5 557 läst · 40 svar
6k läst
40 svar
Fast telefoni via fiber
Har du något förslag på en sådan fristående IP-telefoni-operatör?C cpalm skrev:
On topic: Ang bredband2 så kan man få ut SIP-uppgifterna och mata in i sin egen burk om man vill.
Jag hittar inte någon prisuppgift för en sådan vidarekoppling, man jag gissar att det kostar pengar. Den stora fördelen med Bahnhofs IP-telefoni är att det inte finns någon fast avgift (om man är bredbandskund). Man får alltså gratis behålla sitt fasta nummer och ta emot samtal (men det är numera sällan någon ringer ...). Det är dyrt att ringa ut, men det finns normalt ingen anledning att göra det.C cpalm skrev:
För Bahnhofs IP-telefoni måste man använda Bahnhofs router, men den fick jag gratis när jag band mig 12 månader för nuvarande abonnemang (Villafiber 349:-/månad för 1000/1000).
Som jag tidigare skrivit så är inte Bahnhofs router inblandad i den normal internet-trafiken.
Ja, du får betala den fasta månadsavgiften (vilken potentiellt går till en "ringpott") och för det utgående samtalet till den telefon numret är vidarekopplat till. Så det kan bli ett rätt dyrt nöje om det är många som ringer in.B b_hasse skrev:
Skall man bara vidarekoppla kan det därför vara en poäng att teckna IP-abonnemang hos samma operatör som numret man vidarekopplar till. Då det ofta är gratis eller reducerat pris att ringa inom operatörens nät.
Hade själv ett sådant upplägg med Tele2 en gång i tiden. Absurt nog erbjöd de (då iallafall) inte något sätt att vidarekoppla utan en fysisk telefon och indirekt då deras telefonibox. Så jag köpte en gammal telefon för 20 spänn på loppis och kopplade in telefon + box för att aktivera vidarekopplingen, sen hamnade allt i garderoben.
Medlem
· Stockholms län
· 9 inlägg
Vi har fiber idag, 250mbit och betalar 439 kr/mån. Våra mobilabonnemang går via Tele2 som har obegränsat med trafik, jag har ett datakort till abonnemanget som jag har haft i bilen men inte använder, det extra datakortet kostar 99 kr/mån.
Funderar på att köpa en 5g router till datakortet och skippa fibern, vid hastigetstester från mobilen så kommer jag upp i hastigheterna 400/130 och en svarstid på 12-13ms, uppladdningshastigheten är mer än tillräcklig.
Har du 5G och bra uppkoppling så kör på det, blir billigare!
Funderar på att köpa en 5g router till datakortet och skippa fibern, vid hastigetstester från mobilen så kommer jag upp i hastigheterna 400/130 och en svarstid på 12-13ms, uppladdningshastigheten är mer än tillräcklig.
Har du 5G och bra uppkoppling så kör på det, blir billigare!