tommib skrev:
Nerre: Jag skrev att man "aldrig" ska sätta hankontakter på installationskabel. Det går förstås, men är en dålig ide. Mycket snyggare att terminera i en patchpanel och kostnaden är så marginell. Då slipper man strul i framtiden.
Hankontakter kostar väl 2 spänn styck eller nåt, för varje kabel blir det alltså en kostnad på 4 spänn om man sätter konktakter direkt.

Ska man ha patchpanel så tillkommer det då ett keystone-jack per kabel och en patchkabel per anslutning, OCH sen ett uttag i andra änden. Om det kostar 20 spänn totalt så blir det 5 gånger dyrare, jag har svårt att se 500% som en marginell kostnadsökning.
 
tommib
Om du har en presstång ja.
Om vi ska jämföra prydligheten i lösningarna kan man jämföra med självkontakterande Keystonekontaktdon, kostar ca 30 kr/st och är bara att klämma på. Om man inte har högre krav på installationen än så kan man lämna dem som de är.
Dessutom köper du dig en potentiell huvudvärk vad gäller felsökning på kabel där du har intermittent kontakt pga trasiga ledare.
Självklart låter det mycket med 500% kostnadsökning, i verkligheten får du dessutom slå på lite så det blir nog upp mot 1000-1500% ökning men i riktiga kronor och ören är det inte många hundralappar för något du troligen aldrig byter ut. Jämförbart med att bara dra lampsladd i alla elrör bara för att du hade det hemma och det funkar. Funkar, ja. Rätt, nej.
Nej, jag skulle satsa (och har de facto installerat) på den riktiga lösningen men det är ju upp till var och en.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Eftersom vi har ungefär 10 kablar i huset så har jag svårt att se att jag köper mig en sån enorm huvudvärk med problem, de där kablarna ligger ju stilla där de ligger, de kablarna vi haft längst har fungerat i över 15 års tid. Skulle jag ha lagt ut flera tusen extra bara för att det KANSKE kan bli problem?

Presstången är från Biltema och funkar bra för mig.
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
tommib
Jag gjorde och gör det. Som sagt, det är upp till var och en hur man gör. Av ren nyfikenhet, på din beskrivning lät det som att sladden (installationskabeln) går direkt från router/switch/vadsom till datorn. Hur har du gjort där den kommer ut ur väggen? Flyttar du aldrig på datorn?
 
tommib skrev:
Det är inte lämpligt att sätta RJ45-kontaktdon (de där som ser ut som breda telekontakter) på installationskabeln direkt då den är enkelledare medans patchkablar är flerledade.
Det finns kontakter för enledare, men de är lite snåriga att få tag på.
 
Jag hade också pressat på kontakter på kabeln, åtminstone i ena änden där de ska in i switchen, andra änden kanske jag hade satt i ett nätverksuttag.

Funkar det med pingtest så får jag vara nöjd.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
peternicklas
Nyfniken skrev:
Det finns kontakter för enledare, men de är lite snåriga att få tag på.
Behövs inte. går lika bra med vanliga RJ45 inköpta för 10 öre/st i Kina. Har man tur så skickar de även med en testare så man kan se om kablarna ligger rätt.
 
tommib skrev:
Jag gjorde och gör det. Som sagt, det är upp till var och en hur man gör. Av ren nyfikenhet, på din beskrivning lät det som att sladden (installationskabeln) går direkt från router/switch/vadsom till datorn. Hur har du gjort där den kommer ut ur väggen? Flyttar du aldrig på datorn?
De datorer som det går kabel till är ju stationära, de flyttas väldigt sällan. Numera är det ingen i familjen som använder stationär mer än sonen (och i hans rum sitter det faktiskt ett 29-kronors uttag just därför). De flesta stationära datorerna är våra HTPC (tre frontends, en backend) och övriga "servrar".

Hur ofta har du haft verkliga problem med hankontakter på installationskabel? För mig har problemet som sagt var varit obefintligt under 15 år, så för mig känns det som en rent hypotetisk risk.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
tommib
Har aldrig satt hankontakter på installationskabel eftersom man inte "ska" göra det :)
Jag är ganska petig med utseendet så jag vill helst ha jack i väggarna. Det är också för att jag försöker dra fram uttag till alla rum när jag gör om något, även om det inte står en dator där just då.
 
När jag började dra nätverk visste jag inte att det var skillnad på kabel så jag köpte en rulle på Jula (tror jag det var). Crimptången är nog köpt där också när jag tänker efter, och inte på Biltema...

Och eftersom vi inte byggt nåt hus utan flyttade in i ett nyrenoverat (alla ytskikt) hus 1999 så var det inte direkt aktuellt att dra nätverk till alla rum då. Utan det blev väl två kablar till att börja med. Sen har de tillkommit efter hand.
 
tommib
Jo, det brukar ju vara så att man bygger på lite vartefter. Så gjorde jag också i början. Senaste tre bostäderna jag bott i har jag dock planerat från början och sedan dragit nätverksuttag till alla rum. Jag har dels tänkt mig att det är praktiskt för mig och dels att det höjer värdet på bostaden om man gör det snyggt. Det har i flera fall krävts en hel del klurande men det är rätt kul också. Det är två lägenheter och nu senast ett hus. I huset har jag inte riktigt kommit ända fram än men varje gång jag renoverar ett rum åker det upp uttag som dras till "centralen" mitt i huset (se bild i tidigare inlägg).
Det handlar numera också mycket om att jag vill dölja varenda kabel som går då barnen tycker det är roligt att dra i dem :)
 
Våra utanpåliggande kablar går främst längs skugglisten i taket, annars är det mesta draget i gamla rören för telefon och TV-antenn, och på vinden ner bakom garderober och liknande (huset har eftermonterad FTX-ventilation så det går ventilationsrör som man kan gå bredvid). Vi har ihåliga dörrfoder av plast också, lätt att få in en kabel där. Sen har ju ungarna för länge sen växt ifrån det här med att dra i kablar:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.