Har upptäckt en liten "bug" med min Tamoliner III...det är ju så att om den står så ojämnt att den inte klarar av att väga av sig, så ska den släcka strålen. Men detta funkar inte 100% - det kan hända i vissa fall att den lyser fastän den står så snett att "pendeln" med dioderna vilar mot höljets insida.

Men det är inget allvarligt fel, inget som gör att jag skulle avråda från den, för då står den så snett att man kan se det med blotta ögat. Det krävs bara litet vaksamhet.

Jag har använt den flitigt under pågående köksmontage och tycker mig snarare ha det motsatta problemet. När allt är krokigt som i det gamla köket finns det ingenstans att ställa Tamo så han vill lysa. Min Tamo lyser definitivt inte om det lutar för mycket.

Kan du återskapa detta fel? Isåfall hur? Skulle vara intressant att se om det blir så med min med. Min kanske har någon senare version av mjukvara.

Sofar är jag jäkligt nöjd. I källaren funkade den klockrent på 12m avstånd dock med lite bredare linje förstås. I köket var det smidigt att ställa Tamo i ett skåp, koppla på krysset och sedan justera in fötterna i våg och lod. Det krävs dock cirka 50cm avstånd till projektionsytan för att inte laserlinjen ska bli olika tjock. Diffraktion heter det väl om jag inte minns helt fel?

Klar köprekommendation iaf.

Jag experimenterade litet och kunde bara återskapa felet på det här sättet:
Jag ställde Tamolinern och tände lodlinjen (den utan korsande våglinje), riktad mot en randig tapet så jag hade något att jämföra med.
Lade en bit 3,5 mm masonite på golvet bredvid och sköt in kanten av den en liten bit in under Tamolinern från sidan (om vi kallar strålens riktning för framåt). Tamolinern kom då tillräckligt snett för att slockna.
Höll i Tamolinern och vickade upp den så att den var plan igen med stöd av masoniten på ena sidan och annars hölls upp av mig.
Lutade Tamolinern sakta framåt (alltså i strålens riktning). Det kan man göra en liten bit innan den slocknar.
När jag lutat den så långt framåt att den precis slocknat minskade jag lutningen en liten aning, bara så mycket att den tändes igen.
I det läget - lutande i strålens riktning precis så mycket som det går utan att den släcks - så kan jag luta Tamolinern åt sidan så mycket att lodlinjen blir mycket sned utan att släckas. Jag kan få en horisontell diff på 15-20 cm mellan högst upp och längst ned på en 240 hög vägg 250 cm från instrumentet. Men det är inte idiotsäkert, varje gång jag försöker upprepa tricket får jag pröva ett par gånger eller så innan jag lyckas.

Det verkar hänga ihop ungefär så här: När Tamolinern lutar ganska långt i strålens riktning, så behöver den p g a att höljet är runt bara luta lite, lite grann i sidled för att "pendeln" som strävar efter att hänga lodrätt ska få beröring med höljets insida. När det händer så verkar inte avkänningen fungera riktigt utan man kan öka sidlutningen en bra bit till innan den slocknar.
Men det har ingen större praktisk betydelse för när man vet att det kan hända är det lätt att upptäcka.

jag ska testa!

Mr Tamo började fungera sämre och sämre i den meningen att den stängde av sig själv som om underlaget lutade för mycket. Tillslut kunde jag hålla på och filla med lasern i fem minuter innan det funkade och igår funkade den inte alls. "Power"-lampan lyste men inget laserstreck.

I morse hämtade jag en ny på Fredells och den verkar fungera som det är tänkt. Fredells påstår att man mycket sällan har problem med dessa instrument, men framtiden får väl utvisa om 1600sek är för billigt. Som tur är har den iaf visat rätt när den väl ritat röda steck på väggen....:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.