nino
nino: Ja men då blir det tvärhäng
35 svar · 8,9k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] OK, "Televerket", Felia, den av dig valda operatören. :) Vi pratar bara ADSL, så var man lägger luren har ingen större påverkan... :) Nu är jag så gammal att jag använt "acoustic couplers" där man alltså trycker in telefonluren i två kuddar, men det var långsamma modem, jag tror inga gick fortare än 300 bps, och de blev också väldigt känsliga för störningar. Räckte att
8 svar · 2,4k läst
·
Peter2400
Peter2400: Jag har exakt den setupen som du beskrev Med tg789-switch-unifi LR, fungerar otroligt mycket bättre än med när jag använde 2 st airport express som accesspunkter. Se till att stänga av wifin på telian och kör bara med AP:n. Jag har LR modellen och har testat lite mellan laglig och "olaglig" effekt och kommit fram till att den högre effekten inte gör någon nytta för vanliga handhållna
5 svar · 2,0k läst
A
alfista: [citat] Kommunikationsoperatör (den som driver fibernätet) väljer man normalt inte, man tar det man kan få. I öppna nät har man ett urval av tjänsteleverantörer, men det är just ett urval så helt fritt väljer man inte. Vet inte om Telia idag bygger något annat än öppna nät idag så det där med låsning till Telia stämmer inte, i vart fall är det inte generellt så.
33 svar · 7,4k läst
A
Anaii: Bor du i ett tätbebyggt område? Kan det vara så att du har grannar runt om som alla har egna trådlösa nät? I så fall kan de vara så att det ligger många nät på samma kanaler och stör varandra. I 2,4 GHz bandet finns bara 3 ej överlappande kanaler. I 5 GHz bandet finns det hela 23 ej överlappande kanaler och det är dessutom mycket mindre apparater som opererar där Så det är helt
1 svar · 1,3k läst
K
Kjell_G: Nu har jag testat lösningen med kabeldelare. Mycket bra, satte sedan denna för att få trådlös - och det funkade! Helnöjd så här långt.
8 svar · 11,2k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Installationer i telekombranschen, samt företag/kontor.
4 svar · 1,8k läst
Anna1984
Anna1984: [citat] Japp har testat det, samt laddat ner de nyaste drivrutinerna till modemet och routern.
24 svar · 2,9k läst
J
Janneman: Ok, tack då behöver man inte byta ut 2-kabeln mellan alla jack, det var skönt.
2 svar · 2,2k läst
Anna1984
Anna1984: [citat] Tack!
10 svar · 2,1k läst
Demmpa
Demmpa: Ja, det finns några tillverkare och flera modeller. Leta efter DVB-T(2) (marksänt) & DVB-S(2) (satellit).
1 svar · 4,5k läst
Demmpa
Demmpa: Om inkommande är vad du tror så kan det va tex följande: Jack på kabel 2, 3 (parallellt med 2), 6 & 5 borde fungera, om turkos tråd i kabel 7 kopplas till plint 7 så borde uttagen på kabel 7 (parallellt med 5) & 4. Inkommande kan vara en av dom gamla teletrådarna (enkelpar), ett enkelpar kan gå till ett/flera jack och komma tillbaka i ett annat enkelpar. Exakt vilka jack fungerar inte?
1 svar · 2,5k läst
·
anders07
Flyttad
anders07
Flyttad
C
corre: Känt fel på billiga klämtänger ;)
7 svar · 1,8k läst
B
bakterie: En liten uppdatering på hur det blev i slutändan: Jag provade först att koppla in modemet direkt i inkommande rj11, och sedan ner i källaren via det befinliga nätet för vidare patchning ut i huset. Farten var helt ok. Sedan provade jag att koppla rj11 till rj45 med en för ändamålet avsedd sladd, via befintliga nätet, ner i källaren. Där ytterligare en rj45-rj11 sladd in i modemet, och
9 svar · 2,7k läst
pelpet
pelpet: Med "central" menar jag korskopplingen dit all kanalisation går. När man bygger nätverk i ett stjärnnät så utgår alla kablar från en s.k. korskoppling.
