Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
mycke_nu: Jag har faktiskt en kombination, posten till de egna domänerna skickas vidare till gmail för spamtvätt, backup, IMAP, mm.
lars_stefan_axelsson: [citat] Bra då har vi lyckats! :)
MathiasS: [citat] Där ser man........tyvärr öppnar du bara upp fler minnesluckor. Känner inte igen något matilda, var bara där ett halvår för mitt exjobb.
mycke_nu: Telia ansvarar för ledningen fram till första jacket så man behöver inte fixa det själv om man kan tänka sig att vänta.
mycke_nu: Har du 24 Mbps via ADSL så betyder det att du bor hyfsat nära en telestation, dvs i ett samhälle eller dess omedelbara utkanter. Problemet med sådana platser är att efterfrågan på fiber ofta är väldigt svag. Folk sitter tämligen nöjda med 20-30 Mbps och vill inte gärna lägga ut de 20-30 000 som kommersiella aktörer begär för att dra in fiber. Det finns emellertid lösningar. Dessa
dunderklumpen: Här hos oss fick vi samma besked om befintlig kanalisation. I verkligheten var de som faktiskt skulle lägga ner kabeln inte alls intresserade av bef rör. Gammalt och osäkert, tyckte det. Här har de grävt nytt till alla fastigheter.
Atom: [citat] Precis som du skriver. Jacken är vinklade. Den högra sk blind. Just storleken ger mig huvudverk. Fått tipset att kolla med Comhem. Det är deras GAMLA uttag. Edit. Det är ok att byta hela uttaget, bara jag hittar i samma storlek.
alfista: [citat] Om du menar Google Apps så är jag ganska säker på att det inte längre går att teckna gratisversionen såvida man inte är registrerad som "non-profit" enligt någon amerikansk norm, och man har infört en del begränsningar i befintliga konton. Synd, var en jäkla bra tjänst för den med måttliga behov.
yngveols: Vad gäller fiber så kan man mha en router köra laptop på tomten och ladda ner till Smarthone via WiFi, en klar fördel.
Mats: RPT är ett känt troll som har stängts av tidigare. Jag låser tråden
Chaly: [citat] ...och jag har en snarlik lösning med Ruckus som fungerat klanderfritt i snart 3 år. Har behövt boota om ruckusarna en gång då förbindelsen dog. 1080p mkv går fint att streama från hemmaservern.
mycke_nu: Finns det sex dioder kan det se ut såhär: [bild] Alla sex ska lysa eller blinka. Är det mörkt på FX-sidan är fibern inte ansluten. Lyser det inte på TX-sidan är det fel på kabeln till routern eller datorn.
peternicklas: [citat] Har 4 fiber indraget i huset. ENDAST 1 fiber är inkopplad. Dock så kan man koppla in de andra men det kräver då en tjänstefördelare för varje fiber
IngMatt: Såg att de ville och brukar dra in på vinden först där vi inte varit på flera år, men de kan dra in direkt i rummet. Vitsen med vinden är väl att man kan dra in närmast vägen och sedan fritt utan väggar som vi har med TV och 3 utspridda över huset från vinden.
majkball: Hej, Förbereder inför installation av fiber och har av installatören fått en rulle fiberdukt som jag tänkt förlägga inne i väggen (i ett PEM16 rör med orange streck). Har öppnat upp väggen bakom där jag vill att fiberkonvertern ska placeras men sitter nu och grubblar över hur jag ska avsluta fiberdukten så att det blir snyggt och installatören nöjd. Ursprunglig plan var att
Demmpa: Hos oss läggs det ner PEM-slang som fibern sedan dras i. På fastighetens fasad monteras en fiberskarvbox. Fastighetsägaren drar ett fiberpar som är kontakterad i ena änden inne i huset, den fria änden ska hänga på utsidan av fasaden där fiberskarvboxen hamnar. http://www.monsteras.se/content/download/28174/159128/file/Ansvarfördelning%20och%20åtaganden%20Bilaga%202%20Ver-4.doc
Pexi: Hur ändrar man rubrik då? Nåja, då var det äntligen färdigt. Vart istället en skarvplint som är ihopkopplad med en nätverkskabel (hade redan en lång som var avklippt i ena änden). Den skall dras i en kabelkanal tillsammans med en elkabel till närmaste garderob där routern kommer att stå. Någon med behörighet kommer koppla in eluttaget. Tack för all hjälp! [bild]
alfista: [citat] Hade passat perfekt mellan hus och garage hemma då jag har svårt att få plats med UTP i röret, 100 Mbps räcker gott för mina behov och det är ju aldrig fel med åsksäkert. Men det verkar marigt att få tag på, säljer Macab till konsument? Tror Kjelle och Elfa haft detta i sortimentet men slutat sälja, kanske ett varningstecken. Hittat snarlika kit utomlands för 120 joorås,
MRK: [citat] JA! Mobilt bredband har begränsning av datavolymen vilket gör det obrukbart för all slags IPTV (om man tittar mer än några timmar per månad). Jag har själv haft Telenor 4G hemma sedan december 2012 och det är OK men inte mer. Min hastighet varierar med en faktor om 10 beroende på vädret. Blir nog sämre och sämre i takt med att allt fler mobilsurfar på smartphones etc.
mycke_nu: Detta med trygghetslarm är som sagt kommunens problem att lösa, inte den enskildes, eller nätägarens.
Xander Vos: Hi, I see this forum and thought let's add my experiences of Tooway to it! I use satellitbredband since the end of 2013, I have a company in the Netherlands and work from my home office, out in the forest in Västernorrland. After lot's of problems with NET1, I could break the contract, because a Swedish law, that defines broadband. (there must be a specific speed otherwise it's not bredband and
-=fullmoon=-: Idag så tror jag inte ens man drar in Telefontråd. Vet mängder med bostadsområden som inte får det. Det är kostnad och en "föråldrad teknik" det handlar om. Varför ska de erhålla två olika utbud? Rätt dyrt att gräva ner telekabel när de kan dra ner en tomslang i samband med grävarbete och elkablar. De sätter ett skåp eller en brunn någonstans i närheten eller en teknikbod evt.
mycke_nu: Tjänsterna brukar vara helt separata i de flesta upplägg. Vi har några få abonnenter i vår förening som inte använder fibern, och då kostar det inget utöver installationen. Man brukar även kunna välja mellan olika tjänstepaket. Försök förhandla fram ett kollektivt Triple-Play avtal. Det brukar kunna landa på 250-350 kr/månad för 100/10 Mbit/s, TV och telefon. Sedan är det upp
raveper: [citat] Vill minnas att jag gjort det ja..
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja det borde det. Problemet är snarare mängden uttag, inte effektförbrukningen. Min CPE som innehåller fiberkonverter, kabel-TV konverter samt en 8-portars switch är märkt 15W max. Den drar antagligen mindre, men jag vill inte dra ut den för att mäta samtidigt som jag postar här... ;) En vanlig liten Netgear 8-portars gigabitswitch (GS108) drar 5W listat. En trådlöst router
mycke_nu: Ja, det funkar utmärkt i vissa fall. Vi har tex en lokal där det var helt utsiktslöst att dra fram kabel på ett vettigt sätt. Där blev PowerLine adapters den perfekta lösningen, speciellt som datatrafiken är mycket begränsad (kreditkortsterminal). Installationen tog tre minuter och har fungerat utan anmärkning i flera år.
A-Man_08: Prova att pinga din default gateway med största paketstorleken som är 1500. Traceroute.a sedan till en address Pinga sedan varje address efter din gateway, med lite större paket jag brukar börja med största 1500 och 10 ping, den ska inte tappa något.