Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
mani1: Enig med det først indlæg - det har vi bedst erfaring med i forhold til vores tv. M
Nerre: Finns inte direkt nåt som heter "kompatibel med fiber" när det gäller router (eller rättare sagt så lär i princip alla routrar vara det). Läs lite på den här sidan så slipper du bli lurad av försäljare:) http://www.fixanatet.se Tipset om att ta bilder är bra, förklara gärna också vad ni har för utrustning (datorer, surfplattor, mobiler, smart-TV?) ni vill ansluta och hur ni
Ursidae: Jag beställde iaf en ac-lr som jag fick igår. Inte så svårt att få i gång. Lite overkill-programvara för bara en ap men ganska enkelt ändå. Sen ska man bara uppdatera resten av utrustningen. Funderar på en Edgerouter X.
petersv: Här körde akea för Skanova med en liten liten kedjegrävaresom var matad för hand och inte självgående. 5cm brett spår i gräset. De kom och toppdressade 2 ggr efterhand som marken satte sig. Jordraket under känsliga partier som stensättningar. Trevliga hjälpsamma killar. Fast återställandet var förstås en av de saker vi tittade på när vi valde vilken leverantör vi skulle pusha
Vespa: Asus router appen nedladdad! Den var ju trevlig :) Skall kontrollera bästa möjliga täckning när jag väl fått fibern installerad om ca ~2månader. Tack för er hjälp så länge.
politby: Installera en ip-telefoniväxel hemma, t ex 3cx Free. Problemet löst!
andersmc: [citat] Nej, det kan man inte. Musiken syns bara på fakturan.
Husägaren87: [citat] Jag hade behållt fjädern. Man kan putta kabeln enstaka meter, om röret ligger helt rakt mellan två dosor. Men så är nog inte fallet, så då är fjädern ett måste.
Johan Gunverth: [citat] Inte jordas. Bort med alla jordningar. Då får du istället problem med potentialskillnader och HF som sprids via jordningen och med stor risk sänker prestanda rejält i nätverket. Jordning är inte att leka med vad gäller nätverk och skall utvikas för allt utom kraftverk och bangårdar. Du kan däremot behålla metallblecket som spänner runt folien enligt bilden. Skadar inte att
lars_stefan_axelsson: [citat] Fiber är antagligen den mest okänsliga och motståndskraftiga kabeln vi kommer i kontakt med i vanliga villor, så nej, den skulle inte ta skada. Inte ens den nakna fibern skulle antagligen ta någon skada (om ingen hoppar på den och den ligger på macadam). Men nu ligger fiber alltid i en duct, som är ett väldigt bra skydd, och drar man dessutom ducten i en PEM-slang så har man så
Nerre: Ja, precis, det är ju inte så att kommunen kan VÄLJA vem de premierar med en upphandling. Offentliga upphandlingar är väldigt hårt reglerade, däremot så blir ju den som vinner upphandlingen på sätt och vis premierad. Men det har de ju så att säga "vunnit" i konkurrens med övriga operatörer.
galento: Eftersom vi även har en trådlös funktion i vårt internetmodem provade jag även detta men datorn ( HP Pavilion 15-ab129no ) tappade även denna kontakten.Och som tidigare funkade den igen en stund efter den startats om. Ringde HP supporten och så fort de fick veta serienr så visste de orsaken,de hade stora problem med nätverkskortet av fabrikat Intel 3165 som satt i dessa.Blev rådd att
KnockOnWood: [citat] Tack för påpekandet! ( Förmodar att det är https://www.byggahus.se/forum/teknik/192990-foton-pa-era-natverkslosningar.html?perpage=9999#post1666155 du syftar på :) ) De två sista putällerna gick åt nu i januari, så nu är det verkligen dags att fylla på. Men från det ena till det andra: När jag bytte ADSL-modem för ett par år sedan efter ett åskväder fördubblades
AndersS: Är kanske en indikation på skillnad i potential för fiber jämfört med radio. Visst kan radio öka "lite" och vara ett mycket bra komplement till fiber, men potentialen är så otroligt mycket större i fiber. Nu behöver vi idag inte Tbit/s för varje hushåll ;) men det indikerar ändå hur billigt Gbit/s komponenter kommer att vara och bli standardhastigheter.
Nerre: Det sitter inget fiberuttag här utan fibern går alltså rakt in i den där "fibre tray". På bilden hos Inteno ser man en rund grej av plast i mitten, runt den ligger fibern lindad nåt varv.
