Jag har haft trådbundet larm i snart tio år och inte haft något underhåll alls och inte ett enda fellarm.

Lite klurigt att installera, men om man verkligen tänker till så kan man ofta minimera tråddragningen.

När det väl sitter på plats så ser jag inga nackdelar.

Som vanligt så är inte konsekvent en filosofi bättre än en annan. Fjärrkontroll till TV är naturligtvis guld, likaså mobiltelefoner. Personligen hatar jag BT-handsfree och undviker DECT. I valet mellan trådlösa/bundna larm, så får den enskilda situationen avgöra. En kombination kan vara bra. Säkerhetsmässigt ska man prioritera trådbundet, men i säkerhetsfrågor är det lätt att bli paranoid. Trådlöst duger säkert till vanliga villor i minst 99% av fallen, men vill man ha ett väl fungerande och underhållsfritt, tryggt larm, så är det trådbundet som gäller.

Bättre för miljön också. Många bäckar små... ;)

Lawpan: /Ja, jag tror på 1 sladd in i våra hem, som bär trafik för telefoni, bredband, radio, tv. Men trådlöst till våra 5 tver, 5 telefoner och 5 datorer, och 50 tal givare och mottagare av diverse slag.
Ok att du vill ha en sladd med ström in till alla dina batteriladdare, men telefoni, bredband, radio och TV ska väl också komma in trådlöst, eller vill du backa? Hört talas om 3G, eller 4G eller... ;D

Hej

Jag har också ett Comfortlarm som jag installerade själv. Köpte det via Alarmera.se och har kompletterat med extra dec på coop ;D Det har falsklarmat en gång på de 1,5 år det suttit, så då fick man ett kvitto på att det funkade, när först larmet ringde och sedan grannen.

Läste en intressant artikel för ett par månader sedan, kan ha varit i Råd&Rön. Slutsatserna från den artikeln var att det ökade intresset för larm egentligen är märkligt med tanke på att villainbrotten minskar. En del larmoperatörer driver skräckpropaganda vid hemförsäljning och i förlängningen så påverkas allas vår inställning till våra medmänniskor. Alla har larm och dubbla lås...

90% av skyddet sitter i dekalen, har man dessutom en extern siren som blinkar då huset är larmat så har man 5% till. Har man också bra dörrar och fönster med lås så är sannolikheten för inbrott minimal. Vill man betala et par hundra i månaden till en larmfirma, tja då må man göra det.

/martar

Framerate skrev:
Jag har haft trådbundet larm i snart tio år och inte haft något underhåll alls och inte ett enda fellarm.

Lite klurigt att installera, men om man verkligen tänker till så kan man ofta minimera tråddragningen.

När det väl sitter på plats så ser jag inga nackdelar.

Som vanligt så är inte konsekvent en filosofi bättre än en annan. Fjärrkontroll till TV är naturligtvis guld, likaså mobiltelefoner. Personligen hatar jag BT-handsfree och undviker DECT. I valet mellan trådlösa/bundna larm, så får den enskilda situationen avgöra. En kombination kan vara bra. Säkerhetsmässigt ska man prioritera trådbundet, men i säkerhetsfrågor är det lätt att bli paranoid. Trådlöst duger säkert till vanliga villor i minst 99% av fallen, men vill man ha ett väl fungerande och underhållsfritt, tryggt larm, så är det trådbundet som gäller.

Bättre för miljön också. Många bäckar små... ;)

Ok att du vill ha en sladd med ström in till alla dina batteriladdare, men telefoni, bredband, radio och TV ska väl också komma in trådlöst, eller vill du backa? Hört talas om 3G, eller 4G eller...  ;D
kanske börjar bli dax att byta batteri även för dig ::)

Hej

Jag har ett tips ang. trådlösa larm: LÅT DOM VARA!
Flera inlägg har ju handlat om att klippa av kablar för att sätta larmet ur spel. Då ska man inte skaffa ett trådlöst larm som är ännu enklare att sätta ur spel.

Jag ska inte gå närmare in på hur man gör men för den införstådde tjuven så är det att servera på silverfat!

Larmfirmorna säger förstås att dom skyddar sig men det ska ingen tro på. Det är bara lögn. Gissa om dom blev sura när dom inte kunde dema för att jag störde ut larmet ;)

Någon skrev att dom har haft larmet i x antal år utan problem, javisst! Problemet är inte att dom krånglar.

Och visst är det så att knarkaren som kommer förbi hellre väljen att gå in hos grannen om man har ett larm. Men i dom fallen kan du lika gära nöja dig med en dekal.

