tommib
För övrigt är kontaktdonen billigare på Kjell&co när man köper flera. Vid köp över 10st kostar de 19.90/st :)
 
Ajdå, jag köpte tio på webhallen.se för 25kr/st ;)
 
magda136 skrev:
Kan man "slå av" PoE-funktionen på vissa portar om man vill ha "vanliga" nätverksportar? Hur funkar det?
Det behövs inte. Eftersom POE förutom strömförsörjning även är ett protokoll så aktiveras inte POE om inte enheten har begärt det. Sen finns det ju passive POE som är en annan sak, men om jag inte missminner mig så används ledningspar i nätverkskabeln som inte används av ett vanligt ethernet enhet.
 
Jag stod i valet och kvalet om jag skulle racka eller inte. Då jag hade så mycket som inte var rackvänligt sedan tidigare, adsl modem, switchar, nas och ups så gjorde jag en lösning baserat på ELFA skenor.
Det som kräver hylla exempelvis UPS och NAS blir ju enkelt och allt annat fäste jag upp på plattor av limfog (då nästan alla prylar har hål för infästning mot vägg) med hängbeslag (http://se.elfa.com/site/sv/swe/produkter/classic/traditionellt-hyllsystem/hangbeslag#.VpU6UfH5u8U) som hakar i elfa skenorna. På så sätt kan jag flytta om och komplettera enkelt.
Inte det vackraste men det uppfylde mitt mål att allt skulle ha sin plats och kabeldragningen skulle vara enkel.

Fil 2016-01-12 18 35 16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
messijah och 5 till
  • Laddar…
Jag gjorde en liknande lösning då det inte fanns ngt lämpligt utrymme för ett rack. Fällde in allting i en innervägg i klädkammaren under trappan där även fibern till huset kommer in, förutom mediaservern som står på annat ställe i huset. Maxdjupet jag hade att spela på var 70mm då det finns en tanke om en ventilerad dörr framför prylarna i framtiden.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick vinkla patchpanelerna för att klara djupet ...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snowjim och 9 till
  • Laddar…
Är det Koax från inteno för tv?
 
Andy78 skrev:
Är det Koax från inteno för tv?
Ja, kabel-TV över fiber. En bra lösning då digital-TVn inte behöver IP-TV boxar vid varje apparat då inbyggda DVB-C mottagare räcker. Även basutbudet på 17 kanaler distribueras analogt så det går att titta på via vilken gammal TV som helst. Vi satte detta som krav när vi byggde vårt fibernät i samfälligheten. Vill man köra IP-TV går det ju med, upp till var och en att beställa.

Analog-tele ut via intenon med, patchas ut via den lilla 4-portars boxen bredvid.
 
Redigerat:
Så vill jag också ha det, är trött på boxar får dessutom betal extra per box telia.
 
Tack för alla tips och råd, och framför allt till er som postat bilder på era nätverksskåp/installationer!

Jag har köpt en EdgeRouter PoE5. Patchpanel blir en keystone, panelen från Kjell och kontaktdon från Kjell eller webhallen.se.

Nu återstår "bara" att installera allt också :)

Jag har skapat en projekttråd där den instresserade kan följa arbetes gång...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.