Ingper: Hos mig fungerar dock ADSL klockrent. Men så har jag bara 8Mbit och 50m till telestationen :-)
b_hasse: Det verkar stämma att det inte är linjärt. Jag har lurat mig själv av det faktum att man kan avgöra när litium-jon-batterier är tomma och full-laddade genom att mäta spänningen (spänningen ändrar sig mycket i början och i slutet). Då blir det plötsligt mycket enklare att förklara varför dina telefoner har dött tvärt vid 30%. Telefonen mäter förbrukningen och försöker räkna
lars_stefan_axelsson: [citat] Precis. Om vi skall vara seriösa för en stund. Om man skall dra i mark och har problem/risk för blixtnedslag, då är vanlig kabel, och speciellt skärmad sådan lurigt. Då är det ju som klippt och skuret för fiber. Det är som sagt inte alls ogörligt att dra fiber hemma själv, men det kräver lite mer än TP.
petersv: Om du ska ha en annan termineringsutrustning än Telias så kan du nog låna SFP modulen ur deras switch.
-RB-: Det blev bra fart på nätet med Unifi-grejerna och ett gäng Netgear-switchar. Snabbt och lätt att installera. Svarstider halverades och hastigheten blev ca 20% högre jämfört med den dlinkrouter jag hade innan.
Sammy_j: Jag kör bara wi-fi på mobila enheter, allt som är fast kör jag hederlig kabel på. Kör med unifi AP som jag har satt exempelvis i taket i garderober och liknande utan större problem med täckningen. Uttagen sitter med dosor på vinden. Till ljudet ett antal sonos enheter istället för AirPlay. Men blir för jäkla dyrt.
SBH: [citat] okej då. :wow: räcker med wifi. har väl inte så stora krav och få i hushållet
magda136: Tack för alla tips och råd, och framför allt till er som postat bilder på era nätverksskåp/installationer! Jag har köpt en EdgeRouter PoE5. Patchpanel blir en keystone, panelen från Kjell och kontaktdon från Kjell eller webhallen.se. Nu återstår "bara" att installera allt också :) Jag har skapat en projekttråd där den instresserade kan följa arbetes gång...
andersjm: UPS-tekniker: Elektrikern var förbi för någon vecka sedan och gjorde ett nytt försök på att avhjälpa problemet. Jag vet faktiskt inte vad han gjorde (jag var inte hemma), men nu fungerar gigabit-ethernet bra. Jag får ca 111 megabyte per sekund genom sladden ifråga. Jag tror att elektrikern helt enkelt tog i och lyckades dra loss sladden, och sedan lyckades få i en ny sladd.
pelpet: Det snyggaste är ju om man gör en kombinationsmontage med el och data i samma ram. Och då monterar man ihop apparatdosorna.
petersv: Det ska bara vara att köpa en längre patchkabel. Det kan hända att det finns mer av patchkabeln upplindad inne i basen till Inteno-lådan. Det är bara att öppna locket och se hur mycket där finns. Räcker inte det så köp en längre med samma egenskaper (fibertyp och kontaktdon).
SueCia: [citat] Tror det är en Fluke DTX-1800 vi använder på jobbet, testar med class E och kabeltyp cat 6A, har ALDRIG haft några problem att få igenom ett mätvärde, om det inte berott på dåligt tvinnade par i vid kontakteringsändarna. Låter konstigt att du haft såna problem, men jag ifrågasätter det ändå inte, kan säkert vara så. Däremot vet jag av egen erfarenhet att en kabel som
-MH-: Jo, en gång grävde jag fram en 12kv kabel. Begärde så klart utsättning, som skedde ganska omgående. Fast inte där jag skulle gräva. Ringde och undrade, fick svaret. "Äsch den brukar gå mitt i vägen". Men gräver man med hacka och spade är det inte så lätt att få av den. Synd bara att de hade lyckats förstöra dräneringen när de grävde ner kabeln. :(
MangePet: Hej, jag ska dra in fiber i huset nu och vill ha upp det på övervåningen i ett 1.5 plans hus. Jag vill att tjänstefördelaren ska sitta i klädkammaren som är i mitten av huset och tänkte därför gå via kattvinden. Planen är att: A. Lägga PEM-slang i marken fram till huset som jag kan dra dukten i. B. Dra dukten utanpå fasaden i ett kabelskydd. C. Dra in dukten via ett hål i panelen