D09 skrev:
Gjorde ett ip test igår och jag har via mitt mobila bredband ca 40 ned och 16 upp.

Är det lönt att köra kabel ändå tro?
Mobilt bredband har ju en begränsad datamängd. Funkar dåligt för TV och annan videostreaming.

Vi skall också snart koppla in. Vi har skapat en separat förening för fibern. Om inte alla i vägföreningen vill ha fiber lär det strula till sig. Även de bidrag som finns blir nog struligt om man blandar de två ekonomierna.

Det finns företag som hjälper med projekteringen, vilket hjälper enormt. De hjälper till med avtal mm, samt kan ordna fram slang och skåp. Sen får man upphandla grävarbeten eller göra det själv, i vår förening får medlemmarna stå för grävande på egen tomt.

Jag har en liten fråga. Jag har just nu kabeltv via Seths Open Network. Dom har en gul slang in i huset. Kan den slangen användas senare eller skall jag lägga fram en slang för framtida inkoppling av Telia Öppen Fiber?

Den befintliga slangen går säkerligen till kabel-TV operatörens skåp, och även om slangen skulle vara din, så kan säkerligen inte Telia använda den.

Det är inte heller givet vilket håll Telia kommer in från, det behöver inte vara från gatan, ofta går dom på baksidan av husen, så risken är att man lägger en slang som aldrig kommer att användas.

När det sedan är dax är det ganska enkelt att lägga en fiberslang under grässvålen i trädgården. Dom är endast ca 10 mm i diameter, så gör bara ett snitt med spade och peta ner slangen. Jag fixade själv 20 meter på under en timme idag på eftermiddagen.

Hos oss skulle man gräva ner en PEM-slang 40 cm under markytan. Däri sköt de in fiberkanalisationen och avslutade med att blåsa in fibern.
Hoppa på tåget om du kan säger jag för att försvara mitt eget beslut :)

Inte säkert fibern blir nergrävd heller. Vi kommer få luftledning med fiber till vårt hus pga att vi har vanliga telefonen via luftledning. Det är telia som bygger "öppen fiber" hos oss. Grannar som har grävd telelinje kommer få grävd fiber.
Alla i området betalar samma pris, 19900kr.

largab skrev:
Hos oss skulle man gräva ner en PEM-slang 40 cm under markytan. Däri sköt de in fiberkanalisationen och avslutade med att blåsa in fibern.
Hoppa på tåget om du kan säger jag för att försvara mitt eget beslut :)
På tomtmark är det vanligen inte så kritiskt, annars är det 40-80 cm som gäller.

B
hej

ta en titt här, http://larvlangjumfiber.larv.se/

de gjorde på totalentreprenad med pris per meter. enda de grävde själva var på egen villatomt (eller köpte in)

D09 skrev:
Gjorde ett ip test igår och jag har via mitt mobila bredband ca 40 ned och 16 upp. Är det lönt att köra kabel ändå tro?
JA! Mobilt bredband har begränsning av datavolymen vilket gör det obrukbart för all slags IPTV (om man tittar mer än några timmar per månad). Jag har själv haft Telenor 4G hemma sedan december 2012 och det är OK men inte mer. Min hastighet varierar med en faktor om 10 beroende på vädret. Blir nog sämre och sämre i takt med att allt fler mobilsurfar på smartphones etc. Lyckligtvis flyttar vi snart och får fiber i det nya huset till hösten. Då blir det 500/500Mb anslutning till samma pris som vi idag betalar för det mobila.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.