Så, ta besväret att dra kabel. Göm kabeln bakom lister eller dyl eller limma den med lite silicon i samma färg som kabeln och underlaget.

/Toppy

" Ok att du vill ha en sladd med ström in till alla dina batteriladdare, men telefoni, bredband, radio och TV ska väl också komma in trådlöst, eller vill du backa? Hört talas om 3G, eller 4G eller... "

3G och 4G funkar säkert jättebra, när man rör på sig. Dock är capaciteten för småbarn som använder telnet och chat. Allvarligt, det funkar halvtaskigt att streama till en sketen device med mininum display. Tror du verkligen att flera HDTV sessioner skulle nånsin kunna streamas via 3G eller 4G nätet till miljoner användare?

Min tanke var att 1 sladd in bär all trafik in och ut i huset och sen distribueras detta trådlöst till TV, Radio, Datorn.

Klas skrev:
Clas Ohlsson har ett larm paket som är trådbundet  "AEI-981" för 2495 kr. Är det någon som har erfarenheter av detta larm?
Jag har detta monterat hemma, och tycker att det än så länge har fungerat klanderfritt. Jag tror att det har varit i drift i över två år nu utan falsk larm. Paketet är dock kompletterat med ett antal IR av annat fabrikat än den som följer med i paketet.

Jag har kört med clasohlson larm hela tiden. Monterat upp allt helt själv. Allt till mycket låg kostnad och stor valfrihet.
Fungerar aldeles perfekt. Men smaken är ju som bak... Jaja... De riktiga proffsen som har gett sig f-n på att de ska in stoppar man nog inte ändå. Fast vad ha de å hämta hemma hos mig...?

gluecifer skrev:
Vad innebär det att larmet är godkänt? I slutändan är det att man slipper självrisken om det skulle bli inbrott eller?
Syftet med larmet är kanske mest att avskräcka och kan då funka bra även om det inte är "godkänt". Om det tjuter utav h-e och blinkar kan det ju räcka för att tjuven ska tröttna på sitt jobb just hos dig.
Eller så tröttnar dina grannar på dig om du har ett dåligt larm som ofta falsklarmar. Visst kan ett dyrare godkänt larm installerat av en firma oxå falsklarma men då kan du ju få service på grejjorna så det slutar larma istället för att köpa ett nytt skräplarm på någon lågprisbutik

martar skrev:
Hej

Jag har också ett Comfortlarm som jag installerade själv. Köpte det via Alarmera.se och har kompletterat med extra dec på coop ;D Det har falsklarmat en gång på de 1,5 år det suttit, så då fick man ett kvitto på att det funkade, när först larmet  ringde och sedan grannen.

Läste en intressant artikel för ett par månader sedan, kan ha varit i Råd&Rön. Slutsatserna från den artikeln var att det ökade intresset för larm egentligen är märkligt med tanke på att villainbrotten minskar. En del larmoperatörer driver skräckpropaganda vid hemförsäljning och i förlängningen så påverkas allas vår inställning till våra medmänniskor. Alla har larm och dubbla lås...

90% av skyddet sitter i dekalen, har man dessutom en extern siren som blinkar då huset är larmat så har man 5% till. Har man också bra dörrar och fönster med lås så är sannolikheten för inbrott minimal. Vill man betala et par hundra i månaden till en larmfirma, tja då må man göra det.

/martar

Betalar du "ett par hundra i månaden" till en larmfirma och att det ingår utryckningar i din åtgärdsplan så finns det ju en massa fördelar med att en väktare kommer till ditt hus. Om det tex blir inbrott så är inte det väktarens jobb att gripa busen, däremot att skydda ditt restvärde genom att tex åtgärda uppbrutna dörrar, skyddstäcka fönster m,m. En sådan trygghet tycker iaf jag det är värt att betala för.

Fredde78 skrev:
Betalar du "ett par hundra i månaden" till en larmfirma och att det ingår utryckningar i din åtgärdsplan så finns det ju en massa fördelar med att en väktare kommer till ditt hus. Om det tex blir inbrott så är inte det väktarens jobb att gripa busen, däremot att skydda ditt restvärde genom att tex åtgärda uppbrutna dörrar, skyddstäcka fönster m,m. En sådan trygghet tycker iaf jag det är värt att betala för.
Eller så ser man till att ha gott samarbete med sina grannar. :D

Det är ju det bästa.. Men tro mig även den godaste grannsamverkan kan brista, har varit på inbrott i villor där larmet står och tjuter kl 3 på natten och inte en enda granne tittar ut.. Sånt är tragiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.