Robotgräsklippare
O: Det fungerar utmärkt att reparera slingbrott genom att löda ihop ändarna och skydda med limkrympslang. Så lödtenn och limkrympslang behövs. Plus div verktyg och kunskap att använda dem. Vid större skador kan man behöva ersätta med en bit extra kabel. Då krävs två skarvar.
InsidersUnited: Den stannar på den del av huvudytan som är längst bort från laddstationen. Håller med dig, men när jag manuellt stoppat tillbaka den så är inte batteriet slut, 1100 mha kvar sista gången. Så jag killgissar bara , men det är sällan det händer så jag orkar inte lösa detta.
Axbard_89: Köp 3 mindre, billigare klippare. Fördel om en går sönder kan man flytta runt den.
Alex_Thrill: [citat] Allt stämde. Allt lyste rätt och jag blev tokig… tillslut drog jag ut kablarna och insåg att personen som då satte kablarna hade alltså satt ihop med en tejp både guide och beg. kabel… inte konstigt nog att det aldrig har fungerat att köra ut eller att köra in. Problemet är löst nu :)
Christina Heise: [citat] Helt plötsligt laddar den och har gått bra sedan dess tills idag. Stendöd
Kane: [citat] Även med badtofflor byter den riktning om man hoppar in 2-3 meter framför byter den riktning. Är det kortare avstånd, typ 1 meter, så reagerar den inte utan kör på tills den känner att den går emot.
fredrik.norling: Har ett problem med att klipp motorn inte startar förrän jag snurrar till på motorn en gång. Trodde det var en lindning som gått i motorn så jag köpte en ny motor men det fungerar inte ändå. Någon som har en ide vad som kan vara fel?
n_sandstrom: Förutspår att kabelklippare över 10000 kr är ett dött koncept inom ett drygt år. Fysatan vad smidigt det här är hittils, så glad att jag inte fegade ut och skaffade en Gardena. (ok, ni får mobba mig friskt när barnsjukdomarna börjar dyka upp 😆 )
etompau: Antal laddningar kan du ej återställa, måste göras hos en verkstad. Negativt strömvärde=urladdning av batteriet. När klipparen kommer in för laddning med tomt batteri ska laddströmmen (Ström) uppgå till ca 1000-1500 mA. 16,9 V batterispänning=tomt batteri. Spänning vid fulladdat batteri ca 20 V. Hade du samma fel/beteende med det gamla batteriet?
nino: [citat] Kan återkoppla och det var som ni trodde, batteribyte så går den som den ska
Hjalmarson1: [citat] [citat] Hej Jag har testat med en kort kabelstump men med samma resultat. Förstår att det inte alltid är synligt med ögat.
Niq: [citat] Min tanke var smörjmedel där skruvskallen var och tång på andra sidan där det ser ut att sticka ut lite ur skruven. Men om det inte fungerar så är det väl borra som gäller. Om man borrar med en borr som är några mm mindre än skruven så går den oftast att klämma ihop lite sedan och då brukar den släppa.
Stickan_c: [citat] Det visade sig att det var kretskortet i laddstationen ändå.
cpalm: [citat] Ja så såg det ut i mina hjul också. Däremot var ett par kullager kass, trots att de visuellt såg fräscha ut. Men kullagren är nog i kromstål så de rostar inte så lätt. När jag plockar bort tätningarna på kullagren verkar det till synes som att det är insidan på tätningen (som är i metall) som rostat och fyllt lagret med gojs. Fail...
4trax: [citat] Jodå, den är helt plan. Vi får se vad det blir var mest nyfiken på vad specarna egentligen betyder i verkligheten på de olika modellerna.
Günter Willems: Hur byter man minnes batteri i en robot gräsklippare Grouw 800?
Marcus Ström: [citat] Hej. Lyser laddstationen grönt om du lossar på slingkablarna? Länken nedan är för att felsöka slingfel. https://www.husqvarna.com/se/support/husqvarna-self-service/sa-har-hittar-och-reparerar-du-kabelbrott-i-en-automower-installation-ka-01339/
RalleB: Sen bör du fundera på var någonstans på gräsmattan det förlorade knivbladet kan ligga. Visserligen ser dina knivar väldigt slitna ut så det kanske inte är jättevasst längre. Dock så ser man att skruven sitter kvar = avbrutet knivblad som kan vara i flera delar vilket potentiellt kan skära upp fötter. Helt klart har din robot kört på något riktigt hårt, typ sten eller liknande.
Bambi2: [citat] Tack multiman! Har fortfarande ingen lösning för manuellt klippande, någon som har något tips?
sepani: Och idag oxo….ska trots det städa blecken lite 🙏🙀
etompau: Klipparna har en stor förmåga att krångla sig in på diverse område. Problemet kan uppstå när den ska hem från ett område med smal korridor där det inte finns någon guidekabel. Om du absolut måste placera den där du nu har ritat in den så skulle det ev. funka med guiden dragen i en liten båge åt höger sedan tillbaka till vänster och ner i det vänstra området. Slumpen och en
Marcin Wojturski: [citat] Den har inte fungerat, den har hittat till laddstationen enbart, efetr kortbyte gör den inte ens det.
n_sandstrom: [citat] Då skulle jag bli förvånad om en robot inte tog sig fram
Unikt namn: Om det plötsligt kommer konstiga streck i displayen, och det inte löses genom att starta om roboten. Så skulle jag säga att reklamation är enda rimliga vägen fram. Men du kanske frågar mer ur ett nyfikenhetsperspektiv om vilken teknisk orsak strecken har?
micked99: Använt alla möjliga sorter under 10 år, HQ original, pirat, olika längder, tjocklekar, guldiga, stål och aldrig haft något blad som gått av, dom böjer sig om knivdisken kör in i något hårt, så att dom skulle gå av är verkligen inget du behöver oroa dig för, bladen är 4-5 ggr så tjocka som vanliga rakblad. /Micke