Teknik
eMange: Är det en sån här du söker http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=979090151&pf_id=SE-410145&dept_id=SE-410
RoTe: [citat] Det är inte farten som dödar, det är dom plötsliga stoppen! Så tänk på det när ni blir utan internet... ;D
Fredde78: Det är ju det bästa.. Men tro mig även den godaste grannsamverkan kan brista, har varit på inbrott i villor där larmet står och tjuter kl 3 på natten och inte en enda granne tittar ut.. Sånt är tragiskt.
FamLindgren: Är det någon som vet något om detta larm? Vår elfirma som fixar elen till vårt hus rekommenderar detta? Åsikter?
Per-Erik: Tydligen kan ett Rör om det är för lite snabbt sota igen o då kan sk skorstens brand uppstå.. Enligt en Sotare jag har talat med så kommer detta bli mycket vanligt fram över då sotning nu för tiden sker helt på fastighetsägarens ansvar. Enligt sotaren så till den vanliga Mys pys eldstaden & Kaminen, så är Keramisk bruk att före dra. Medans att dra rör är till för Olje
koko: Ojojoj, som vårt larm piper när man kommer hem skulle det inte gå att glömma. Däremot har jag dragit igång larmet när jag på kvällen ska slå på skal-larmet och glömmer trycka på knappen som kopplar bort rörelsedetektorn... jisses, mina öron!!!
que: [citat] Nja, det var egentligen inte det, utan elektronikingenjören (larm) som drar 230V...
Gp: Tvättstuga räknas som normalt torrt utrymme. Kolla elföreskrifterna så får Du se.
General_Failure: Finns kanske någon som kan svara men det här är fel forum. Prova exempelvis här i stället: http://eforum.idg.se/
Alke: jo.. brytare i låset är ju bra.. men då måste man borra genom hela dörren och sätta karmöverföring.. skulle nog rekomendera microbrytare endå. blir väl inte mer borrand en att ha nån magnetkontakt, som dessutom låter som en komplicerad lösning.
Mats: ERIK_D: SLUTA INTE. Du vet vad du pratar om och kommer med goda råd och förmaningar. JAG uppskattar detta varmt och hoppas att du tar detta som en uppmuntran att fortsätta Mats
Nanoo: Hehehe, jo det var ju en "lysande" idé. Tackar för snabba svaret Immobil! ;D
skogstomten: Billig star men som varken sviktar eller skär in i plasten. (alltså inte fisklina!)
Lampkillen: Du har Keroi som tillverkar i trä, både brytare uttag och dimrar.
General_Failure: Fattar inte riktigt vad det är du tänkte åstadkomma men för att avgöra vad som kommer att hålla måste man veta hur konstruktionen ser ut och vilket material man tänkt använda. Med rätt konstruktion och material kommer du säkert att lyckas.
Mats: Spontan rekation Spelar det någon roll. Barn och berusade gör konstiga saker. En jordfelare är den billigaste hem och livförsäkringen som finns i ett hus
tjockisbulle: Nu är jag klar med telefonin (mer eller mindre). Använde den befintliga telefonkabeln som låg i väggen, satte sockerbit innan alla jack så dom blev parallellkopplade IN/UT och IN/UT. 2st trådar från sockerbiten till jacket till stift 4 och 5. Klart! Huvudjacket är kvar som gammalt och seriekopplat. (änsålänge)
Mangelito: Vanliga gröna apparatdosor, med 20mm anslutningar, finns det? Vart hittar jag det isf?
Fasting65: Med den ovan nämnda BILTEMA-borr kan man köra hole-in-one.
adam32: hejsan . ja att dra så mycket det bara går när väggarna är uppna . vi har dragit in data tele och tv i hela huset . vi drog åxå fönsterbelysning på alla fönster , spottar i badrum , kök och högtalar kabel i två rum . Ett tips är att dra larmkablarna på en gång . det finns så mycket att dra in ...... elvärme bakom badrumsspeglar mm mm . mvh adam
Tony Rosendahl: Oversol finns inte längre. Jag har försökt att få kontakt med huvudbolaget i Finland, men utan resultat. Har mailat oversol i både Sverige och Finland åtskilliga gånger. Telefonerna i Sverige är avstängda utan hänvisning. Enligt en konkurrent till dom som säljer i stort sett samma grejer (www.sdl.se) har dom lagt ner verksamheten och är i konkurs. [citat]
dabac: [citat] Det finns två sätt. Antingen fäster man schablonerna en bit upp från träet, så att du kan stödja den släta delen av frässkafter OVANFÖR skäret mot schablonen. Det funkar sådär i ett tag om man är lätt på hand och inte så kinkig. Eller så skaffar man en slags hylsa som fäster i fräsens platta och sticker ner kring själva frässtålet. Den hylsan låter man sedan följa
mr_pettersson: Vet inte om detta är rätt forum för att diskuterasaker som ligger på gränsen så vi kaske skall hålla oss på rätt sida ;) Jag har sett tidigare att det varit uppe en del diskussioner om Dreamboxar och ville ge mitt första intryck. Någon som testat fler än en modell av dreamboxen och har synpunkter? Boxer är marksänd digitaltv och Dreambox har en satelitmottagare alltså kan man inte
Erik_D: Yxis: Hm igen? Lite mycke angrepp nu tycker jag. Dom felen jag syftade på hade givetvis inte jag ORSAKAT utan jag hittade samt AVHJÄLPTE felen. Pen bortfall orsakas oftast av för dåligt dragna anslutningar i någon ände eller att kraftbolaget arbetar på linjen. I alla nyinstallationer är iaf jag noggran med att mäta allting innan kunden får ansluta någon utrustning.
elless: Jag har precis samma fråga. Skall oxå inreda ett lika stort frostfritt"vattenrum". Har du kommit fram till någon lösning?
Rocketman: Tack för svaret. Då fick jag lite "kött på benen". Jag ska prova med utag för jag tycker att det blir lite mer "ordnat" då. Fungerar det inte så kan jag prova det som du skrev att ta ut innan mätet i uttaget. Ett alternativ är att använda ett vanligt täcklock i "min serie" (Eljo trend), borra ett hål och sedan sätta ditt en antenkontakt där.
MrMagic: Om betongbjälklaget är prefab brukar det finnas en armeringsfri zon för håltagning/spårfräsning i varje element. Men du, använd inte vinkelslipen, du kommer aldrig att få ditt hus rent igen. Hyr istället en tvåskivig spårfräs och en dammsugare till den. Då blir det väldigt lite damm som far runt, och du spar två dars städning...