h-man skrev:
Jag kommer inom nån vecka ha fiber med 1000/1000 .

//teknikanalfabet
Säker på att det är 1000/1000 du får? Flera leverantörer som gör reklam för Gigabit-anslutning till Internet levererar i själva verket 1000/100. Ex.vis Telia, som jag har.

erik5678 skrev:
Det där stämmer inte riktigt. En modern HDD fixar utan problem över 125 MByte/s som ju är teoretisk maxhastighet i ett gigabitnät. En modern SSD fixar inte sällan runt 500 MByte/s, eller ca 4 Gbit/s. I mitt nätverk har 1 Gbit/s länge varit en flaskhals. En modern NAS typ Synology DS1815+ fixar dessutom ca 400 MByte/s, men då med 4 aggregerade gigabitlänkar, vilket ju inte på något sätt är en optimal lösning. 10 Gbit/s för hemmabruk kan inte komma snart nog...

Sen är det kanske inte nödvändigt att ha 10 Gbit/s mot internet, men för man över filer på sitt LAN och maxar kapaciteten spelar det ju ingen roll om man har 100 Mbit/s eller 1 Gbit/s mot nätet. Själv anser jag att 100 Mbit/s är mer än tillräckligt för de flesta idag, men det kan snabbt ändras med streaming i 4K-upplösning.
Jo 100mbit och 1000mbit räcker nog för dom flesta.
Vad gäller hastighet till t.ex NAS kan jag hålla med att 1gbit kan bli i underkant även om de väldigt sällan är så att jag hämtar hela filer, utan oftast spelar man bara upp direkt från den.

Jag har löst prestanda problemet mot NAS med att helt enkelt välja en switch som klarar att port trunking, så där har jag 4*1gbit, det blev betydligt billigare än 10gbit lan :)

Med fiber in i hallen så kommer min lösning alltså troligen se ut så här:
Fiber->Router - a)Tråd till router2 och vidare ut till trådat nät (datorer, AppleTV osv)
-b) tråd till TimeCapsule (=NAS och wifi)

Begränsar jag min möjlighet till snabb kommunikation mellan dator och TimeCapsule med den här lösningen? Jag vill gärna kunna kolla tunga filmer som ligger på hårddisken, kunna göra snabb/smidig backup av dator osv

1000/1000 för 314kr/mån (utan startkostnad) :)

Kommer fibern in till en router eller ett "fibermodem"? D.v.s. vad har den burk som sitter där för funktion?

Det jag menar med "fibermodem" är att en enhet som du ansluter till den får en publik IP-adress. Är det en "router" så får du en "privat" IP-adress.

Sen är din ASCII-art lite otydlig där, varifrån kommer tråden som går till Time Capsule? Kommer den från routern närmast fibern eller router2?

Det "optimala" måste vara att det vid fibern sitter ett "fibermodem", då drar du bara en CAT6-kabel från det till din "huvudrouter". Du förlänger i det läget bara fibern med CAT6 kan man säga. Huvudroutern blir då den som får ta hand om NAT och till den kan du ansluta övriga trådbundna enheter.

h-man skrev:
Med fiber in i hallen så kommer min lösning alltså troligen se ut så här:
Fiber->Router - a)Tråd till router2 och vidare ut till trådat nät (datorer, AppleTV osv)
-b) tråd till TimeCapsule (=NAS och wifi)

Begränsar jag min möjlighet till snabb kommunikation mellan dator och TimeCapsule med den här lösningen? Jag vill gärna kunna kolla tunga filmer som ligger på hårddisken, kunna göra snabb/smidig backup av dator osv
Om du kollar på film från din NAS samtidigt som du kör backup från en dator till NAS så påverkar dessa inte varandra på nätverksnivå. man brukar ha 1000mbit/s full duplex, dvs du kan skicka 1000mbit/s samtidigt som du tar emot 1000mbit/s. Sålänge NASen är nog snabb så blir de inga problem.

Det finns många bra forum på nätet men inget slår byggahus. Tack för snabba och tålmodiga svar

Jag vet inte om det är ett fibermodem(men det kan det nog ha kallats av nån...) eller en router... Den kommeri alla fall ha 4utgångar... En utgång tänkte jag använda för tråd till huvudroutern och en utgång för tråd till NAS/wifi. Men det låter alltså som om jag borde sätta TimeCapsule nånstans "innanför" huvudroutern.

