Men anmäla vad? Du har grävt av en random telekabel i din rabatt. Skulle säga att om någon mot förmodan skulle ha problem med detta så få de komma till dig och fråga, då har du bra info om vad som grävts av.

Kan ju lika gärna vara någon amatörmässig koppling av telefon till ett garage på tomten eller vad som helst. Nej kablar som grävs av i en rabatt har jag fan inget ansvar för. Jag kan kan bidra med upplysningar vid behov men där går gränsen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ignorera detta, du har inte sett något. Jag grävde av telekabel i min trädgård för tio år sedan, det var tydligen min. den låg 1dm under markytan och gick av vid första spadtaget när jag skulle lägga ett dräneringsrör.

Grannens luftledning plockade vi ned när ett träd skulle beskäras. Ingen verkar sakna den.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ignorera detta, du har inte sett något. Jag grävde av telekabel i min trädgård för tio år sedan, det var tydligen min. den låg 1dm under markytan och gick av vid första spadtaget när jag skulle lägga ett dräneringsrör.

Grannens luftledning plockade vi ned när ett träd skulle beskäras. Ingen verkar sakna den.
Håller med, det finns mängder med gammal kopparkabel som idag inte används, ligger i marken, och allt kommer att finnas kvar 2026 när allt är nedstängt. Så hittar man idag kopparkabel på 3 dm djup i trädgårdslandet på sin fastighet kan man till 99,9999% räkna med att den inte används längre om man själv inte gör det.
Om den mot förmodan 0,0001% används kommer den användaren att felanmäla.
 
  • Gilla
Asos och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det finns säker en och annan kund som använder koppartråd och adsl etc. Finns inga som helst möjligheter för telekombolagen att hålla uppe driften av detta så länge till, måste vara extremt dyrt och behöver läggas ned illa kvickt. Finns ingen som kan betala för detta idag.
Fler än du tror. I många områden så finns det bara koppar och då är det ju ADSL eller 4G/5G som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.