N
Niq: När man läser varvtal på maskiner så funderar man inte så hemskt mkt på vad det faktiskt är för hastigheter klingor och kapskivor snurrar med. Läste på boschs katalog att deras nya vinkelslip med 230 mm skiva snurrade i 280 km/h. Tror att det inte är alla som har kört så fort med bil.
11 svar · 6,3k läst
JanneT5
JanneT5: Som många har skrivit så finns det många olika märke och prisklasser men jag har köppt billigast möjliga på ÖB. Sedan har jag ett "dyrare" blad liggandes som jag kör med då det är mycket noga med att det blir fint och man kan försäkra sig om att det INTE finns en massa spik och sånt som gör byggandet surt för en.
8 svar · 3,9k läst
A
AoA: Hej. Vad tror ni om denna RotationsLaser ? http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=29042853 Eller är det bättre att Hyra. AoA
0 svar · 1,8k läst
galento
galento: Hej,hyrde denna en helg.Hyrfirman varnade för att den kunde välta vid för brant lutning,dock använde vi den mest på plan mark.Men det ska sägas att det kändes lite "gungigt" att köra upp på kärran,hade dock skopan så långt fram som möjlig för att få lite motvikt,45 graders lutning skulle jag nog inte vilja testa iallafall.Dock kunde man "köra isär" banden genom att lyfta maskinen
2 svar · 2,4k läst
M
Midas: Jo den har väl ett par år på nacken, modellen heter DW744QS
4 svar · 5,4k läst
snickarboden
snickarboden: Angående fräsning så är det oftast ingen speciellt bra ide att sätta ett koordinatbord på en borrmaskin och sen köra på i metall, man bör inte köra speciellt grova dimensioner minst sagt. Lager mm är inte byggda för dessa belastningar. En metallsvarv är mer användbar än man tror för det funkar att fräsa i den med om man sätter arbetsstycket i stålhållaren och fräsen i
23 svar · 17,2k läst
Z
Zany: Okej, det avgör saken, 339:- är helt OK att testa den för, tack för svaren! Mot JULA.... :D
29 svar · 14,2k läst
T
tiggre: dw har ju skensystem också... har ju min cirkel med skena sen tidigare ala dewalt... sen har jag köpt en "adapter" för dw621k och precis lagt order på en 621 med ett trend fräsbord från england... dewalt's skensystem är dock nog inte lika vasst som festool... men räcker åt mig :)
6 svar · 3,8k läst
E
Englund: Det är ju intressanta "tester" de publicerar, angivandet av källa är minimalt och jämförelsematerialet likaså...men det känns ju extra bra att läsa dem när man redan har handlat.... En annan fråga, jag kommer att behöva använda så grovt papper som möjligt, dvs 24. Utbudet för RO 125 är mer begränsat än för 150:an, det finns bara en typ av papper i den grovleken (saphir). Är
33 svar · 23,6k läst
mattiasp
mattiasp: Den AEG som vi pratat om är troligen samma som Milwaukeen i testet. De ser mycket snarlika ut, och Atlas Copco ägde båda varumärkena på den tiden det begav sig.
11 svar · 8,4k läst
A
AndersS: Köp kvalite. Vår gamla StigaTurbo med lättmetallkåpa och uppsamlare fick efter 17års trogen tjänst flytta ut och bli "sommarstugklippare", inget glapp i hjulen och fortfarande lika fräsch. Två oljebyten på 17 år, en ny nätkorg och ut från redskapsskjulet nu i vår och igång på 4:e draget. Har nu en Klippo Comet tillsammans med 2 grannar och det blev bara 2.000:-/person, flyttar
5 svar · 2,0k läst
R
Rypos: www.goteborgsmaskintjanst.se har vad du söker. Skippa dom stora uthyrningsfirmorna, de tar för mycket betalt.
3 svar · 2,3k läst
sandhall
sandhall: [citat] Skulle du anse den vara användbar. Om man får tag på extra bits då? Det man mest är rädd för är ju att automaten skall krångla. Skall inreda en övervåning snart och en proffsmaskin känns lite dyr för det engångsjobbet. Samtidigt kommer det sträcka sig över en ganska lång tid så det kan bli lite dyrt att hyra.
5 svar · 3,7k läst
E
erito: Snickarboden> 20år gamla grejjor är inte att förakta! På den tiden var det hårdmetall innanför skalet och rasslar det så håller det ändå ;D Bosch gröna serie har en massa plast och skit inne i skalet, rasslar och håller ett tag. Prova att borra med en sådan där den får 'hugga o slå' lite i materialet för att ta sig igenom och den går sönder. Numera tar jag fram en 25år
7 svar · 996 läst
C
CHC: Diverse elverktyg (nån gammal Bosch-borrmaskin och någon limpistol av tvkesamt märke bl.a.) blev rejält blöta här på grund av översvämning. Allihopa fungerar fint än idag.
