Verktyg, Maskiner & Fordon
ejwbegysv: Hej... Har köpt en verktygsvagn med en massa lådor... Men vill ha ordning i varje låda... Så jag undrar om någon vet var man hittar snygga förvaringsgrejer för verktyg som ska ligga i lådor...
Hemmakatten: Tack för svar. Låter som vi fått lite att fundera på. Vi har en bonde i närheten som kan ploga infarten åt oss. Just nu känns det som om det är lyftkraften som är det viktigaste. Skall kolla på internetsidorna jag fick tips om. :)
ml99: Svarar på min egen fråga! ;) Lyckades hitta en Klippo Cobra som har listpris på 7190:- för 5275:-. Bra pris på Optimera blev ännu bättre på Baushaus med prisgaranti. Hoppas och tror att det var ett bra tips om någon är intresserad.
snickarboden: Angående det där med bandsågen så skall styrningarna inte ligga an emot klingan, det skall vara lite distans där och samma med de bakre styrningarna. Klingan skall löpa helt jämnt utan några styrningar inblandade och sen ställer man in styrningarna. Den bandsågen som ELU hade var väl samma som min gamla Scheppach, tycker personligen att den fungerade alldeles utmärkt samt att jag
galento: Du kan ju även kolla skrotfirmor,de kan också ha en del liggande som de fått in och som är fullt brukbara.
FireMaster: de är bara o prova på en bit regel eller liknande kör med pendel på o testa o stänga av den om de går så märker du hur lätt den sågar genom regeln.
timujin: Den mest prisvärda anser ja är bosch (blå) Om du inte behöver ta hänsyn till priset så är festool absolut bäst Minst prisvärd tycker ja utan tvekan är hilti
Ubbe: Röken är ett problem om man inte har vatten. Hela byn låg i dimma när jag började kapa :D
Olorin: Om jag hade en femtiolapp för varje gång jag hört det argumentet eller "du kan väl pressa in en vanlig tving i sågen" så hade jag kunna köpa Dewalts toppmodell tror jag. Till det mesta behöver man nog inte det, men jag är lite hetsig av mig så jag litar inte på att jag inte sågar mig i handen när jag behöver gersåga korta stumpar för att lägga panel runt fönsterna. Så, jag
Olorin: Hade nyss hemma dewalts bord för jag köpte det i paket med 707an. Bordet var superbra, men eftersom jag inte gillade att det inte finns tvingar till 707 och de hängde ihop i paket så lämnade jag tillbaka även bordet, men om det funkar med andra sågar kan jag tänka mig ett Dewalt bord igen. Och om det inte är otroligt lik kopia hos duab så kostar bordet bara 1600:- och då är det värt
Sur-masen: Slangfästet är ju 27mm som på Festool...borde funka! Pris? Multimaster TOP = billigaste jag hittade 2405:-/ink moms på ebay Hittade faktiskt också en Supercut för 4400:-/ink moms i Tyskland. Gud va jag är irriterad på att påslaget är så stort hos Generalagenter/Återförsäljare i Sverige!
gadeberg: Det är bara en låda som glänser. Finns inga verktyg i den ;D ;D ;D ;D ;D ;D
JonasHolm: Tycker priserna ser mycket bra ut. Vart har du fått dessa priser om man får fråga? Man blir ju sugen på att investera... :o 8-) ;D
Betong: [citat] Ja. Märkestennisskor kostar nog också bara en bråkdel av säljpriset att producera. Och laserglasögon låter ju lite high-tech för köparen så det går troligtvis att ta lite mer i pris då. Sen har väl dessa laserprodukter varit mest för yrkesfolk tills nu.
AndreasK: Följer tråden lite... Har gjort samma sak med stålreglar i betongvägg... Det sitter rätt bra också. Det blir en hyffsad rekyl om man träffar på en lite för stor sten bara... :)
geschwint: och har du ingen möjlighet att sätta fast en spillbit så börja med att fräsa lite på fel sida för att få en början och slippa flis. Det kan då hända att du måste fräsa med rotationen vilket kräver en stadig hand och en stadig fräs. Dessutom får du bara ta små skär då men det fungerar bra, gör själv så oftast.
