17 183 läst · 23 svar
17k läst
23 svar
Vilken pelarborrmaskin bör jag välja?
Angående det där med armstark så kan jag inte rekommendera någon att baxa upp en Arboga på en bänk själv *s* Det går men förutsätter winsch och reglar att rulla den på. Ena jäkla monster rent ut sagt men även i precision.
Man kan borra många hål i stål med en rätt billig maskin men skillnaden är att en Arboga kan göra det kontinuerligt och de har de flesta inte behov av. En kilremsdriven av hyfsad kvalitet lär man inte heller slita ut lager mm på så att chucken börjar slå.
Däremot kan man nog glömma att först borra och sen brotscha hålet till dess toleranser för maskindetaljer med något annat än en rätt stor maskin typ Arboga.
Jag tror inte att spindeln mm på något annat klarar de toleranserna men som sagt för att borra i metall och trä funkar det mesta och det med god precision.
Ursäkta en kanske onödig utvikning i ämnet
/Kent
Man kan borra många hål i stål med en rätt billig maskin men skillnaden är att en Arboga kan göra det kontinuerligt och de har de flesta inte behov av. En kilremsdriven av hyfsad kvalitet lär man inte heller slita ut lager mm på så att chucken börjar slå.
Däremot kan man nog glömma att först borra och sen brotscha hålet till dess toleranser för maskindetaljer med något annat än en rätt stor maskin typ Arboga.
Jag tror inte att spindeln mm på något annat klarar de toleranserna men som sagt för att borra i metall och trä funkar det mesta och det med god precision.
Ursäkta en kanske onödig utvikning i ämnet
/Kent
suck, att jag inte läste ditt tips igenByggaren skrev:
glömde metallbiten på första monteringen... vid andra försöket så föll den ner i röret, 3e gången gillt så satt den :
nu luktar jag olja och svett... det är ganska så bökigt att montera allt eftersom manualen är på tyska, och jag sov igenom mina tysk lektioner + att jag tvingar de tyskar jag jobbar mot att prata/skriva på engelska...
nu står den dock monterad å klar på golvet... måste röja upp i verkstaden innan jag kan montera den på bänken, men måste säga att jag är grymt nöjd... sitter å tittar på pela'n och allt ser grövre ut i dimension på quantum's prylar...
Automatic Produktion, grymt bra service... fick den hemlevererad ikväll tom
(leverans tid var välan 4a veckor, men so what... beställ i tid bara)
fick 10 dagar faktura, kommer inte riktigt ihåg vad priset skulle vara men återkommer om det...
är ju manuell hantering för att ändra hastigheten på den (men antar det kostar en förmögenhet om det är automatik?)... hursom så funkade det jättebra
har aldrig packat upp en tidigare, men det känndes proffsigt förpackat... oljat papper rullat runt allt...
(edit)
går ju utmärkt att borra å så nu då... djupstopp lirar utmärkt... saknar dock maskinskruvstycke och snabbspännare (blir ett stopp på jula idag)...
en liten sak som irriterar mig dock (kanske är normalt)... den glappar typ 1-2mm om man roterar lite fram å tillbaka på chuckhuvudet eller vad det heter, går det att göra nåt åt det eller är det normalt?
(edit) fortsätter här efter jula besöket...
är EXAKT samma maskin som den på jula (förutom motorn då + att handtag och skruvdelar också är kraftigare)
http://www.jula.se/Butik/default.as...rodukt.asp?pf_id=SE-254010&dept_id=SE-254
skillnader?
550w på jula, pris 2495:- (550-2580v)
750w, pris 2862:- (390-3000v)
är ju manuell hantering för att ändra hastigheten på den (men antar det kostar en förmögenhet om det är automatik?)... hursom så funkade det jättebra
har aldrig packat upp en tidigare, men det känndes proffsigt förpackat... oljat papper rullat runt allt...
(edit)
går ju utmärkt att borra å så nu då... djupstopp lirar utmärkt... saknar dock maskinskruvstycke och snabbspännare (blir ett stopp på jula idag)...
en liten sak som irriterar mig dock (kanske är normalt)... den glappar typ 1-2mm om man roterar lite fram å tillbaka på chuckhuvudet eller vad det heter, går det att göra nåt åt det eller är det normalt?
(edit) fortsätter här efter jula besöket...
är EXAKT samma maskin som den på jula (förutom motorn då + att handtag och skruvdelar också är kraftigare)
http://www.jula.se/Butik/default.as...rodukt.asp?pf_id=SE-254010&dept_id=SE-254
skillnader?
550w på jula, pris 2495:- (550-2580v)
750w, pris 2862:- (390-3000v)
Hej Fem Tummar och Tiggre!
