Verktyg, Maskiner & Fordon
Styx: Tank u .. Väggstämp är de jag söker.. Alla tiders... :) 8-)
magic_gbg: ett tips till ang rider. det finns en fett nippel till agregatetremmens spänmekanism. jag hade problem att inte den började klippa när man fällde ner klippagregatet. lite off topic
AndersBr: Har hittat ett erbjudande GCM 10S kap/ger såg GTA 3700 bord GKS 55 cirkelsåg har lyckats pruta ned till 8000:- Vad tycker ni är det värt det? Kan man använda cirkelsågen som klyv på något sätt?
PellX: Hej Inför en storrenovering av vardagsrummet, där bl a slipning av plankorna i taket ingick, köpte jag 2 st billiga bandslipar Ferm för 199 :- st på Jula. Nu har jag och en kompis idiotkört med dem i ett antal timmar för att putsa bort råplanet på plankorna och förbrukat ett par dussin slipband, storlek 40-60. Det var tungt, det var dammigt, jävligt dammigt, varmt och svettigt.
Ubbe: [citat] Även om järmklumpen nu skulle vara dålig på min Ö&B-slägga lär det nog dröja innan jag slitit ut den :D Antagligen är risken större att jag tappar bort den.. Plastskaftet är f.ö gummiklätt för bättre grepp
andersmc: En spikpistol väger sisådär tre kilo. Visst kan det bli tungt efter en stund, men det är definitiv lättare än att spika uppåt med en hammare. Visst är det bra att köpa spikpistol i USA, men jag förmodar att Karin och hennes syster inte är särskilt rutinerade verktygsköpare. Då kan det nog kännas allt för krångligt att börja importera verktyg. En annan lösning kan vara att hyra
AndersS: Var inställd på en "blå" Bosch och tog en resa till DUAB (bor nära) men kom därifrån med en Besttool 255DWL för 1200:-. Syftet med den är att kapa panel, foder, lister, mm, vid stugrenovering. Har nu kapat lite olika mtrl och den fungerar bra. Kan "fnasa" lite i bakkant men enligt en bekant som provkörde (finsnickare och med egen "blå") så gör även hans maskin det. Den har en
OlaF: *jätteofftopic* Nu när det är en massa däckkunniga i tråden... vet någon vart man kan få tag på nya sommardäck med vita däcksidor? De ska vara till en Amazon. Alternativt om det finns någon med "däckfräs" (som alltså fräser grunda spår som färgas) någonstans runt Stockholm. /O
Amarace: Som rubriken, ett krav är att dom ska sälja över internet. Så en websida som säljer det mesta av Bahcos sortiment vore bra (även mindre sortiment såklart). Hade förr verktygshuset.se men den verkar vara nere nu :(
se38005: Bästa verktygsköpet ? Måste vara nåt som funkat i åratal, t.ex min första lödpenna, inköpt på sent 60-tal. Den blir fortfarande varm när man sätter i kontakten. Eller min första borrmaskin, en enkel B&D med slag, den köpte jag när jag just flyttat hemifrån, 1974/75. Den snurrar fortfarande när man trycker på knappen, med tanke på hur mycket jag slipat med rondeller och
robin_bockman: Det är en sån här klinga som ska hitta en lämplig maskin.. Teknisk data klinga Ytterdiameter 125 mm Håldiameter 20 mm Skärbredd 6,2 mm Grader 3 http://www.toolbox.se/visa_en_produkt.asp?path=22n&produkt=3493
Fein: el blablablablas förslag om att skita I! att svara kanske framtvingar en sökning för hans del så kanske alla blir glada ::)
geschwint: Har 3050 och den är hur smidig som helst. Mycket lätt och smidig för allt mellan rivning till grovklippning av fruktträd. Mjuk acceleration och med bra kraft från början. Snabbfästet för blad helt underbar.
Johan Gunverth: [citat] De har hållit på sedan slutet av 60-talet. Specialitet; maskiner för rörläggare
MathiasS: [citat] Ok - vilken AEG-chuck skulle du föreslå till en AEG SB2E 700? Orginal ersättningschuck eller något annat?
Farzan: Bauhaus säljer AEG och de brukar ju allmänt hålla hyfsat låga priser. Men jag vet inte om de har just den modellen och så har ju de rackarna inga varuhus norr om Uppsala.
tiggre: Fredells regerar min värld... kommer ha 2 av dem för avhämtning efter lunch idag service etc får massa plus (skickade ett mail, de ringer tillbaka...)
Ubbe: [citat] Inte ens det funkar :( trots att klyven t.om. är röd får jag ingen hjälp >:(
tussee: Fick en Ferm i present och nog gör den det den ska allt och lite till. http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=821899796&pf_id=SE-242104&dept_id=SE-242
bax: [citat] Håller med fullständigt. Har själv en DW 900-Wattare, mycket bra att hantera. Bosch´s 1020-Wattare är också bra. 125mm ska det va!
pernitta: Hej ab-cd! Egentligen borde Du inte ha något svar beroende på Ditt tråkiga alias. Men glappar det axiellt eller radiellt? Enligt min uppfattning är ett litet glapp tillåtet axiellt, och det går då inte att finna i chucken, utan "längre in i maskinen". per
pernitta: Hej Mathias! Trevligt att höra ifrån Dig! Sågning av nämnda material är inget problem, mata bara sakta och tryck det mot bordet. Ryker lite, och spånet fastnar på Dina kläder, men bra går det! Bästa snittet får man troligen om bordet höjs upp till minskat sågdjup. Jag brukar inte vara så noga med den saken. Tigg till Dig lite 10 mm pvc, det går att utnyttja till lite av varje!. Jag
kajsjo: Ja blått slår väl alltid grönt och tack för tipset. Någon annan som kan ge tips el. råd??
pero: Deckmaster känns omotiverat dyrt. Jag är nöjd med skruvade brädor, det är bara det att jag tycker skruvarna går ner fult i brädan - iaf de jag har sett och provat. Man få slipa bort allt fnas och stickor för att det skall kännas säkert för en barnfot att gå på. Jag har börjat köra med förborrning och försänkning i separata steg, och skillnaden är påtaglig. MEN, det vore
Betong: Var på Silvan och det luktade så otroligt skarpt från någon hylla med hammare och släggor med gummihandtag att jag fick ont i skallen. Men jag har en liten Hörbykärra med plastgummihjul som också luktar skarpt. Hjulen kan ju vara från Kina iofs. Det är kanske därför de kan sälja prylarna billigt - de får betalt istället för att betala för materialet.