36 546 läst · 53 svar
37k läst
53 svar
Gränsfors stora klyvyxa - bästa valet?
Jaja. *gäsp*
Read'em and weep...:
http://www.smartson.se/Default.ASP?TestId=2035&WCI=wiTest
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=190380
Historiska jämförelser kommer till mig; segelfartyg vs. ångfartyg, häst & vagn vs. bil, brevduva vs. email...och nu Gränsfors vs. Fiskars. Välkommen till framtiden.
Hemmakatten är mycket, mycket smart. Medan vi är förblindade av pryltestosteronet, hoppas hon på att vi ska kliva i en tävling....i att klyva HENNES ved.
Nice try, hjärtat... 8)
Tyvärr har jag ca 10 kubik som ligger här och väntar på bödeln...
Read'em and weep...:
http://www.smartson.se/Default.ASP?TestId=2035&WCI=wiTest
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=190380
Historiska jämförelser kommer till mig; segelfartyg vs. ångfartyg, häst & vagn vs. bil, brevduva vs. email...och nu Gränsfors vs. Fiskars. Välkommen till framtiden.
Hemmakatten är mycket, mycket smart. Medan vi är förblindade av pryltestosteronet, hoppas hon på att vi ska kliva i en tävling....i att klyva HENNES ved.
Nice try, hjärtat... 8)
Tyvärr har jag ca 10 kubik som ligger här och väntar på bödeln...
Vilken har du - är det släggyxan eller klyvyxan?
Det enda som gäller är att prova. När jag kommer ut får vi väl testa - det kanske slutar med att jag tar Gränsfors med mig hem istället.
Eller kanske inte. Det börjar ju låta som om det sitter en förlovingsring på den snart..... ;D
Det enda som gäller är att prova. När jag kommer ut får vi väl testa - det kanske slutar med att jag tar Gränsfors med mig hem istället.
Eller kanske inte. Det börjar ju låta som om det sitter en förlovingsring på den snart..... ;D
Där satt den!!
Ja, den berömda Gränsforsaren alltså! I kubben! Maken högg lite ved idag, den sista kubben var tuff. I med yxan, vända kubben och ett par lyft. Yxan sitter numera jättebra, går inte att rubba. :-[
Så nu undrar ju maken förstås vilka kilar som måste införhandlas för att få loss yxan? Gränsfors som är lite "vridna", eller Fiskars som har "räfflor" (eller kanske ÖB:s billigaste)?
Ja, den berömda Gränsforsaren alltså! I kubben! Maken högg lite ved idag, den sista kubben var tuff. I med yxan, vända kubben och ett par lyft. Yxan sitter numera jättebra, går inte att rubba. :-[
Så nu undrar ju maken förstås vilka kilar som måste införhandlas för att få loss yxan? Gränsfors som är lite "vridna", eller Fiskars som har "räfflor" (eller kanske ÖB:s billigaste)?
Kul diskussion det här... Det ska bli kul att höra resultatet av duellen.
Kilar har jag inte mycket till övers för. Det tar en evinnerlig tid att hålla på med att pilla i en kil och banka på. Jag brukar vicka ur släggyxan och hugga igen i samma spricka, fast inte precis i samma hugg som förra gången. Då brukar de ge sig rätt fort om man inte var dum nog att hugga första hugget tvärs en kvist. Klyv från "toppen" och se till att kvistar är i linje med hugget, inte tvärs.
Hemmakatten, vilket träslag är det som gränsforsarn har fastnat i? Var det torrt eller färskt trä? Det har aldrig hänt mig att den har fastnat så hårt att jag inte har fått loss den med handkraft, så det var intressant att höra att det går... Köp en billig kil, för du kommer att använda den en enda gång. Kilar är dessutom ett verktyg som har en otäck förmåga att försvinna på vedbacken. (I stridens hetta släpper man den bara när kubben har gett sig och sen äter vedbacken upp den.)
Kilar har jag inte mycket till övers för. Det tar en evinnerlig tid att hålla på med att pilla i en kil och banka på. Jag brukar vicka ur släggyxan och hugga igen i samma spricka, fast inte precis i samma hugg som förra gången. Då brukar de ge sig rätt fort om man inte var dum nog att hugga första hugget tvärs en kvist. Klyv från "toppen" och se till att kvistar är i linje med hugget, inte tvärs.
