60 442 läst · 104 svar
60k läst
104 svar
Router till fiber, vilken funkar?
Kollar man på t.ex. Prisjakt eller på recensioner så finns det oftast siffror på throughput WAN-LAN.
Tittar man t.ex. på RT-AC66U här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1291082
så står det 836 Mbit/s (med en länk till SmallNetBuilder med mer ingående tester).
Värt att notera är dock att den prestandan är bara med hårdvaruacceleration, och väldigt många av finesserna på routern (som föräldrakontroll, QoS och såna grejer) är inkompatibla med hårdvaruaccelerationen. Det framgår tyvärr inte av testerna hos SmallNetBuilder.
Men det är alltså jätteviktigt att vara medveten om att bara för att en router råkar ha gigabit-portar både för LAN och WAN så är det inte säkert att routern klarar av att skyffla data i de hastigheterna. Där spelar processorn en större roll.
Tittar man t.ex. på RT-AC66U här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1291082
så står det 836 Mbit/s (med en länk till SmallNetBuilder med mer ingående tester).
Värt att notera är dock att den prestandan är bara med hårdvaruacceleration, och väldigt många av finesserna på routern (som föräldrakontroll, QoS och såna grejer) är inkompatibla med hårdvaruaccelerationen. Det framgår tyvärr inte av testerna hos SmallNetBuilder.
Men det är alltså jätteviktigt att vara medveten om att bara för att en router råkar ha gigabit-portar både för LAN och WAN så är det inte säkert att routern klarar av att skyffla data i de hastigheterna. Där spelar processorn en större roll.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Nu har jag pratat med leverantören av tjänsten (säger man fortfarande bredband om fiber?)
Leverantören heter T3. När jag förklarade att routern var kass förstod de direkt vad jag menade så de tar tillbaka den..(lät som fler ringt o klagat...)
Nu fick jag olika länkar, men är det denna jag ska ha istället?
http://www.proshop.se/Natverk-Route...risjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
Leverantören heter T3. När jag förklarade att routern var kass förstod de direkt vad jag menade så de tar tillbaka den..(lät som fler ringt o klagat...)
http://www.proshop.se/Natverk-Route...risjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
Redigerat:
Svar jaRoland112 skrev:Nu har jag pratat med leverantören av tjänsten (säger man fortfarande bredband om fiber?)
[länk]
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Nu har jag fått routern. Kopplade in den och kom upp i ca 50mbit trådlöst. Sämre än vad jag hade förväntat mig men ändå bättre än de 28mbit jag nådde med d-linken. Finns de begränsningar i datorn som slöar ner så rejält? Datorn är bärbar och har ett par år på nacken.
Det är alltid svårt att veta exakt var problemet ligger om man får dålig hastighet med WiFi, särskilt om man inte har möjlighet att prova med flera olika enheter.
Det kan vara att det är mycket störningar, det kan vara inkompatibilitet mellan enheternas WiFi-implementering, det kan vara dålig drivrutin, dålig antenn etc.
50 Mbit/s mot vad förresten? Är det mot internet så behöver du ju jämföra med vad du får ansluten via kabel eftersom det kan ju eventuellt vara segt på internet just när du testar.
När jag har testat hemma så har jag kör iperf på en burk med gigabit-anslutning till routern för att vara säker på att inte ha flaskhals annat är på WiFIn.
Det kan vara att det är mycket störningar, det kan vara inkompatibilitet mellan enheternas WiFi-implementering, det kan vara dålig drivrutin, dålig antenn etc.
50 Mbit/s mot vad förresten? Är det mot internet så behöver du ju jämföra med vad du får ansluten via kabel eftersom det kan ju eventuellt vara segt på internet just när du testar.
När jag har testat hemma så har jag kör iperf på en burk med gigabit-anslutning till routern för att vara säker på att inte ha flaskhals annat är på WiFIn.
Redigerat:
Det hade gått snabbare för dig att få ett svar om du hade googlat "iperf" än att skriva här, fick upp en fransk sida (på engelska) som förstaträff och som förklara vad iperf är för något, andraträffen var länken där man kan ladda ner programmet via sourceforge.net.
Även den franska sidan har nerladdningslänkar för färdigkompilerade binärer.
Iperf är alltså ett program för att testa nätverkskapacitet. Samma program fungerar som både server och klient beroende på vad man startar det med för switch. Finns för de flesta operativsystem (då det är ett relativt simpelt program som är lätt att portera).
Iperf är alltså ett program för att testa nätverkskapacitet. Samma program fungerar som både server och klient beroende på vad man startar det med för switch. Finns för de flesta operativsystem (då det är ett relativt simpelt program som är lätt att portera).
Många routrar kan vara specade som 100mbit, 1000mbit osv.. Denna siffra är dock oftast inom LAN, det man istället måste kolla på är den så kallade throughputen, dvs hur mycket trafik den orkar hantera mellan LAN och WAN.
Denna som exempel
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1021218
731mbit throughput, borde väll räcka?
Denna som exempel
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1021218
731mbit throughput, borde väll räcka?
Edit: Såklart är ju frågan om det är hastigheten på nätverket eller internet som testats.
Kan ev vara en inställning i datorns nätverkskort med.
Eftersom den ligger bra nära max för "G" standarden på 54/mbit så kan "N" standarden vara avaktiverat.
Detta hittar man i nätverkskortets inställningar.
Men det kan skilja beroende på datortillverkare/modell, ibland finns det ett eget program för det.
Här ligger det i standard windows 7 iaf.
Kan ev vara en inställning i datorns nätverkskort med.
Eftersom den ligger bra nära max för "G" standarden på 54/mbit så kan "N" standarden vara avaktiverat.
Detta hittar man i nätverkskortets inställningar.
Men det kan skilja beroende på datortillverkare/modell, ibland finns det ett eget program för det.
Här ligger det i standard windows 7 iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag kommer inom nån vecka ha fiber med 1000/1000 . Nån som har tips på bra router som inte kommer vara flaskhals? Jag har en Airport TimeCapsule och de flesta datorerna är macs. Är det rentav en Airport Extreme som jag ska satsa på?
Det streamas Netflix till div datorer/telefoner/surfplattor och en Apple-tv.
I dagsläget har vi Cat5 kabel i huset men det måste jag såklart dra om.
Såhär har jag tänkt att det kommer se ut.
Fiber->Router-> tråd till *Time Capsule
*AppleTv
*stationär dator
Tänker jag fel? Nåt annat jag ska tänka på innan installatören kommer?
//teknikanalfabet
Det streamas Netflix till div datorer/telefoner/surfplattor och en Apple-tv.
I dagsläget har vi Cat5 kabel i huset men det måste jag såklart dra om.
Såhär har jag tänkt att det kommer se ut.
Fiber->Router-> tråd till *Time Capsule
*AppleTv
*stationär dator
Tänker jag fel? Nåt annat jag ska tänka på innan installatören kommer?
//teknikanalfabet