Har ingen kil men jag är envis med yxan. Efter tillräkligt många hugg ur olika vinklar så far dom till slut i bitar. Man måste hugga efter sprickorna som uppstår. Det underlättar betydligt har jag märkt

Hemmakatten skrev:
En vedklyv kan vi låna av grannen, men den kräver ju el.
de finns ju elverk ;D

Hemmakatten
Niq skrev:
Hurdan ved har ni ? Antingen har ni en väldigt bra yxa eller lättkluven ved. Jag slåss för tillfället med torra kvistiga granstockar. Även fast jag dammar 2.5 kilos släggyxa med full kraft i dom så börjar dom inte ens spricka. Jag måste slå flera slag innan det ens blir någon spricka.
Det mesta som är kluvet nu är al. På slutet en del björk. Björken var klart mest lätthuggen. Träden fällda i påskas. Storlek upp till ca 30cm i diameter på de flesta som nu är huggna (de stora får vänta lite...). Yxan var som en dröm säger maken. Och jo, ETT hugg räckte för det mesta, aldrig mer än två. Varken maken eller sonen har huggit speciellt mycket ved tidigare, så det är onekligen ett mycket gott betyg åt yxan.

det e imponerande å se gubbar som kan läsa märgstrålarna och spräcka grov ved med med en slö liten enhansyxa..

Jag hade en stor och kraftig yxa, trodde jag. En klyvyxa från Hultafors. Jag har kluvit en hel "vildtall", sågad i lagom skivor (som värst ~80 cm diameter) med den. Och jämrans vad jag slet. Yxan satte sig nåt så djuriskt fast när jag försökte "öppna" skivorna. Och jag högg och bände och högg och bände. Och svor.
Nu har jag köpt en släggyxa från Gränsfors. Den skrattar åt tallar, drar igenom knaggar o kvistar som ett varmt samurajsvärd genom ljummet smör. Det jobbigaste med Gränsforsaren är att lyfta och svinga den. Huggandet sköter den själv...

Fasen verkar ju som jag gjorde ett dåligt köp när jag köpte Hultafors yxan :'(

Nej, Andreas, det var inget dåligt köp, men det är en klar skillnad. Hultaforsarn är en riktigt bra yxa. Särskilt på lättkluven ved, men om man ska rå på ved som är lite vresigare, eller riktigt grov ved, så är Gränsfors släggyxa överlägsen. Den drar sig fast i vedträet så att man kan vända på steken och låta vedträtet klyva sig mot eggen. (Effektivt om vedträet väger mer än yxan.) Ändå är den mycket lätt att få ur vedträet om man inte fick isär det på första hugget.

Pojoel skrev att den skrattar åt svårkluven ved. Träffande beskrivning. Jag stod och skrattade i flera minuter när jag provade den första gången. Det var komiskt hur lätt det gick.

Numera använder jag Gränsfors släggyxa och lilla klyvyxa när jag inte ids koppla in hydraulyxan.

Du kan ju köpa Gränsfors släggis i alla fall, Andreas. Man inte kan få för många yxor. ;) Du eldar ju med ved och yxor lever länge, så jag tror inte att du kommer att ångra dig.

Hemmakatten
Kul att se att du är vid liv och på gott humör, K12. ;D ;)

Har läst att eggen på Fiskarsyxorna är sämre och känsligare. Och den där är väl snarare en släggyxa än en klyvyxa?

Tackar! :)

Vete fan vad den kvalar in som, men den går som oljad genom veden iallafall.

Känslig egg? Man får ju inte slå den i backen.... :p

KarlXII skrev:
Känslig egg? Man får ju inte slå den i backen.... :p
:surprised: Slå i backen?!?! Det tål ingen yxa. Det ska de inte heller göra. Jag ryser när jag hör sånt.

Grottmänniska förresten, hm. Ja kanske det Jag tar det definitivt som en komplimang. 8) Jag måste erkänna att jag inte har provat Fiskars yxor, men troligen hamnar en sån i samlingen så småningom. Ved, hårddiskutrymme och yxor har det gemensamt att man aldrig kan få för mycket.

Jag har länge sneglat på den där pyttelilla skogsyxan "Yxa 500". Hette inte den Handy eller nåt liknande förr. Nu fick du mig att bli sugen på den större klyvyxan också... 2400 antar jag står för yxans vikt i gram och i så fall skulle den ju passa mellan Gränsfors lilla klyvyxan på 1,4kg och släggyxan på 3,2kg.

Går det att skafta om Fiskars yxor? Iofs är det inget akut eftersom yxskaft håller länge, men yxan borde hålls längre än skaftet så tids nog uppstår nog behovet.

sveno skrev:
:surprised: Slå i backen?!?! Det tål ingen yxa. Det ska de inte heller göra. Jag ryser när jag hör sånt.
Nä, jag säger ju det. :)

sveno skrev:
Går det att skafta om Fiskars yxor? Iofs är det inget akut eftersom yxskaft håller länge, men yxan borde hålls längre än skaftet så tids nog uppstår nog behovet.
Nix, det tror jag inte. Det är nån form av kompositmaterial som är gjutet runt omkring huvudet. Nackdelen är att man inte kan skafta om, men fördelen är att huvudet aldrig kan lossna. Det sitter som berget. Inga kilar, skruvar eller annat skit. Skaftet är för övrigt otroligt segt. I broschyren som hänger med yxan finns en bild på yxan när den ligger med huvudet på marken och skaftet på en kubbe - överkörd av en traktor så skaftet är böjt som en banan. Men det håller...:)
Som sagt- moderna grejer.

Jag förstår att du är stolt som ett litet barn för din födelsdagspresent, så därför ska jag inte skända din medeltida utrustning alltför hårt. Idag.

Däremot kommer jag att ta med Fiskars vid nästa besök i Tyresö, sen kan vi ju ha huggduell... ;)

Hänger på i duellen med min handsmidda klyvyxa *ler*
Kan ju säga att jag inte håller med om att en egg kan vara slö, en skarp egg med rätt vinkel är bättre. Däremot så är det vanligt att man slipar yxor med för vass vinkel och det är mindre bra.
/Kent

Hemmakatten
K12, jureit, Snickarboden och andra som vill prova lyckan och yxan!
Vi har en perfekt "arena" för ett mästerskap i vedhuggning. Söderläge vid en sjö, olika trädslag (björk, ek, al, gran och äppelträd), fri dryck (alkoholfri under huggningen ;)), skön Roslagsnatur och god grillmiddag efteråt (alla säger allmänt att jag är en mkt god kocka). Opartiska domare och naturligtvis dokumenterat med målfoton. Tyvärr inte mer än ca 5-6 kubik men på begäran kan jag nog skaffa lite mer... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.