Beträffande nr 1, så kan jag varmt rekommendera skrapor med hårdmetallblad. Finns bl.a från Sandvik och Anza. Bladen är dyra, men kan slipas om med diamantbryne.EgenHärd skrev:länk till fein:
[länk]
Inte kul att slipa trapp... det blir många timmar med maskinerna
Kör med vinterhandskar - varmt men skonsamt mot händerna
1: Värmepistol + färgskrapa , byter blad ofta (byggmax)
2: Vinkelslip med lamellrondell, ryker, dammar enormt men avverkar enormt!
3: Elhyvel på palna spikfria partier speciellt bra på balkarna
4: Bandslip med 80 - papper för att jämna till - obs kör längsmed ådringen
5: Planslip o musslip (Fein)
(proffsen använder en trappfräs 3-4000kr - för att ta det grövsta av färg och lim - inte vinkelslip!)
Köpte en halvmask med dammfilter - annars vet jag inte hur jag skulle ha överlevt!
Detta är INGET för dig som inte gillar att städa hela huset flera gånger...
Någon som har erfarenhet av nyare årgångar av B&D-musen? Är de bättre?Gladestone skrev:
I Råd & rön test 2002
http://www.radron.se/templates/test____2372.asp
står "Black&Deckers slipmus är allra tystast, men den kanske inte kommer åt lika bra i trånga utrymmen som övriga modeller. "
Läste om Slipmaskin Mouse Black & Decker KA165GTK med ordernummer 30-8881 hos Clas Ohlson, där står "GelTech för minskad vibration", är det något nytt som fungerar?
Själv skulle jag skaffa Festool DX93 (deltaslip som inte gör att armen domnar bort) + Rotex 125 för större avverkning och polering. Hyr en bra dammsugare eller köp en tillhörande festool så slipper man städa hela huset. När du sedan lärt dig renovera trappor etc så tar man grannes trappa och reducerar inköpskostnaden för verktygen.
Erfarenheten säger att man kör med för fina slippapper som inte avverkar som det var tänkt. På med ett 35-50-papper och det går undan.
Magnus
Erfarenheten säger att man kör med för fina slippapper som inte avverkar som det var tänkt. På med ett 35-50-papper och det går undan.
Magnus
Svarar mig själv. Köpte KA165GTK igår.Tomtebo skrev:
Den vibrerar rätt duktigt och går inte att använda någon längre stund utan problem. Tvivlar på att gelen gör speciellt mycket.
Vad gäller slipningen så fungerar den bra på smala ytor (1-2 cm), exempelvis smala kanter på fönster, men vid bredare ytor än ca 4 cm är den alldeles för klen och ineffektiv.
Produkter som diskuteras i tråden