Verktyg, Maskiner & Fordon
MathiasS: Man kunde ju tro att det var jag som skrev det där. Enda felet var vikten och dammpåsen. 8)
jarlh: Detta med tvättmaskin model amerikansk, dvs där trumman snurrar på "fel" ledd misstänker jag mest är amerikansk tradition. Visserligen rymmer maskinerna (oftast) en hel del, men tvätten blir ju inte lika ren som i en svensk maskin som blandar om rätt. Jag kommer ihåg somrarna hemma hemma hos mormor och morfar då jag var liten. De hade en uråldrig, mer eller mindre manuell maskin, som
star_daddy: En trappa ska luta 35-40 °. Vill man göra en trappa eller trappräcke måste man ibland såga i detta område. Annars är nog 45-47 ° OK, något mer än 45 är bra för ibland är virket krokigt...
Johan Gunverth: Det är säkert som med alla andra spotmarknadsprodukter; det finns alltså inga egentliga garantier eftersom maskinen redan är såld (men fortfarande oöppnad). Slutligen hamnar den hos tex. DUAB, som för att ge någon slags pålitlighet, ger en egen 1-årsaranti. Det är alltså inte Boschs fabriksgaranti man erbjuder utan en egen garanti (som är inbakad i priset). Nu skall jag inte säga
MrMagic: Det blev en 712:a i mitt fall. Lite mer kompetent framförallt vid finsnickerier. Klart värd pengarna, tystgående, gering upp till 60 grader etc. Men glöm inte köpa en sågbänk till den, blir jobbigt annars.
pappskallen: [citat] Det kan jag ju säga dig att det är du INTE ensam om ;)
Micke_1: Ännu bättre vanligt fett från fettsprutan funka nästan alltid! /M
ppalm: [citat] Har haft isär knappen, ja eller mässingsbläket som sitter i handtaget. samma brytare till gas som elen tydligen. han bryter gasen utan problem. får nog dyka in i svetsen och titta på reläerna som klibbar, kanske tuggummi :D Borde vara tre reläer: Skyddsgas 1/ Svetsström 2/ Trådmatning 3 ...eller?
Niq: Jag har en powercraft och den fungerar hur bra som helst. Jag har sågat av stockar och tegelsten med den och ännu så har den inte protesterat något. Har satsat på bra blad och har provat lite olika. Avråder från aeg blad dom har inte fungerat så bra för mig.
snickarboden: MathiasS>Klipper in... < Panelen är spikrak och tillsynes av god kvalitet (fredells). Menar du att det går att spika i noten med pistol?> Ja, jag gör det utan problem med min billiga dyckertpistol ifrån Bauhaus, 349:- och den håller än efter ett halvårs rätt flitig användning. /Kent
aquaerik: Clas Ohlson har en kexmaskin för 5hundringen, kanske ingen vidare kvalité, men för enkla smågrejor kanske...
xavier: hehe. jag känner igen känslan :) För många varianter av maskiner för att bara ha en av varje ;) Ska kolla med tyskarna; det känns lite väl meckigt att beställa från staterna. Dessutom är jag ganska mobil och vill minimera antalet prylar om det går. inga extra (stora) transformatorer om det går... /Pablo
Immobil: Finns många trådar om detta, här är en: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1108307921;start=0#0
Gralq: En liten fundering ang. skruvdragare. Har folk här något emot Metabo? =) Tror jag har sett det märket blivit nämnt en gång eller så. *klappar sin Metabo BSZ 12 Impuls och säger hej till forumet*
lob: Hej Jag har en AEG 12 volt med 2,2 ah batteri. Tror ni man kan använda laddaren till motsvarande Milwaukee (LokTor S 12 TX NiMH) som man importerar via sin bror som åker till USA flera ggr/år. LOB ps: AEG:n är jättebra men prylar får man ju aldrig för mycket avds
lob: Hej Har en klyv som den på bilden. Funkar hyfsat men inte mer. Den har för kort slag så tjurig ved klyvs inte ordentligt innan den "bottnar". Det går att justera om den för olika vedlängder men grundproblemet är att den har för kort slag mot "yxan"(kilen). Det finns en annan budgetvariant som är bättre. Svärfar har en sån som heter Luna men det finns en uppsjö av varianter på denna.
sverre: Kolla lucktätningen på tvättmaskinen! Alla (tror jag) utom Cylinda har den klassiska gummibälgen som är den i särklass vanligaste reservdelen till tvättmaskiner.
cubix: Synd att den var luftdriven din maskin JohanM. Det är inte alla som har tillgång till tryckluft.
pappskallen: Äh, Mathias har fått en kronisk blåtira när någon sopat till honom med boschten ;)
Cricce: En bra länk det där... nu kan jag ta och se jag hittar min vinkelkap på denna sida :) och på samma gång lyfta upp en bra tråd 8)
Cricce: Fint att höra, då kan det bli ett set från USA om det vill sig. Tack för alla komentarer....
Ubbe: [citat] Minns inte vad han använde :( Jag insåg själv att det var en stor brist i min beskrivning :P Om jag gissar lite var det antingen ett hemmabygge av något slag eller plockat från en kasserad maskin, typ kedjetelfer eller liknande. Ett traktordäck tror jag går väldigt tungt! Är du säker att det inte var ett transportband med "traktormönster" (finns sådana)? En enkel variant är
Fasting65: Johan73 - det finns flera trådar om såna (och närliggande frågor...) Kolla här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1105276796 http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1104565871 http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1107329775
Cricce: Tack för det :D måste åka och klämma på några olika märken idag...
snickarboden: Kan ju tillägga att jag idag har jobbat med en Bosch GST 100 PE halva dan och tjaa... det är ingen tvekan om att min nästa nog blir storebrorsan, finns liksom inget som kan matcha dem. Perfekt form för min hand, suverän att byta blad på, noll vibrationer, sen så kunde jag gissa var bladet var när jag sågade och det var rätt, det finns inte ord att beskriva hur jäkla bra denna sticksåg
kake: Hej Det är en hel massa saker att ha hänsyn till I det här fallet måste man mäta upp triangeln dvs gångjärnspunkten för maskinen,axelcentrum,och punkten där klingan anslår matrialet som ska sågas sedan kan sågtanden förskjutas från eller imot ledpunkten Detta är en hel vetenskap som inte jag kan redovisa här på forumet för jag skriver så långsamt,det skulle uppta resten av