Edit. Det är en "fiberkonverter/smart router med wifi" (802.11n) med "möjlighet till ett fast Ip-nr"

Redigerat:
Problemet är att om router2 är konfigurerad som router så kommer det att bli NAT mellan ditt nätverk och din NAS.

Man bör bara ha en router i sitt nätverk, och alla andra anheter bör sitta på samma LAN.

Det är viktigt att vara medveten om att det som i dagligt tal kallas "trådlös router" egentligen är tre funktioner i en burk:

1. Router
2. Switch
3. Accesspunkt

En routers funktion är att skyffla trafik mellan två nätverk, normalt alltså det egna nätverket och internetleverantörens. Därför behövs bara EN router och den ska sitta närmast inkommande internet. Eventuella andra "trådlösa routrar" på nätverket bör konfigurera som ren accesspunkt.

Du säger att burken som fibern kommer in i har fyra uttag, och du säger att ni kommer att ha telefoni och TV också. Då kan det vara så illa att dessa körs på olika VLAN och sen hamnar på olika uttag på burken. Du kommer kanske alltså ha ett uttag för internet, ett för TV och ett för telefoni. Då behöver du i såna fall tre kablar vidare. Och ett separat nätverk för TV. Alternativt att ber leverantören konfigurera så alla VLAN skickas vidare taggade och sen dela upp i din egen router (men nu börjar det bli avancerat:).

h-man skrev:
Jag vet inte om det är ett fibermodem(men det kan det nog ha kallats av nån...) eller en router... Den kommeri alla fall ha 4utgångar... En utgång tänkte jag använda för tråd till huvudroutern och en utgång för tråd till NAS/wifi. Men det låter alltså som om jag borde sätta TimeCapsule nånstans "innanför" huvudroutern.

Edit. Det är en "fiberkonverter/smart router med wifi" (802.11n) med "möjlighet till ett fast Ip-nr"
Om det är mer än bara fiberkonvertern så är det antagligen en switch (eller en VLANkompatibel router som är förkonfad.) som är konfigurerad för tre olika VLAN, ett VLAN för datorinternettrafik (funkar utan VLAN-switchen), ett för IP-TV och en för IPtelefoni. Denna VLANswitch kan ersättas av en VLAN-kompatibel router (tex ASUS RT-AC66U) som konfigureras på rätt sätt.

h-man skrev:
Jag vet inte om det är ett fibermodem(men det kan det nog ha kallats av nån...)
Säkert, men då hade vederbörande fel. Så där måste vi sätta ner foten. Vårt tålamod är stort, men inte gränslöst! :)

(Så kalla det gärna CPE, fiberconverter, eller dylikt, men något MODEM, det är det rakt inte! ;))

Jag kallar det "fibermodem" eftersom folk i gemen är vana vid begreppen ADSL-modem och kabel-modem.

Folk är alltså vana vid att ansluta sin router till ADSL-modemet eller kabel-modemet. Nu när de får fiber är det då enklare att förklara att de ska ansluta routern till "fibermodemet" än att förklara att de ska ansluta routern till CPE.

Men jag sätter citationstecken runt det eftersom jag vet att det inte HETER så.

Min tanke med uttrycket är att det ska täcka både en ren fiberconverter (som bara har ett uttag) och en fiberconverter plus en router konfigurerad som VLAN-splitter (vilket är vanligare och har flera uttag). Man skulle kanske kunna kalla det "fiberbox" eller "fiberburk" istället.

Många nya begrepp som jag ska googla innan jag besudlar tråden mer. Men det låter som om jag ska köra TimeCapsule som wifi-accesspunkt och "huvudrouter" som switch. Telefonin bryr jag mig inte om (måste ändå behålla analog pga larm).
TVn ska enligt uppgift kopplas ihop med befintligt tv-nätverk i huset (coax gissar jag) och det enda jag ska behöva är en nätverkskabel till en "bredbands-tv-box"

R
nu är jag tillbaka. Jag tog hem min dator från jobbet, en nyare bärbar Dell dator, med den kommer jag upp i 128mbit ner och 28 mbit upp trådlöst...!!!??? Jag betalar för 100/10 så nu får jag ut mer än jag betalar för...jisses.
Hursomhelst så verkar de var min gamla privata bärbara dator som ger mig kassa värden...

Redigerat:
h-man skrev:
1000/1000 för 314kr/mån (utan startkostnad) :)
Den enda du lär få 1000 till är väl grannen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.