21 931 läst · 18 svar
22k läst
18 svar
Byta ut telejack mot RJ45
du kan lungt sätta rj-11 kontakten i rj45 uttaget.
Om du känner på stiften i kontakten så känner du att de är fjädrande så det är inget problem. Tack vare plasttungan så hamnar den rätt i sida också så det är bara testa på
Om du känner på stiften i kontakten så känner du att de är fjädrande så det är inget problem. Tack vare plasttungan så hamnar den rätt i sida också så det är bara testa på
Jag kom på att jag glömt skriva att om man ska byta till RJ45 för telefonuttagen så måste väl ändå det bästa vara att köpa ett gäng telejack, uttagen alltså, antingen färdiga som skarvkabel med kabel som passar bra att klämma i RJ45-donen, eller lösa med RJ11-kontakt på sig, så får man vidarekopplingen på köpet. Det är dessutom bara bra om uttaget hänger inkopplat i de RJ45-uttag som bär telesignaler så minskar man risken för "åsknedlag" om man kopplar in nätverkskortet på telefonledningen!
Nja, trådlösa telefoner möjligtvis.Tuffeuffe skrev:
Det verkar LITE omständigt att ha en wlan-accesspunkt, en iptelefonilåda och en analog fast telefon, samt lämplig uppsättning batterier hängandes i bältet.
Fast å andra sidan, om trådlösa nätet räckte ner till t.ex. torget i stan så vore det nåt att sitta där och prata i en gammal nummerskivetelefon
Nu är jag klar med telefonin (mer eller mindre).
Använde den befintliga telefonkabeln som låg i väggen,
satte sockerbit innan alla jack så dom blev parallellkopplade IN/UT och IN/UT.
2st trådar från sockerbiten till jacket till stift 4 och 5.
Klart!
Huvudjacket är kvar som gammalt och seriekopplat.
(änsålänge)
Använde den befintliga telefonkabeln som låg i väggen,
satte sockerbit innan alla jack så dom blev parallellkopplade IN/UT och IN/UT.
2st trådar från sockerbiten till jacket till stift 4 och 5.
Klart!
Huvudjacket är kvar som gammalt och seriekopplat.
(änsålänge)
Liknande trådar
-
Övervåningen renoveras helt - byta ut radiatorer mot golvvärme
Värme allmänt -
Treetex, byta ut? Risk för asbest?
Miljö & Hälsa -
Byta ut dålig hanbjälke i mansardtak, stort jobb?
Tak & Vind -
Byta Plejd ctr-01 mellan två vägguttag
El -
Tips på att byta ut nederdelen av lada
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus