Framtidssäkrat!
 
Nyfniken skrev:
Den enda du lär få 1000 till är väl grannen :)
Samt katten/musen.
 
Det är inte så intressant med val av märke på en standardrouter, de är nämligen likadana inuti. Det som skiljer är hur många buggar och fel de byggt in i programvaran. ;)
Det kan tom vara en fördel om den är billig (läs TP-Link) då det innebär att de bara följt refernsdesignen för plattformen och inte "hittat på" saker som kanske leder till sämre driftsäkerhet.

Därför köper jag bara routrar som är kompatibla med OpenWRT.
Har fem routrar, alla med OpenWRT. De enda driftstopp jag har är för att uppgradera till nyare OpenWRT samt åsknedslag.

En TP-Link WDR3600 för några hundralappar kan jag rekommendera, under förutsättning att man lägger in OpenWRT (ladda ner en fil från openwrt.org, välj den i routerns uppgraderingssida och tryck uppgradera så är det klart). WDR3600 klarar flera hundra Mbit/s mot internet.

Skillnaden mellan bra 802.11n och de allra senaste standarderna verkar mest vara på papperet? Eller om man är väldigt nära routern, typ samma rum eller bara en vägg mellan. Jag har 70-130 Mbit trådlöst i hela huset med en DLink DIR-825 som router bottenvåningen och en TP-Link 841ND som extra accesspunkt (för 240kr!) på vinden (båda med OpenWRT), och då bara med 20Mhz bandbredd på 2.4GHz. Även klienterna och dess antenn och drivrutiner spelar roll för vilken hastighet man får.

Det roliga är ju att prisjaktsbetygen inte alls avspeglar hur stabil eller kapabel en router egentligen är med bra programvara i.

Se lista här:
http://wiki.openwrt.org/toh/start#supported.hardware.-.router.type
Där framgår också att det är ett fåtal plattformar routrar byggs på.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
h-man skrev:
Jag kommer inom nån vecka ha fiber med 1000/1000 . Nån som har tips på bra router som inte kommer vara flaskhals? Jag har en Airport TimeCapsule och de flesta datorerna är macs. Är det rentav en Airport Extreme som jag ska satsa på?

Det streamas Netflix till div datorer/telefoner/surfplattor och en Apple-tv.
..

//teknikanalfabet
Airport TimeCapsule och Airport Extreme är samma router med eller utan disk. Snabbare router är svårt att hitta, så det blir säkert bra speciellt om det är en nyare modell med ac-standard.
 
Fin post Martin. Jag har själv bra erfarenhet av openbit-wrt. Men varför inte lägga på någon hundralapp till och få en wdr7500?
 
elpaco skrev:
Fin post Martin. Jag har själv bra erfarenhet av openbit-wrt. Men varför inte lägga på någon hundralapp till och få en wdr7500?
Absolut, men jag är osäker på om man ens får tag i en WDR7500?
WDR3600 är inte den allra senaste på nåt sätt (och det finns flera andra också), jag råkar bara vara nöjd med min. :)

WDR3600 och WDR4300 klarar tydligen att maxa WAN-porten!
http://uk.hardware.info/reviews/342...review-two-shades-of-black-test-results-wired
 
Redigerat:
Hastigheten LAN-LAN är lätt att mäta, det är mycket svårare med LAN-WAN.
Jag antar att de publicerade testerna gäller en minimal konfiguration och en ensam PC på LAN-sidan. När man har flera PC med många applikationer aktiva på LAN-sidan och det finns tusentals NAT-uppkopplingar kan hastigheten påverkas negativt. Om tillverkarna skulle presentera sådana siffror skulle de vara tvungna att komma överens om en testmetod.
 
b_hasse skrev:
Hastigheten LAN-LAN är lätt att mäta, det är mycket svårare med LAN-WAN.
Jag antar att de publicerade testerna gäller en minimal konfiguration och en ensam PC på LAN-sidan. När man har flera PC med många applikationer aktiva på LAN-sidan och det finns tusentals NAT-uppkopplingar kan hastigheten påverkas negativt. Om tillverkarna skulle presentera sådana siffror skulle de vara tvungna att komma överens om en testmetod.
Jo att mäta lan wan är alltid lite krångligt, men kan oftast se variationer beroende på vart servern man testar mot står. Jag tycker dom inte man ska hänga upp sig allt för mycket på just bandbredden utan man ska även försöka säkra pingtiden då den påverkar mest vid vanligt surfande. Om man ska ladda 100 små bilder och har en RTT på 100ms så spelar de ingen roll hur mycket bandbredd man har :)
 
Roland112 skrev:
nu är jag tillbaka. Jag tog hem min dator från jobbet, en nyare bärbar Dell dator, med den kommer jag upp i 128mbit ner och 28 mbit upp trådlöst...!!!??? Jag betalar för 100/10 så nu får jag ut mer än jag betalar för...jisses.
Hursomhelst så verkar de var min gamla privata bärbara dator som ger mig kassa värden...
Ja, kapaciteten till Bredbandskollen är gratis för din ISP, dvs den kostar inget i peering. Så för att undvika gnäll och verka bra så brukar man få bra bandbredd dit. Samma med andra operatörsinterna tjänster. De kostar heller typiskt inget och de brukar kunna gå "utanför" ens bandbreddsbegränsning. Detta naturligtvis beroende på ens operatör, hur nätet ser ut osv. osv.

