T
thrax: Köp klippo. Bättre att köpa en begagnad klippo än en ny Stiga, Husqvarna mm. Stora skillnaden är att Klippo har gjutna chassien och därmed är hållbarare och inte så sladdriga. Som sagt köp en begagnad. Lämna sedan in den på helservice för 500-700 spänn och du har en maskin som är som en ny. Köper du beggat har du kanske råd att köpa en av de finare modeller. Undvik klippare
4 svar · 4,2k läst
D
drx: Nja hastighetsreglering känns lite overkill för mig. Polera bilen finns det andra hjälpmedel till. Tack för upplysningen! :)
7 svar · 3,0k läst
G
geschwint: Visst, http://www.theofils.se/. Jag funderade på deras kex maskin men Makitas (3901) var bättre, mer precis och gav mer för samma pengar... åtminstonde jämfört med deras Classic C2, fast man får ju en rätt snygg låda med lamellon. Lite mindre viktig information; Lamellos Tanga Swiss, specialmaskin för fönsterrenovering eller liknande, är byggd med Makita som chassi 8)
8 svar · 2,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Byt platta och tänk på att inte köra den för varm. Det brukar få "krokarna" i kardborren att "rakna"
3 svar · 8,4k läst
snickarboden
snickarboden: drx>Jag hade gjort tvärtom,kört på Hitachin och bytt klingor (och klyvkniv) på den vid behov. Feston är liksom byggd för att användas i verkstad, sänkprincipen är suverän men inte riktigt vad som behövs vid allroundsågning. Att t ex kapa en planka med Feston lär bli småsvårt men en baggis med en vanlig. /Kent
18 svar · 6,4k läst
D
drx: [citat] Hehe jo när fastighetsskötaren drog igång lövsugen 07.00 en fredagmorgon då man somnat 02.00 efter firmafest vart man mindre glad. Resultat = 1 st hot om uppstoppande av maskinen på olämpligt ställe och simsalabim så började de inte med lövsugen förrän kl 10.00 efter det. Detta var en bensin driven rackare som lät istil med en modellflygplansmotor på steroider. Skar genom
15 svar · 21,6k läst
J
JockeR: Man får gå in på Tillbehör, sen välja sticksåg, det går inte att hitta om man går in åp 85:an först. Testa om den här länken funkar: http://scaptocs.bosch-pt.com/boptocs-sca/Product.jsp;jsessionid=10DD5A09D27A677F4ACFE00ED3F67F13?division=zub&language=sv-SE&ccat_id=8441&prod_id=1661
9 svar · 4,3k läst
S
Styx: Jag kan lägga till att SD går att fälla åt båda hållen vid gerning, kanonfina bärhandtag när den skall flyttas, mycket flexiblare "sågbord", samtliga inställningar sköts framifrån, det är mycket lätt att använda vänsterhanden vid sågnin. Säkert massa mer men det får någon annan fylla på.. Jag har en SD och ångrar inte en sekund att jag lade den extra knappa tusenlappen...!
12 svar · 5,0k läst
P
PBSthlm: Finns det ingen som gör alternativa billiga laddare som funkar till en Makita med 12,2 V batteri på 2,2 Ah?
1 svar · 3,3k läst
P
ppalm: de blev en alpha tools står uppmonterad i garaget, lite höljudd vid körning men annars vet jag inte, skall borra i stål till veckan i samband med montering av pelletsbrännare. äh som sagt att byta hastighet var ju inget, bara att flytta remmen, fixat på nolltid sålänge man inte klämmer fingrarna ;)
13 svar · 14,8k läst
M
MartinH: Hej, Aquamastern funkar bra inomhus, men den är ju ganska rejäl klump så för "småjobb" som att hänga upp en liten tavellist eller så så hade jag valt att använda en B&D laser istället mest med tanke på storleken då. /Martin
5 svar · 3,3k läst
snickarboden
snickarboden: Kurt>Mnjaa... eggvinkeln skall inte vara för spetsig men att ha en egg med god skärpa tycker jag i alla fall är bättre än en slö. Där finns nog många sätt att slipa och alla sätt har sina förespråkare. /Kent
53 svar · 36,5k läst
G
Gladestone: Skulle "räck mig smörbladet" vara så mycket bättre, menar du ;) Jag umgås en del i knivmakarkretsar och beträffande knivar är det en smaksak om man säger "blad" eller "klinga". /Gladestone
27 svar · 4,7k läst
snickarboden
snickarboden: Japp, kopparen smörjer luften så den glider lättare. /Kentt
14 svar · 4,6k läst
L
LennartL: [citat] Jag kontrollerade parallelliteten i mitt pass genom att ställa det upp och ned mot en och samma punkt, och mäta verklig höjdskillnad mot den i passet (á 199 kr.) Det var långt bättre än jag trodde, dvs underlaget det stod på gjorde mera för felvisningen än själva lågprispasset. Vill man ha bra mätningar bör man därför kanske ställa laserpasset på ett extra långt (och
13 svar · 11,7k läst
Z
zajter: Hej!! Jag har sedan ett par år en tavla av perforerad massonit, men det verkar som att det systemet är på väg att "dö" ut, och ersättas av metall. I varje fall så blir det svårare o svårare att köpa verktygshållare till massonitskivan. Jag har med viss framgång hittat hållare på Claes Ohlsson.
