Annars finns det kopplingsur för infällt montage i app dosa t.ex E1897830

Finns både i eljo och elko design.

Intressant!

Jag kör dock med JUNG-brytare (www.jung.de), som tas in av treotham (www.treotham.se) till svindyra priser.

Jag köpte allt i Tyskland där de håller habila priser.

.... Ska kolla idag ifall insatserna till elko eller eljo passar till JUNGs ramar.

Jag köpte nämligen KIMA-elgolv idag och då ingick insatser till både elko och eljo så då kan jag prova.

Jung har säkerligen oxå kopplingsur för ifällnad, har ingen katalog i närheten för dom dock.

Kostar väl förmodligen som en halv bil eller nått i sverige men dom är juh snygga ;)

Fasting65 skrev:
Jorå, där finns det plats - men den sitter i källaren och därmed förloras vitsen att slå på motorvärmaren "remote".  

Jag hade en idé att sätta timern i vardagsrummet och på så vis slå på timern kvällen innan nyttjandet av bilen - utan att behöva gå ner i källaren.

Lite lat bör man få bli efter ett husrenoveringsprojekt.  ;)

Det lutar åt en infälld minikapsling som monteras diskret bakom en gardin eller nåt.
Låt tiduret sitta i källaren och komplettera med en kontaktor som passar i normcentralen med 24V manöverspänning så kan du själv dra upp manöverkabel till en "man-0-aut" omkopplare i våningen ovanför. Enkelt att bygga in snyggt och mycket praktiskt.

Erik_D skrev:
*Suck*

Det är INTE tillåtet att ens klamra fast en anslutningskabel dvs "skarvsladd"

Således ännu mindre tillåtet att montera intagsdon o allt vad det nu var som räknades upp av yxis ovan.

Vad är det som är så himla svårt att förstå vad det gäller våra svenska elsäkerhetsföreskrifter?
Vilka föreskrifter förbjuder intagsdon ? När tillkom de ? Kan någon förklara vad den stora faran består i ?

Hur är det tänkt att man ska göra om man har ett sommarstugetorp långt ute på landet där det inte finns el, och vill ha ett litet elaggregat att driva diverse saker, ska man ha skarvsladdar ligga löste överallt eftersom man tydligen inte får montera cee-intag på fasta byggnader ? Eller ligger kravet att det inte får förekomma intagsdon i byggnader där fast elnät är indraget utifrån ?`Har då t.ex. teaterbyggnader och liknande undantag, eftersom man alltid har en "patchpanel" där det sitter intag till ledningar som går till alla strålkastare, som man med lösa kablar ansluter till olika grupper på ljusstyrningen ? Och vad gäller t.ex. på en plats man reparerar styrenheter för elkraft, får man inte montera upp ett antal elelement paralellkopplat med lamparmaturer att ha som konstlast, och ansluta dem med cee-intagsdon till den styrenhet man vill prova ?

Jag har aldrig pratat om att klamra fast "skarvsladdar" typ REV och liknande, utan jag pratar om den typen av materiel som används för fast installation, fast då en vägg-hane istället för en vägg-hona på insidan av väggen, för att föra ut strömmen genom väggen.

Tänk efter en gång till, den här lösningen är till för att ersätta en kabel klämd genom garagedörren. Är det bättre att någon annan som kanske bara läser den här tråden utan att skriva något inser att det blir grisdyrt att gå på någon av de anldra lösningarna såsom att montera upp 20 meter 3x1.5 samt tidur för fast montage inne i bostaden, eller en 24V-manövrerad kontaktor eller vad som nu föreslogs, och filar upp ett hål i ett hörn på den nya garagedörren, eller än värre drar en lös skarvsladd genom ett borrat hål i väggen ?

Visst, i storstaden är det bara de som finns på "rätt" sida av gränsen i dagens "två-tredjedelssamhälle" men på landet bor det även "fattiglappar" på andra platser än i lägenheter, och på landet måste även "fattiglappar" ha bil. Fast det kanske är bättre att "fattiglapparna" som inte har budget att ta ut en elektriker att montera ett tidur för fast montage och dra långa ledningar istället antingen tar sig en stärkande promenad i morgonkylan till garaget (det måste ju vara en latmask som inte orkat arbetat ihop pengar till dyrlösningen, eller hur ?) eller låter miljön ta stryk av kallstarter, som blir än värre då det kanske är en gammal förgasarbil som fullständigt spyr ur sig alla sorters föroreningar vid kallstart ?

