Fasting65 skrev:
ps. Är det fler än jag som brukar ägna måndagsmorgonen till att sitta på jobbet och hitta stickor i händerna?
Jag tröttnade för en tid sedan på sår, stickor, skrapade knogar och annat och kör nu hela tiden med lövtunna handskar av fabrikat Guide. Köper dom på Woody för några tior paret......
 
Intressant MathiasS. Ett tag körde jag med gråa, tunna skinnhanskar med vit tyg på översidan. Det var nog typ ogräsplockarhandksar, men de satt tajt.

Tyvärr blev man dumsnål och åkte till Byggmax och köpte hanskar som luktade lump. Därefter har jag aldrig haft hanskar mer än vid enstaka tillfällen.

 
Liksom MattiasS kör jag alltid med ett par Guide 48 på händerna. Har gjort det ett par år och kan knappt jobba utan..

/Common
 
http://inno.grafweb.se/filer/WWW/kampanjer/sk1160.html

sånnahär är det jag kör med. Tar ett halvt nummer för små så sitter dom tajt.

Tror det finns dyrare varianter på samma handske som är förstärkt med läder på fingarna, den är dock mycket dyrare.

Ute kör jag med en annan (grå) fodrad guidevante som har bättre form än dom vanliga arbetshandskarna.
 
Gladestone>Jag tror inte att du kommer attt ångra den sticksågen... Personligen använder jag sticksågen mer än cirkelsågen just för att den är så jädra smidig och med en lång klinga tar den det mesta. Det är nog min mest använda maskin ute på jobb. Med en ny bra klinga i så har du extremt snygga snitt men skippa alla billiga klingor och kör Bahco/Sandvik.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Gladestone>Jag tror inte att du kommer attt ångra den sticksågen...  Personligen använder jag sticksågen mer än cirkelsågen just för att den är så jädra smidig och med en lång klinga tar den det mesta. Det är nog min mest använda maskin ute på jobb. Med en ny bra klinga i så har du extremt snygga snitt men skippa alla billiga klingor och kör Bahco/Sandvik.

/Kent
Klinga??

/T
 
undrar oxå.... ^ klinga? ???... blad kanske?
 
Sågklinga eller sågblad då *s*
Alla nöjda nu?

/Kent
 
Jag håller på dig, Kent 8)

Vad skulle det nu vara för fel på "klinga" ???

/Gladestone
 
En klinga är tyvärr inte, som man kan tro ??? , ett föremål som är runt till formen, utan endast ett namn på ett verktyg avsett för att klyva eller kapa tex trä....
 
Svärdsklinga...

florettklinga...

//KoW
 
Räck mig smörklingan?

Nä, använd sticksågsblad eller cirkelsågsklinga beroende på vad som avses. Det verkar dessutom vara "industristandard" om man surfar runt lite och även om man lyssnar på yrkesmäns pladder iaf här i mellansverige, kanske är det annorlunda ute i extremiteterna?

/T
 
Skulle "räck mig smörbladet" vara så mycket bättre, menar du ;)

Jag umgås en del i knivmakarkretsar och beträffande knivar är det en smaksak om man säger "blad" eller "klinga".

/Gladestone
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.