1 svar · 5,1k läst
snickarboden
snickarboden: Gladestone>Hmm...jag vill se den dragaren dra i karmskruvar *s* det stod nåt dumt om "Oumbärlig för proffs" Hde den haft slagfunktion såhade jag börjat bli intresserad men denna nej... Vet inte ens varför nån skulle välja en så begränsad maskin. /Kent
24 svar · 4,3k läst
snickarboden
snickarboden: *s* är nog lätt att missa men grattis till den troligen bästa sågen som finns. Och det gäller både 85'n,110'an och 135'an och min gamla 60'a med förstås *s* Kan ju säga för en del som kanske undrar att jag har både Festo och DW på jobb med men min gamla 60'a är fortfarande favorit för svårare jobb, Bosch kan sticksågar otroligt bra helt enkelt. /Kent
3 svar · 1,9k läst
J
janssonj: Det finns dammsugare till cirkelsågen!!!
8 svar · 6,3k läst
S
speed: Hej alla! Jag var i USA och köpte 2st Paslode spikpistoler (6000kr där - 21000 kr här). Jag fick också med mig ett batteri av ridgidverktyg - alla sladdlösa. Allt jag behövde göra när jag kom hem var att köpa en transformator till 110V på biltema, och vips funkar alla laddare. Om ni ska till USA: passa på att köpa verktyg på Home Depot eller Sears. Vi blir lurade här hemma ;o)
0 svar · 2,4k läst
S
smogge: Jadu vem vet dom har precis börjat sälja i sverige så det finns väl ingen att relatera till.....jag va å frågade om jag kunde ta hem en för att "testa"innan jag som jag sa skulle köpa en men det gick inte men han kunde tänka sig att prov köra "demoköra" den för mig ...då sa jag att jag tar med mig trä bitar hade tänkt ta med mig en lite halv sur gran men nej han skulle bestämt
3 svar · 4,2k läst
T
tiggre: hmm... checken kom fram igår ;D direktbetalning ??? att man inte tänkte på det :P http://www.tools-plus.com/d-wd51845.html + http://www.tools-plus.com/d-wd51238k.html om allt går bra med den ordern så finns det en liten tanke på att köra detta http://www.tools-plus.com/d-wdc6kita.html
6 svar · 2,4k läst
T
Tomaser: nån som testat maskiner från Logosol? kvalite? garanti? funderar på deras handöverfräs men är den värd stålarna?
0 svar · 2,8k läst
snickarboden
snickarboden: *s* jo, en ny är under fundering...men viktigare är ändå vilka blad som funkar. Att kapa gamla bjälkar snyggt och med rimlig arbetsinsats när det är fullt med gamla spik mm i dem är ett h_lvete minst sagt och formligen äter sågblad. Misstänker att nästa vända blir Sandviks men jag börjar misströsta lite eftersom både Bosch, DW och Ridgid blad ligger i soptunnan rätt fort vid
7 svar · 2,0k läst
S
swealt: Kanon ju , tackar ... Du blir det besök på clas efter jobbet imorgon ;) // Anders
3 svar · 6,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tack för råden. Makens något affekterade känsloläge :) från igår har nu lugnat ner sig och han har bestämt att han och sjöboden tar en "time-out" från varandra under en veckas tid. Motorsåg var ett bra tips. Likaså sågklinga, som vi har. Maken skall under veckan undersöka förekomsten av elverk hos någon av grannarna.
8 svar · 4,5k läst
N
Niq: Jag har en power craft tigersåg och den fungerar mkt bra. Den vibrerar säkert mer än en dyr modell. Den har använts till en hel del tuffare arbeten. som att kapa och klyva stock 150 mm tätväxt husstock. Kapa tegel och lättklinkerblock.Riva plåttak.Såga gammla vattenledningar i stål. Sågdjupet bestäms av hur långa blad jag sätter i. Satsa på kvalitetsblad.Så har du snart blad för
11 svar · 7,0k läst
haddirajan
haddirajan: [citat] Glöm inte att katten ska ha sitt också, prisa gud, här kommer oljeåterbäringen...
8 svar · 4,6k läst
G
geschwint: Nix: kolla på radion vad den vill ha i ampere. Sen kan du lätt räkna lite på det för att få fram effekten på trafon.
44 svar · 6,9k läst
P
PastorG: Om du inte redan handlat så kan jag rekomendera Julas ABAC F1-241, 1995:-. Jag har kört den i mer än 5 år nu och har aldrig haft anledning att vara missnöjd. Förvisso är den oljesmord men det behöver inte vara en nackdel (förutom vid start i kyla som nämndes tidigare). Sköter man den så lär den hålla mer än mångdubbla livslängen jmf med en oljefri. Gällande slang så är mitt
7 svar · 7,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.