6 svar · 5,7k läst
·
dadid
dadid: Tack Anders. Jag trodde att någon av antennerna var för wifinätet, men du kan mycket väl ha rätt. Då får det väl bli ytterligare en burk med tillhörande sladd och adapter. Blä för alla prylar. För övrigt tycker jag att det är underligt att det inte finns några små switchar drivna av PoE utan att man måste ha en (låt oss kalla det) ejector. (Detta rörde inte den ursprungliga
2 svar · 2,3k läst
N
Nerre: Jag har inte behövt nån dialog med ungarna heller. Det enda krav de hade när de fick sina abonnemang var "det måste vara Kompis, annars är det ingen som ringer eller SMS:ar" eftersom alla kompisar hade Kompis.
38 svar · 6,7k läst
lexus
lexus: [citat] Jag håller tummarna för att du har rätt :)
8 svar · 1,3k läst
R
Rena: Det blev en Huawei 4G router med en extern antenn för data. För talet har jag beställt ett paket från www.hips.se
4 svar · 1,9k läst
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Tror inte mitt bolag har något krav (eller ger någon rabatt för) larm så det bör inte vara något problem i mitt fall.
17 svar · 16,8k läst
·
N
Nerre: Jag har på vissa ställen i huset dragit en kabel från ett f.d. telejack till föregående f.d. telejack, sen därifrån dragit vidare två kablar (det gäller dock då att man kan kapa av en "lagom lång bit" om man bara har en rulle). Man drar alltså bägge kablarna samtidigt genom sista (egentligen första) röret. Det är enklare att dra i flera kablar samtidigt än att dra i en extra i
10 svar · 8,9k läst
·
S
SteffeM: Tackar för svaren, Det får nog bli en Dovado Go, fick dock svaret att tre eller Hallon kontantkort inte fungerar i Danmark. Men med 1 månad uppsägning så går det ju teckna och säga upp ett abonnemang samma dag. Sedan var det ju ett bra pris på startpaket där man får med ett modem.
5 svar · 3,3k läst
Y
yngveson: [citat] Man bör alltså hålla isär starkströmskablarna från nätverkskablar och svagström till nätverksprylarna. Städa upp och hålla isär. Köp något typ av väggskåp eller ett en monteringsplatta och sätt modem och router på den. Skall ju kunna felsökas någon gång, och då är det smidigt om man kan följa kablarna utan att få huvudvärk.
4 svar · 2,5k läst
·
A
A-Man_08: Ställ damsugaren på utblås på lägsta , eller om du kan blås i röret och be någon känna på andra sidan det krävs inte mycket, känner man draget så vet du att det är rätt. Det kanske även funkar med en cykelpump, och att något håller ett tunt papper över typ en ruta toapapper, det borde synas att det rör sig i draget.
13 svar · 2,3k läst
·
M
Mats: Han har troligen flyttat dig från en ADSL utrustning till en annan i stationsändan baserat på vad deras språkbruk brukar betyda.
9 svar · 4,6k läst
M
Mats: Jag är rädd att jag har passerat tusenstrecket klämda kablar per kabeltyp och jag har definitivt högre felfrekvens på de med massiva ledare, både vid tillverkning och sen under drift också. Har det hänt att jag har "fuskat" ändå, japp. Har jag inte rätt kabel hemma så.....
22 svar · 9,2k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Det här är i tvättstugan. Helst skulle jag ha den i klädkammaren, men dit har jag bara en nätverkssladd. Med alla andra placeringar skulle den hamna synligt, och det tycker jag är fult.
16 svar · 6,4k läst
·
N
Nerre: Våra utanpåliggande kablar går främst längs skugglisten i taket, annars är det mesta draget i gamla rören för telefon och TV-antenn, och på vinden ner bakom garderober och liknande (huset har eftermonterad FTX-ventilation så det går ventilationsrör som man kan gå bredvid). Vi har ihåliga dörrfoder av plast också, lätt att få in en kabel där. Sen har ju ungarna för länge sen
56 svar · 13,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.