Påminner om möjligheten att klyva de värsta monstren med motorsågen först....fast det är inte lika mycket sport *ler*

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Påminner om möjligheten att klyva de värsta monstren med motorsågen först....fast det är inte lika mycket sport *ler*

/Kent
Då behöver man ju inte anstränga sig lika mkt.
Dessutom så klyver man ganska hastigt om man lär sig att se lite hur trät vill spricka. Men det är svårt fast efter ett hugg så brukar det komma lite småsprickor.
 
Hemmakatten
Kan rapportera att förra veckan kom yxan loss med hjälp av ett par kilar och lite svett och svordomar. Maken hade köpt två Fiskars kilar, dyra men ändå 100 kr billigare än Gränsfors. Så här i efterhand ångrar han att han inte köpte Gränsfors kilar. Fiskars var smalare, längre, "rankigare" och ganska svår att slå i.
 
Niq skrev:
Jag kommer nog att sats på en fiskarsyxa.Mest för att jag är trött på att hela tiden kontrolera och spänna kilen. Fast det behöver man kanske inte göra så ofta om man har en kvalitetsyxa. Fast mitt skaft är nog inte i sådär väldigt bra skick.
Du kan lägga yxan i en hink med vatten i säg 15-20 min innan du börjar hugga. Då sväller träskaftet o nyper fast yxhuvudet ordentligt.
 
denna gång ville det sig inte första gången så han "drämde hela paketet" några extra gånger i huggkubben. Mer förb....ad för varje gång och till sist tog han i för kung och fosterland. Yxan sitter ni insjunken ända in till skaftet i kubben... orubbligt fast!
Hmmm... trädet måste ha varit på väg att ruttna. Jag fällde en oxel som hade mjuk svampig kärna innanför en tre-fyra cm ring av friskt trä. Där sjönk Gränsforsaren in med ett vattenskvättande mjukt ploff. Men det var bara att lyfta i yxskaftet med en fot på kubben, så kom yxan snällt ut. Som jag har upplevt det verkar inte släggyxan kunna fastna öht. Jag har aldrig tidigare haft en så lättarbetad yxa! Nästan lite för ovillig att fastna, till och med. Jag måste ta det försiktigt när jag vill "hugga bakofram" annars kan det hända att vedträt far iväg från yxan innan jag träffar huggkubben...
 
För de som ser det som en omöjlighet för en yxa att fastna så testa i nyhuggen bok,ek eller alm. Säg bitar med en diameter på cirka 70 cm och en tjocklek på 40 cm... Övergrovt är ett rent helvete ibland och har man sen den minsta tjurved med i leken så slänger man ibland bitar som hade värmt huset ett dygn *suck*

Personligen vill jag helst ha sådana monster lite torrare så man har en aning om hur de kommer att spricka, om de spricker av huggen...

/Kent
 
Var förbi på Bauhaus idag och kikade lite, de har en del kul yxor...
Bl a en tysk som närmast kan beskrivas som kilyxa *s* men kan nog funka, vikten och balansen fanns där och det enda jag undrade över var kvaliten på stålet, jag är van vid en knivskarp egg och frågan är om stålet i den tyska klarar av att hålla den skärpan.
Vad jag tycker om Bahco's yxor säger jag inte högt *s* men kan säga att de som jag ser som trevligast är Hultafors.

/Kent som tycker att svenskt stål hugger bättre
 
Snickarboden skrev:
Var förbi på Bauhaus idag och kikade lite, de har en del kul yxor...
Bl a en tysk som närmast kan beskrivas som kilyxa *s* men kan nog funka, vikten och balansen fanns där och det enda jag undrade över var kvaliten på stålet, jag är van vid en knivskarp egg och frågan är om stålet i den tyska klarar av att hålla den skärpan.
Vad jag tycker om Bahco's yxor säger jag inte högt *s* men kan säga att de som jag ser som trevligast är Hultafors.

/Kent som tycker att svenskt stål hugger bättre

Klyvyxor skall i alla fall inte ha någon "knivskarp egg", är eggen alltför vass så fastnar de ju bara.
 
Kurt>Mnjaa... eggvinkeln skall inte vara för spetsig men att ha en egg med god skärpa tycker jag i alla fall är bättre än en slö. Där finns nog många sätt att slipa och alla sätt har sina förespråkare.

/Kent
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.