Tomtebo: [citat] Svarar mig själv. Köpte KA165GTK igår. Den vibrerar rätt duktigt och går inte att använda någon längre stund utan problem. Tvivlar på att gelen gör speciellt mycket. Vad gäller slipningen så fungerar den bra på smala ytor (1-2 cm), exempelvis smala kanter på fönster, men vid bredare ytor än ca 4 cm är den alldeles för klen och ineffektiv.
d1jussi: [citat] Uppföljning: jag åkte tillbaka och lämnade in den. Tyvärr hade de inga fler ex så jag fick pengarna tillbaka. Jag funderar nu på att göra en beställning på nätet från USA. Är det någon som vet lämpliga serviceställen om man skulle få problem med den? DeWalt har ju bra service vet jag, men andra märken är mer osäkert. Fast en bra spikpistol kanske normalt inte strular ?
Styx: Tja. Lägger du till ca 200kr kan du ju få en GST-135CE. Sök i forumet så kommer du att hitta en uppsjö av trådar ang. sticksågar, och där är GST-135CE väldigt populär, tillsammans med GST-85PE.. Hitachin vet jag förresten inget om ;)
Styx: Nej det lär det väl inte vara.. Skulle man lämna in maskinen fort man kortar sladden en decimeter (med jämna mellanrum) skulle man ju inte få använda den någonting.. Hur som helst, felet var inte i själva sladden - men i en av anslutningarn efter själva sladdfästet.. Där vart glapp så jag lödde om den kabelstumpen och nu går sågen som en klocka igen.. Problemet med att lämna iväg
MathiasS: Jag har knackat ända fram till sulan (eller sockel eller vafasen heter det jag blandar alltid ihop dom där två). http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28628 /M
hasse_f: Kan du inte maila tillverkaren och fråga om de har några återförsäljare i Sverige / EU?
pernitta: Hej JumJum och trevlig lördag kväll! Ruttnar gör det säkerligen inte, jag ifrågasatte kavaliteten hos det av Dig utförda arbetet med den utrustning som Du angav stod till Ditt förfogande. Förståndigt att avsluta det kvalificerade stolparbetet! Kika på hur Din pappa bär sig åt, han kanske ger Dig lärdom för livet, och den är inte tung att bära, men jäkligt nyttig. Och bli inte
fredda: [citat] Jag fick hem det för ca 13500:- tycker det är ett hyfsat pris jämfört med att ha handlat det här i Sverige. Bara spikpistolen tror jag kostar runt 4500:- exkl. i Sverige.
JonasHolm: Slå även en lov in på Bauhaus och kolla in deras arbetsplattform. Den kanske inte är den bästa, men den är betydligt billigare än på K-Rauta. Har en själv och är nöjd med den för det priset (1495 om jag inte minns fel). Den har inga bra hjul, men den är så lätt att man enkelt lyfter den och ställer den där den ska vara för tillfället...
woodrat: För info hittade rostfria spik hos Harald Nyborg, 1000 st dyckert 1.2 mm, 40 mm längd 129 kr. De hade även icke rostfria dyckert till mycket bra pris.
kastrom: Varför behöver man spänna i mitten om man har en liten bit, borde det inte fungera lika bra att spänna i kanterna? Lite konstigt tycker jag. Laxstjärtarna ser ju klart trevligast ut så det får nog bli en sån, ska bara kolla vad det är i paketen med två innan jag bestämmer mig. Har en del tid, tänkte handla av min lokala handlare med de har semesterstängt. Tack för tipsen! /Kent
MathiasS: Mr Tamo började fungera sämre och sämre i den meningen att den stängde av sig själv som om underlaget lutade för mycket. Tillslut kunde jag hålla på och filla med lasern i fem minuter innan det funkade och igår funkade den inte alls. "Power"-lampan lyste men inget laserstreck. I morse hämtade jag en ny på Fredells och den verkar fungera som det är tänkt. Fredells påstår att man