Fem Tummar kanske ändå skall fundera på en kraftig standard borrmaskin med två varvtal utan elektronik. Vidare ett rejält borrstativ för maskiner med 43 mm hals.
Tiggre gratuleras till den fina borrmaskinen, en egentligen genial konstruktion.
Båda bör Ni anskaffa det som följer på bild:
ett kraftigt maskinskruvstycke som skruvas fast mot bordet.
Skruvstycket bör kompletteras med plåtar så att arbetsstycket kan spännas fast i "ett övre plan". Borrning sker då säkrare för undvikande av att skada själva skruvstycket.
Förr eller senare behöver Du borra i rostfritt material, och det bör ske vid lågt varvtal. Fixera i maskinskruvstycket och smörj med exempelvis innehållet i nedanstående burk.
per
Fem Tummar kanske ändå skall fundera på en kraftig standard borrmaskin med två varvtal utan elektronik. Vidare ett rejält borrstativ för maskiner med 43 mm hals.
Tiggre gratuleras till den fina borrmaskinen, en egentligen genial konstruktion.
Båda bör Ni anskaffa det som följer på bild:
ett kraftigt maskinskruvstycke som skruvas fast mot bordet.
Skruvstycket bör kompletteras med plåtar så att arbetsstycket kan spännas fast i "ett övre plan". Borrning sker då säkrare för undvikande av att skada själva skruvstycket.
Förr eller senare behöver Du borra i rostfritt material, och det bör ske vid lågt varvtal. Fixera i maskinskruvstycket och smörj med exempelvis innehållet i nedanstående burk.
per
humor
här är skälet jag var till jula nämligen (köpte en sån)
+
tittade även på julas koordinatorbord, men det glappade för mycket för mig... blir till att lägga ner 10-15k på en riktig fräs om ett gäng med år :
här är skälet jag var till jula nämligen (köpte en sån)
+
tittade även på julas koordinatorbord, men det glappade för mycket för mig... blir till att lägga ner 10-15k på en riktig fräs om ett gäng med år :
Att det glappar i chucken 1-2mm (tolkar att det är i rotationen) är inget att oroa sig över. När du startar drivningen så pressar ju motorn i en riktning så att glappet inte påverkar något. Du behöver inte göra något.
Angående fräsning så är det oftast ingen speciellt bra ide att sätta ett koordinatbord på en borrmaskin och sen köra på i metall, man bör inte köra speciellt grova dimensioner minst sagt. Lager mm är inte byggda för dessa belastningar.
En metallsvarv är mer användbar än man tror för det funkar att fräsa i den med om man sätter arbetsstycket i stålhållaren och fräsen i chucken. Lite mer pyssel men det funkar och svarvar är ofta rätt så bra dimensionerade även om det krävs rätt stora maskiner för att ta ner en bromsskiva t ex, det är inga små krafter när stålen skär.
På min Solbergasvarv har jag en metallsvarvstillsats men misstänker att en bromsskiva hade fått de 350 kg'na gjutjärn att dansa *s* Smådetaljer däremot funkar men det är inga lagertoleranser. Säkerligen får en van svarvare bättre resultat än jag men de har nog tillgång till större maskiner med då för att uppnå perfekt resultat.
Detta är säkert självklarheter för många men en del har nog lite väl stora förhoppningar på vad vissa maskiner kan åstadkomma.
/Kent
En metallsvarv är mer användbar än man tror för det funkar att fräsa i den med om man sätter arbetsstycket i stålhållaren och fräsen i chucken. Lite mer pyssel men det funkar och svarvar är ofta rätt så bra dimensionerade även om det krävs rätt stora maskiner för att ta ner en bromsskiva t ex, det är inga små krafter när stålen skär.
På min Solbergasvarv har jag en metallsvarvstillsats men misstänker att en bromsskiva hade fått de 350 kg'na gjutjärn att dansa *s* Smådetaljer däremot funkar men det är inga lagertoleranser. Säkerligen får en van svarvare bättre resultat än jag men de har nog tillgång till större maskiner med då för att uppnå perfekt resultat.
Detta är säkert självklarheter för många men en del har nog lite väl stora förhoppningar på vad vissa maskiner kan åstadkomma.
/Kent
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken billig bänkborrmaskin / pelarborrmaskin rekommenderar ni?
Möbelsnickeri -
Vilken av de här två pelarborrmaskinerna?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilken chuck till äldre pelarborrmaskin
Vilken chuck till pelarborrmaskin?
Vilken pelarborrmaskin?
Verktyg, Maskiner & Fordon