Telia säljstoppade iptelefonin för lite drygt ett år sedan. Hade du kunnat köpa den så hade den kostat 249:- /mån

• Ledsen
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
hsd
Telia har höjt och höjt priset från att det ingick i fibern, stegvis och de fortsätter tills alla har sagt upp fast telefoni
De har även börjat höja mobilprisena på liknande sätt
Tv paketen dribblas det med och snart höjs priset med 25%
Undrar om det finns någon koppling till VD:n som kommer från Tele2

hsd hsd skrev:
Telia har höjt och höjt priset från att det ingick i fibern, stegvis och de fortsätter tills alla har sagt upp fast telefoni
De har även börjat höja mobilprisena på liknande sätt
Tv paketen dribblas det med och snart höjs priset med 25%
Undrar om det finns någon koppling till VD:n som kommer från Tele2
Ja, det var väl naturligt att Jarnheimer tog med sin gamla VD. 😉

K Kasken skrev:
Av ren nyfikenhet måste jag bara undra vad som driver någon till att alls fundera på att ha någon form av fast telefoni?

I sommarstugan där täckningen på mobilnäten är kass så höll vi krampaktigt fast i koppartråden tills den kapades... Detta skedde i samband med att vägföreningen ordnade så fibern kom till byn, sen dess använder vi bara våra vanliga mobiltelefoner med "VoLTE" eller "WIFI-samtal" aktiverat.

Vad är det jag missar? Vad är poängen med "dedikerad" fast IP-telefoni idag?
För att man faktiskt vill ringa till en specifik plats, oavsett vem som befinner sug där just nu eller vilket mobilnummer de råkar ha. Tex en sommarstuga som flera familjer delar.
/M

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Uner kopparnätstiden var fast telefon väldigt bra och funkade trots långa strömavbrott
Ip telefon eller mobil dör ganska snabbt och för att klara den korta tiden innan nätägare

M Marcus-AA skrev:
För att man faktiskt vill ringa till en specifik plats, oavsett vem som befinner sug där just nu eller vilket mobilnummer de råkar ha. Tex en sommarstuga som flera familjer delar.
/M
Finns väl inget som hindrar att man lämnar en mobiltelefon i stugan som är "fast" där med laddaren i vägguttaget, problemet löst?

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
/M
Jag förstår och gillar tanken med att ringa till en plats, inte en person.

Men varför måste telefonen sitta fysiskt fast i väggen? Man skulle precis lika gärna ha en mobiltelefon till detta, konceptet i sig är teknikneutralt.

Ditt exempel med sommarstugan kan jag personligen relatera till, vi pratade faktiskt inom familjen nu i vintras om att skaffa en "stugnalle" som alltid finns i stugan.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det jag gillar med fast telefoni över kopparledningar är att den i stort sett alltid fungerar, även när det blir strömavbrott eller internet slutar fungera.
Men nu verkar ju kommunikation över kopparledningar vara ett mer eller mindre skrotat kapitel, vilken jag tycker är synd.

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det jag gillar med fast telefoni över kopparledningar är att den i stort sett alltid fungerar, även när det blir strömavbrott eller internet slutar fungera.
Men nu verkar ju kommunikation över kopparledningar vara ett mer eller mindre skrotat kapitel, vilken jag tycker är synd.
Lägg till att apparaten på abonnentsidan är otroligt enkel och kräver ingen ytterligare kraftförsörjning.

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Lägg till att apparaten på abonnentsidan är otroligt enkel och kräver ingen ytterligare kraftförsörjning.
Problemet är att stationsutrustning är gammal och kostar att hålla igång för de få som använder koppartelefoni.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Problemet är att stationsutrustning är gammal och kostar att hålla igång för de få som använder koppartelefoni.
Ja, jag har förstått det. Det finns ingen ekonomi i att driva kopparledningarna längre :(
När jag säger på jobbet att jag har fast telefon över kopparledning, så tittar dom konstigt på mig och undrar om jag är helt tappad bakom en vagn, alt. har de aldrig hört talas om sådan telefoni ( de yngre). :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.