14 svar · 11,6k läst
T
tiggre: nån som har erfarenhet av detta fräsbord? [bild] de har en drive på den här tillsammans med en dw621k som jag hade tänkt shoppa, är ju nästan som gratis :D (+ är det samma kontakt som i sverige på engelska 240v verktyg?) http://www.dm-tools.co.uk/product.php?section=&sn=DEW621KPACK2
0 svar · 4,2k läst
mattiasp
mattiasp: Var bor du? Jag har en tolvtums (resin)bunden diamantskiva. Även bra till att plana japanska slipstenar. Jag finns i mälardalen (Västerås)
1 svar · 4,5k läst
P
pjac: Det blev en TGS 173a....Aldrig varit ute, bara används vid lättare fönsterrenovering, så gott som nyskick m. spån-sugstillsatser... Nu ska här sågas och spika i sommar!!! Håller med att höjdjusteringen på klyvsidan inte är så användarvänlig om man ska ändra höjden ofta och mkt...mkt skruvande men man kan verkligen få det exakt...
7 svar · 21,8k läst
P
petwah: Jag har gjort sitsen själv också, vanlig skumplast lite tillslipad i kanterna, limmad på en träplatta och alltihop klätt med brunt läder med lite antik-look. Hörnen gjorde jag genom att fräsa små spår i varje "fasett" 6x9mm, jag använde ett primitivt fräsbord. När sen det hela skulle limmas ihop hyvlade jag till lite ek-lister 6x18mm som fick fungera som låsning/kex i varje fog.
2 svar · 5,3k läst
·
J
John77: Electrolux håller på att knoppa av sin utomhusdivision i bolaget Husqvarna som innefattar varumärkena Husqvarna, Jonsered, Partner, Flymo etc http://www.electrolux.com/files/ir/prospekt%20husqvarna_sv.pdf
4 svar · 10,5k läst
J
JonasHolm: Verkar nästan lite väl billigt, eller så är den i dåligt skick...
4 svar · 2,6k läst
jbr
jbr: Hej, jag tycker att man absolut ska använda sig av tyska eBay när man letar efter bra priser. En av hörnstenarna för EU är ju fri rörlighet av varor, det är m.a.o. ingen skillnad att skicka efter varor från Tyskland jämfört med att skicka efter dem från Insjön. Den tyska marknaden är ju enorm vilket avspeglar sig på såväl priser som utbud. I Sverige härskar tyvärr fortfarande
4 svar · 4,8k läst
V
verktygsrookie: [citat] Den har ingen sån där säkerhetsfunktion som stänger av vridet när borret fastnar?
9 svar · 4,7k läst
mattiasp
mattiasp: Anledningen till att jag vill ha en vinkelborrmaskin är att en vanlig maskin inte går att hålla i vid höga vridmoment. Bakgrunden till att jag vill hålsåga grovt i timmer är att jag skall installera en mekansk frånluftsventilation i huset, och måste ta upp tilluftshål. Hålen måste vara så stora att jag får plats med ljuddämpning, vilket bygger på diametern. Huset har stående 5
4 svar · 1,8k läst
S
sville: Alla större bygghandlare har sådana. Dessutom Lindab om du har någon sådan butik nära dig. Säg att du vill ha bits passande regnkroks skruv så fattar de. För övrigt en väldigt bra bits, framför allt till rostfria skruv, då den inte slinter ur och man har väldigt svårt att dra sönder spåret i skruven.
2 svar · 6,9k läst
saturnus
saturnus: [citat] Hej, Jo kanske, men jag ville inte dra på mig mer jobb med att leta efter en större tank det tillkommer då en del andra saker också, så till de pengarna den nya kostade, var det inte lönsamt. Den större som står bakom de andra är på 3hk och för stor för elverket (2.2kva) som jag kommer att använda i inledningen av mitt bygge.
3 svar · 3,9k läst
GoForIt
GoForIt: Jag har inte testat, men kanske en dammsugare med vattenfilter skulle kunna vara lösningen? http://www.karcher.se/se/Produkter/Privat_bruk/Inomhus/Dammsugare_med_vattenfilter.htm
1 svar · 3,2k läst
J
JonasHolm: Tyvärr så har jag läst en test där denna maskin inte fick bra betyg. Sidoborsten sprätte iväg smutsen istället för att suga in den. :-/ Den enda som fick godkänt var Electrolux. De andra sög för dåligt, eller spred ut mer smuts än de sög upp. Tyvärr är Electroluxen inte billig... /Jonas
4 svar · 2,7k läst
J
jiha: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kunskap ;D Eller var det så roligt att dom stavede fel på dekalen..... ;D ;D
6 svar · 4,2k läst
Stinger
Stinger: Jag är på väg dit hade varit intresssant att veta om man skall ta en stor resväska. :-/
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.