Jag vet att det här blev ett väldigt politiskt inlägg, men det behövs tyvärr. Jag och många andra vill inte ha de säkerhetsregler vi har idag, när de mer är till för att gynna "marknaden" än konsumenterna. "Partiet" går bara storföretagens och fackföreningarnas ärenden, inget annat. Och folk är dumma nog att gå på det, de ser bara lönebeloppet men tänker inte på hur ofattbart många produkter på smalare marknader som är hutlöst dyra tack vare krångliga regler och paragrafer. EU-medlemskapet måste ha svidit hårt hos leverantörerna av elinstallationsmateriel, med tanke på prisraset efter den konkurrens som uppstod efter att vi gått med i eu.

Det är väl för den delen rent idiotiskt att vi tillåts ha paragrafer och regler som skiljer sig mot övriga europa, inom den här typen av frågor, eller hur ?

Men visst, är det så att det inte passar så kanske det är lika bra att sätta upp en "obs, fattiglappar är ej välkomna"-disclaimer på forumet, och för att få bli medlem här så får man faxa in senaste deklarationen för att bevisa att man har råd att gå med i husägarnas exklusiva klubb ?

Var tvungen att skumma igenom Elföreskrifterna i jakt på svaret. :p
http://www.elsak.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf

Enda ställena där intag nämns är i husvagnar, båtar eller vid reservkraftanvändning.
Däremot framgår av del 5 att materiel som används skall vara lämpad, ha rätt klassning, väljas efter yttre påverkan m m. Standard CEE intagsdon borde uppfylla dessa krav på insidan av en garagevägg. Finns risk för förväxling med t ex reservkraftintag kan detta märkas med skylt "Intag motorvärmaruttag" osv.
Yxis nämnda invändiga "motorvärmarkabel" får givetvis inte klamras fast.

Jag skulle vara glad om något kunda hitta partiet där lösningen diskvalifiseras!
Inte för att jag tror jag kommer genomföra detta men ändå... det är intressant

Så här är det, nätleverantören godkänner enbart att behörig installatör gör installationer i anläggningar anslutna till dennes nät.

Det har ingenting att göra med att det är dyrt att anlita en installatör, vill du hålla på och mixtra med din anläggning så gör det då, men tipsa inte andra om livsfarliga lösningar.
Den enda som förhoppningsvis kan lida skada av att du mixtrar är juh du själv eller din familj / försäkringsbolag. Men att tipsa utomstående om att göra saker som ligger utanför dennes vetskap tycker jag är ren och skär idioti.

Men visst om ni inte vill ha svar på hur man får/skall göra så kan jag med lätthet snabbt sluta svara på detta forum.

Jag är inte behörig och tänkte inte göra något sådant själv. Tänkte bara om det finns lösningar man kan föreslå till elektrikern. Jag kan inte tänka mig att alla inom branschen känner till alla möjligheter. Lite kreativitet måste det väl finnas utrymme för bara man håller sig till lagar och regler.

Är f ö själv ingenjör och har bra kläm på teorin utan att för den skull ha någon behörighet.

Om man vill moralpredika så visst, men stoppa gärna in lite fakta emellanåt.

Givetvis!

Men hitills har förslagen från yxis sida gällt att komma runt gällande lagstiftning?

Det är det enda jag vänder mig emot.

Erik_D skrev:
Men visst om ni inte vill ha svar på hur man får/skall göra  så kan jag med lätthet snabbt sluta svara på detta forum.
:surprised: Det vore stor synd och skam att mista din sakkunskap. Jag och säkert många andra ser fortsättningsvis fram emot att läsa dina svar. :D ;)

ERIK_D:

SLUTA INTE.

Du vet vad du pratar om och kommer med goda råd och förmaningar. JAG uppskattar detta varmt och hoppas att du tar detta som en uppmuntran att fortsätta

Mats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.