Hemmakatten, vilket träslag är det som gränsforsarn har fastnat i? Var det torrt eller färskt trä? Det har aldrig hänt mig att den har fastnat så hårt att jag inte har fått loss den med handkraft, så det var intressant att höra att det går... Köp en billig kil, för du kommer att använda den en enda gång. Kilar är dessutom ett verktyg som har en otäck förmåga att försvinna på vedbacken. (I stridens hetta släpper man den bara när kubben har gett sig och sen äter vedbacken upp den.)
Al ska väll klyvas direkt när man har tagit ner trädet annars blr den väldigt seg
Ovana vedhuggare som vi är har vi inte tidigare förstått att det är så viktigt att klyva snabbt. Nå, nu är det bara några kubbar kvar av alen. Det finns dock många hela (stora) stammar kvar av björk och ask som jag har kvistat (med handsåg ). Bör man vänta med att såga upp den tills man ska klyva? Och hur länge kan man vänta?
När det gäller björk så tycker jag det är OK att låta björken torka innan huggning. Se till att randa stammarna och kapa ner dem till rätt längd så att de längdmässigt passar tilltänkt kamin, bastuugn etc.
Med tiden får du tydliga sprickor i stockarna som tjänar som brottanvisningar inför klyvningen. Med lite teknik så kan du sikta in klyvyxan, med i stort sett endast egen fallkraft, just i brottanvisningarna och vips så klyver du stocken i mindre bitar hur lätt som helst! Lite tänk istället för enbart rå muskelkraft gör susen ibland...
Asp har jag aldrig hållt på med att klyva. Men det är väl som balsaträ nästan? : :
Med tiden får du tydliga sprickor i stockarna som tjänar som brottanvisningar inför klyvningen. Med lite teknik så kan du sikta in klyvyxan, med i stort sett endast egen fallkraft, just i brottanvisningarna och vips så klyver du stocken i mindre bitar hur lätt som helst! Lite tänk istället för enbart rå muskelkraft gör susen ibland...
Asp har jag aldrig hållt på med att klyva. Men det är väl som balsaträ nästan? : :
Solly, läste fel...Hemmakatten skrev:
Ek är lite lurigt att elda med. Det går att ordna en duktig härdsmälta i en gjutjärnskamin om man inte ser upp. Så det enklaste att lägga eken åt sidan och använda den till annat än att elda med tycker jag.
;D Du har väl inte ovetandes skaffat dig ett stilleben till vardagsrummet tro...Hemmakatten skrev:
Hemmakatten skrev:
Lövträd ska klyvas direkt efter du fält dom. Får björk ligga ett tag blir den ju hård som sten!
Med barr ved är det tvärt om.Låt den ligga et tag så går den lättare att klyva..
Det var precis så maken gjorde. Har funkat på alla andra kubbar. Men denna gång ville det sig inte första gången så han "drämde hela paketet" några extra gånger i huggkubben. Mer förb....ad för varje gång och till sist tog han i för kung och fosterland. Yxan sitter ni insjunken ända in till skaftet i kubben... orubbligt fast!
BuDDHa skrev:
Det är säkrare att använda enhandsyxa och man träffar där man siktar. Oftast är det inte kraft som behövs, det räcker med tyngden från yxskallen. Så en lite lättare enhandsyxa typ Gränsfors lilla klyvyxa på 1.4 kg är oftast bättre. I och med att man håller i kubben med ena handen så går det också mycket fortare, man kan styra iväg de kluvna bitarna, och behöver man klyva ytterligare en gång så har man ena biten i handen direkt. Är man ovan så ser det farligt ut, men det är faktiskt mycket säkrare att hålla i kubben med ena handen medan man slår (kobben skall naturligtvis ligga ner).
http://www.gransfors.com/htm_sve/produkter/p_klyv_liten.htm
Fick en såndäringa Fiskars släggyxa av farsan i julklapp.
Funkar riktigt fint, lätthanterlig tack vare det lätta kompositskaftet men ändå med tyngd i skallen.
Har tyvärr lite för mkt ved, så det får bli hydraulklyv till det mesta ( strax över 50 kubik okluvet).
Funkar riktigt fint, lätthanterlig tack vare det lätta kompositskaftet men ändå med tyngd i skallen.
Har tyvärr lite för mkt ved, så det får bli hydraulklyv till det mesta ( strax över 50 kubik okluvet).
Jag kommer nog att sats på en fiskarsyxa.Mest för att jag är trött på att hela tiden kontrolera och spänna kilen. Fast det behöver man kanske inte göra så ofta om man har en kvalitetsyxa. Fast mitt skaft är nog inte i sådär väldigt bra skick.