Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
cpalm: Ha ha, en klassiker. En professionell nätverksinstallationsfirma installerade samtliga uttag i vår BRF så där, ingen fick ut sina kablar. Det blev backjobb... (var inte det enda backjobbet kan jag säga - fort och fel var deras devis). Självklart skall "flärpen" peka uppåt.
TypRätt: Har bara behövt kontakta support hos Bahnhof vid något enstaka tillfälle, ett var efter ett strömavbrott då jag trodde att min fiberkonverter gått sönder, personen i support stod på sig om att min väggadapter nog dött trots att jag sa att jag mätt den till de 5v eller vad det nu va den skulle ge. Han menade på att den nog gav rätt spänning men vid belastning inte skulle kunna
pacman42: [citat] https://share.temu.com/6K2kBTzn6HA
AndersS: Beror helt på hur man använder sin anslutning. Jag hade uppgraderat hastigheten tills jag hade 500 Mbit/s av ren slentrian att försöka få högre hastighet, men när senaste bindningstiden gick ut drog jag ned till 100 Mbit/s, vilket räcker för dagens behov.
Ganescha: [citat] Ja, är det så att du tankar ner spel osv. Under din arbetstid när du jobbar borta så ska du naturligtvis ha 4G obegränsad. När jag spelade mycket CoD och hade med min Xbox till hotellet 😁 så körde jag med en egen 4G router till den. Behövde dock enbart 2GB abonnemang, man för knappt av med något alls när man lirar online. När det va dags för uppdatering så använde jag
pacman42: [citat] Vi har aldrig haft sådana fel där jag bor. Vi hade 600 anslutna fastigheter i vårt nät och vi ägde det i 15 år.
Dan1891: [citat] Ja, jag har förstått det. Det finns ingen ekonomi i att driva kopparledningarna längre :( När jag säger på jobbet att jag har fast telefon över kopparledning, så tittar dom konstigt på mig och undrar om jag är helt tappad bakom en vagn, alt. har de aldrig hört talas om sådan telefoni ( de yngre). :)
Bocken Bruse: Första av allt får vi nog bita i det sura äpplet och börja inse att det fasta telefonnätet förr eller senare lär vara helt nedstängt i Sverige. Är själv mycket stor anhängare till det fasta telefonnätet som onekligen fungerar 24/7 i motsats till det förbannade mobilnätet som strular alltför ofta. Nästan jämt ärligt talat! Sedan får vi bara inse fakta att 3G nätet håller på
Scout: [citat] Troligen så kommer utredningen att vara klar nästa år... Fiberslingorna var kraftigt böjda på vissa ställen så de fick dra om en del
kashieda: Det låter som att du behöver en access point (AP) med power over ethernet (POE). Vad har du för router? Det kan vara en poäng att ha samma märke, om det betyder att de kan styras gemensamt.
Derbyboy: övriga nätverket ska inte fungera…..bara den bärbara datorn ska ha internetuppkoppling via 4g
A-Man_08: Telia hade förut att man kunde beställa en switch. Gick in på en sida klickade i och bekräftade sina uppgifter. Enkelt .
TypRätt: [citat] Just ja, well om det är så att man antar att den som stulit den bor i närområdet eller tex har en misstanke om vart den kan vara så kan man ju köra en wifi scanner för att se om man hittar den, sedan genom att följa signalstyrkan kan man ju komma till rätt dörr. (men har man en misstanke så vet man nog vilken det är, och vill bara få det bekräftat). Jag gör antagandet ett
A-Man_08: Köp en bra switch det kommer inte bli sämre hastighet.
AndersS: Finns två som fiberägare och entreprenörer undviker konflikt med, kommun och framför allt Trafikverket. Men också strul med privata fastigheter brukar kommuner ogilla om det är inom tätort.
lars_stefan_axelsson: [citat] Eftersom det är ett radhus så finns det säkert en samfällighet eller en förening. Då finns det inget hårt-mot-hårt att sätta för att kräva en flytt. Ja, förutom att radhusägaren som inte gillar skåpet flyttar då... Vad som skulle kunna hända är dock att ägaren av skåpet blir sur för att det är målat och kräver TS på kostnaden för återställandet. Det skulle
Svante Svenson: [citat] Man kommer in en annan väg till nätägaren. Första kontakten var förmodligen via kundservice som vill ha hög genomströmning och därför är bäst på att hantera planerade förfrågningar. När denna fråga kommer som de inte kan hantera slår de bakut och säger nej. Ledningskollenförfrågan gör att frågan hamnar rätt. Eventuellt också utlagt till underleverantör men som då
Evakarin54: [citat] Tack. Har förstått att den inte är användbar som router
llundberg: [citat] Fler än du tror. I många områden så finns det bara koppar och då är det ju ADSL eller 4G/5G som gäller.
beza: [citat] Tack för tipset, skall titta på det
Ymer: Blir det samma fel om du gör samma googling fast enbart kopplat upp 4g? Blir det samma fel om du googlar samma fast med en annan webbläsare?
Cadeex: Jag brukar använda Google drive för större filer. Du kan ladda upp där, sen skickar du en länk till mottagaren. Länken kan sedan avaktiveras osv.
MathiasS: Japp det gör den. Denna bild dök upp i FB-flödet. Jag postade den 2019 och då hade den ett par år på nacken redan. En väldigt tidig 5G telefon: [bild] Idag rymmer samma skåp ett komplett 5G nät, dvs hela mobilnätet, alla noder som behövs för att köra ett litet nät.
Bart: Om du söker här på forumet har jag för mig att frågan om att trimma APs för bättre räckvidd och hastighet varit uppe. jag strösslar med APs här hemma istället. Jag har tre stycken i en normalstor villa och en Attefallare. Nu är det nästan full täckning på hela fastigheten. Bara garaget som har lite blinda fläckar. Då är ju allt byggt i trä, så signaler går igenom lätt.
elikaufman: [citat] Nope, ingen data i koaxnätet, vanliga nätverkskablar dragna till varje lgh i separat uttag istället
Limpdjuret: [citat] Vilka andra faktiskt tekniskt jämförbara lösningar finns det? Mig veterligen finns det inga, och kommer inte finnas inom den närmaste tiden. Däremot finns det ju alternativ som kan fungera beroende på dina krav...