Så det är inte helt onormal.
 
b_hasse skrev:
Hastigheten LAN-LAN är lätt att mäta, det är mycket svårare med LAN-WAN.
Jag antar att de publicerade testerna gäller en minimal konfiguration och en ensam PC på LAN-sidan. När man har flera PC med många applikationer aktiva på LAN-sidan och det finns tusentals NAT-uppkopplingar kan hastigheten påverkas negativt. Om tillverkarna skulle presentera sådana siffror skulle de vara tvungna att komma överens om en testmetod.
Visst, det är inte för inte som vi i branschen publicerar åtminstone paket/sekund och bitrate för routrar. Varje paket i sig har en icke obetydlig kostnad (lite beroende på om den ingår i ett lätt klassificerat flöde eller inte).

Så det går ofta att fixa till ett testfall som helt knäcker utrustningen utan att vara i närheten av någon interfacebegränsningen. Jag har t ex varit med om ett fall där 1% av paketen genom routern tog i stort sett 100% av tiden. Dvs behandligen av dessa paket bottade helt ut routern som inte lyckade skicka några andra paket alls.

Paradoxalt nog så är det *mindre* problem med att förutse hur "platsroutrar" kommer att uppföra sig, eftersom de gör allt i slowpathen (dvs i mjukvara) och orkar de med det ena, så orkar de typiskt med det andra också.
 
Hej!
Skulle behöva hjälp med att klargöra en sak...
Jag har precis köpt ett nyproducerat hus och det är Telia Öppen Fiber indraget i huset.
Projektledare för huset sa att det enda jag behövde göra är att kontakta valfri leverantör och köpa ett abonnemang. Jag bestämde mig för Bredband2 (fick bra lovord av Viasat att de var bra, ska bara ha internet) Bredband2 sa att jag ska själv ska köpa en router så att vi kan koppla upp oss trådlöst. Okej så långt fattar jag. Drar till Mediamarkt och köpet en router som är kompatibel med fiber och 100/10 MB också en hel vetenskap på vad jag ska köpa...
MEN...vad behöver jag mer för utrustning?
I teknik lådan (där fibern kommer in) som finns i en vägg i hallen såg man korta röda nätverkskablar som jag man ska koppla in i routern. Men behöver man annat? såsom ett modem?
Har bara haft bredband via telejacket innan och då har vi fått router från Telia som vi kopplat in i väggen i telejacket. Vi har inte haft två olika dosor så att säga. Men det kanske är 2 i 1 ? modem ihop med router? Vet ej alltså...inte så jätte tekniskt som ni förstår..
Nån som kan svara?
 
Något modem behövs inte däremot bör du få en mediakonverter som omvandlar från fiber till nätverksuttag men den bör du få från Telia eller bredband2 angående vilken router du ska ha funkar de flesta men många är nöjda med asus.
 
J
Gör så att du tar lite bilder på ditt mediaskåp, inkommande fiber, kablar etc så kan vi nog hjälpa dig mera sedan. Som sagts tidigare så bör det finnas en mediaomvandlare som gör om från fiber / ljus till ethernet / ström. Den kan eventuellt finnas någon annanstans, så leta runt överallt där du hittar eluttag efter en box som det står Cts eller Inteno på. Från den ska det nämligen kopplas en kabel till din router. Antingen direkt med egna, långa kablar till alla rum eller via en patchpanel i ett skåp eller stativ. Vidare från denna panel kan du sedan koppla vidare ut till respektive rum. Det beror lite på hur avancerat ditt hemmanätverk du har från början. Det kanske är mediaomvandlaren du kallar för tekniklådan. I så fall ska en kabel från den kopplas in i porten märkt wan i din router.
 
Redigerat:
Finns inte direkt nåt som heter "kompatibel med fiber" när det gäller router (eller rättare sagt så lär i princip alla routrar vara det).

Läs lite på den här sidan så slipper du bli lurad av försäljare:)

http://www.fixanatet.se


Tipset om att ta bilder är bra, förklara gärna också vad ni har för utrustning (datorer, surfplattor, mobiler, smart-TV?) ni vill ansluta och hur ni vill/tror att det ska fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.