uppvärmd luft bör förklara sig själv med ovanstående förklaring (onödigt att först värma luften för att det ska vara skönt inne och sedan elda upp den), eldar du dessutom med tidigare uppvärmd luft så behöver du mer eftersom den innehåller mindre syre per m3.

Däremot så är det riktigt att om man skall elda optimalt så kan man gärna använda uppvärmd luft, men denna ska då värmas med t.ex. förlusterna ifrån varma rörkrör eller dylikt.
 
Om det gällde tilluftsventil till pannrummet är jag med. Jag föreställer mig dock att kanalen som skall gå hela vägen utifrån till en kamin i alla fall inte behöver vara lika bred som rökstosen. Volymflödet ut genom skorstenen är ju betydligt större än volymflödet in i kaminen.

Åter till friskluftsintag på kaminen. Luften som passerar genom elden värms till kanske 900 grader. Därefter kyls förbränningsgaserna av mot kaminens väggar och värmen sprids ut i rummet. När gaserna lämnar skorstenen har de en temperatur på kanske 150 grader. Förlusteffekten bestäms av flödet ut genom skorstenen och temperaturen på rökgaserna. Om luften tas utifrån direkt så skall den inne i kaminen värmas hela vägen från kanske -10 grader till 900 grader och sedan kylas till 150 grader. Tas luften inifrån så skall den först värmas via kaminens utsida från -10 till 20 grader och sedan till 900 grader inuti kaminen och så vidare. I båda fallen har givet samma rökgastemperatur samma förlusteffekt lämnat huset. Att syrehaltens eventuella skillnad mellan ute- och inneluft skulle ha någon betydelse kan jag inte tänka mig.

Så långt teoretiskt resonemang. Det finns säkert otaliga ytterligare parametrar som påverkar kaminens verkningsgrad och upplevelsen av brasan, men att effektiviteten skulle öka enbart för att förbränningsluften tas utifrån får jag inte ihop.

Erik
 
Man kan ju goggla och se viken diameter tillverkarna rekommenderar i deras montageanvisningar. Tilluft utifrån är rätt bra om man inte har balanserad ventilation, har man bara frånluft brukar det vara svårt att få fyr utan att huset fylls med rök
 
Erik, helt riktigt förbränningsverkningsgraden blir inte bättre för att du använder kall förbränningsluft.
Däremot så ökar energiåtgången eftersom du först värmer kall uteluft till 20C för att det ska vara mysigt, sedan eldar upp den (ut i skorsten), sedan tar in ny kalluft för att värma den till 20c så att du inte fryser, sedan eldar upp den o.s.v.

Förbränningsluften skall aldrig tas ifrån vistelseutrymmen utan skall alltid tillföras direkt utifrån (om man sedan vill förvärma den på nåt smart sätt så är det en annan sak).
 
Jag är med på att det finns fördelar med att ta förbränningsluften utifrån. Dels att det blir lättare att tända om det är forcerad ventilation och dels att man möjligen kan få onödigt mycket ventilation och därmed kalldrag vid fönster och ventiler om det är självdrag. Det är påståendet att energiåtgången ökar jag inte är med på. Jag menar att elden måste tillföra luften lika mycket energi om den skall värmas inne i kaminen som om den skall värmas utanför den. Det är nog för små effekter för att vara mätbart i sammanhanget, men om tilluften till kaminen är lite kallare så blir även kaminen lite kallare och därmed tillförs inte rummet lika mycket värme. I det andra fallet att luften är varmare så lämnar kaminen en större effekt ifrån sig som äts upp för att värma den i rummet inströmmande kalluften. I slutändan går det jämnt upp. Missar jag något?

Erik
 
lat skrev:
Erik,


D.v.s om du har en pelletskamin på 20kW så kommer den att behöva (minst) 20*1,6nm3 = 32nm3/h när du eldar för fullt. Hur litet hål som egentligen behövs för att ta in den luftmängden vet jag inte.
32m3/h /3,6 = ca 9l/s
Då borde ett 100 rör räcka gott och väl.Även om man sätter ett ytterväggsgaller som brukar täppa till 30% av fria arean.
 
Genom att gräva ned uteluftsröret i marken och låta det komma ut i det fri en bit från huset kan eldstaden få nollgradig tilluft även mitt i vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.