60 445 läst · 104 svar
60k läst
104 svar
Router till fiber, vilken funkar?
På det sätt du kommer använda det finns inga behov att köpa en router för 1500 spänn. Inte ens 500. Ta fasta på det första rådet du fick. 100Mbit lan portar och wireless N. Väldigt sällan att de datorer folk har hemma idag stöder nåt mer. Allt måste matchas i ett nv. Har du gbit(1000mbit) lan portar så måste datorn ha det. Dlink är billigt och långtifrån bäst, men funktionsdugligt och enkelt att konfigurera. Välj du dlink och strunta i vad gejmarna har för utrustning. Den kommer att möta din behov
Som ovanstående skrev, tänk på vad du har för öveig utrustning.
Får ofta den här fråga i jobbet, när installationen närmar sig och det är alltid datorer, plattor m.m som är flaskhalsen.Så kör du på vad du tror är enklast att använda.
Får ofta den här fråga i jobbet, när installationen närmar sig och det är alltid datorer, plattor m.m som är flaskhalsen.Så kör du på vad du tror är enklast att använda.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
hmm är nu kluven. Jag kommer ju säkerligen i framtiden använda mig av 100mbit men samtidigt har vi ju inga bärbara datorer som är speciellt "high tech". SKa man ta den från fiberfirman ändå som stödjer både USB ingång och nätverkskablar?
En annan fråga, ska jag koppla in apple tvns nätverkskabel direkt i modemet eller in i routern? De sitter bredvid varann så de spelar ingen roll vad gäller avståndet.
En annan fråga, ska jag koppla in apple tvns nätverkskabel direkt i modemet eller in i routern? De sitter bredvid varann så de spelar ingen roll vad gäller avståndet.
I routern. Från modemet har du bara en NÄTVERKSutgång och den ska in i routern. De andra kontakterma på modemet(som egentligen är en fiberkonverter, konverterar fiber till utp) de andra 3 utgångarna är för tfn, tv, samt en "För framtida bruk", men de är för tjänster som tillhandahålls av nätoperatören. Appletv använder internet
Redigerat:
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
ok in i routern.
Och vad säger ni om routervalet? Jag vill gärna ha en slimmad variant utan antenner då jag ska gömma den bakom tv möbeln.
By the way, jag använder idag www.swefilmer.com för att streama film, finns de andra sådana sidor som har bra nytt innehåll?
Och vad säger ni om routervalet? Jag vill gärna ha en slimmad variant utan antenner då jag ska gömma den bakom tv möbeln.
By the way, jag använder idag www.swefilmer.com för att streama film, finns de andra sådana sidor som har bra nytt innehåll?
Redigerat:
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Kolla inte på billigaste. Köp de som de rekommenderar ovan.
By the way...tror inte det är bra att rekommendera dessa sidor i detta forum. Finns andra forum för detta.
By the way...tror inte det är bra att rekommendera dessa sidor i detta forum. Finns andra forum för detta.
Har 100/10 fiber och kör med en ASUS RT-N66U (ingen ac) , inte så viktigt med ac tycker jag i förhållande till dagens krav. Ligger stadigt på runt 300Mb/s (max 450Mb/s) mellan router och dator, vilket räcker utmärkt.
Det jag tycker är bra med ASUS är deras AICloud funktion (Konkurrenterna har säkert liknande funktioner) . Har ett externt HD kabinett (Raid) anslutet via USB till routern som mitt "moln". Där har jag musik, filmer, bilder etc som jag kommer åt vart jag än är med min laptop/mobil/surfplatta, förutsatt att jag är ansluten till internet förstås. Man kan likt Dropbox generera en publik länk för en fil som kan mejlas när filen är för stor som bilaga till mejl.
Är dock begränsning i överföringshastighet via USB mellan router och kabinettet, långt ifrån lika snabbt som en NAS, men duger gott och väl för att se 1080 filmer utan lagg.
Pris för en RT-N66U ligger väl på runt 1000 kr. (Netonnet var klart dyrare) Har kört min i drygt 1 år nu, har aldrig strulat.
Det jag tycker är bra med ASUS är deras AICloud funktion (Konkurrenterna har säkert liknande funktioner) . Har ett externt HD kabinett (Raid) anslutet via USB till routern som mitt "moln". Där har jag musik, filmer, bilder etc som jag kommer åt vart jag än är med min laptop/mobil/surfplatta, förutsatt att jag är ansluten till internet förstås. Man kan likt Dropbox generera en publik länk för en fil som kan mejlas när filen är för stor som bilaga till mejl.
Är dock begränsning i överföringshastighet via USB mellan router och kabinettet, långt ifrån lika snabbt som en NAS, men duger gott och väl för att se 1080 filmer utan lagg.
Pris för en RT-N66U ligger väl på runt 1000 kr. (Netonnet var klart dyrare) Har kört min i drygt 1 år nu, har aldrig strulat.
Fördelen med bla Asus RT-AC66U (plus flera andra av deras modeller) är att med senaste mjukvaran så kan man enkelt sätta upp en sekundär uppkoppling för antingen lastballansering eller backuplinje. Ena LAN-porten eller en USB-port blir WAN-port om man aktiverar dubbla WAN-portar.
Detta är visserligen lite overkill för TS.
Detta är visserligen lite overkill för TS.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Komplett kör 24H rea. Denna router för 1190:- ord. 1990:- blir sugen själv trots jag inte behöver den förräns våren då jag gräver för fiber.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Nu har jag valt leverantör av fibret. Det blev T3. Dessa skickade med router när man tecknade abonnemang, det var en D-Link N300 (ser ut som en kub). Nu måste jag bara förstå vissa problem. När jag ansluter med kabel nå jag nästan 97 mbit av mitt 100mbit. När jag kopplar in routern når jag endast 41mbit trots att jag sitter bredvid routern. Är det min gamla bärbara dator som är problemet eller är de routern tro?!
Det framgår inte om du kör kabel eller trådlöst mellan dator och router. Kör du trådlöst är det troligen det som är orsaken. Kör du med kabel beror det på att routern är långsam.Roland112 skrev:
Jag fick bara 35 Mbit/s genom en Netgear WNR3500L med Tomato (kabel). Med Asus RT-N66U blir det 97 Mbit/s. Vi har Telia öppen fiber 100/10 Mbit/s.