Det ska inte spela någon roll vilken kabel du använder till modularjacken. Jag råkade köpa två olika modeller och båda funkade. En var lite tjockare och styvare och en var tunnare och mjukare.

Jag återkommer om guider när jag sitter vid en vettig dator. Jag ska se om jag hittar den jag följde.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
bakterie skrev:
I princip är det den kombinationen jag har. Mina modularjack ser inte likadana ut, men det kan vara att de utgått och ersatts av de du länkar till. Bifogar bild på min nätverksutrustning.
[bild]
Väggracket är köpt på kjell. Utöver switch och router syns också min iptelefoni-dosa.
Snyggt.
Ska göra nå liknande för jag stör mig på det vi har nu, det är en patchbox på sidan om ist för ett rack med allt i ett.
Jag undrar är du nöjd med netgear switchen?
Jag har en gammal d-link DGS-1224T B1 som har 2 små fläktar och dom låter för mycket för min smak.
och vill nog hitta än som inte låter när jag ska göra om.
Annars tycker jag det är smidigt när man även kan få in switchen i racket.
 
Nu har jag googlat rätt på den guide jag använde för att ställa in routern:

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205197660-EdgeMAX-SOHO-Example

Den guiden talar inte om hur du först uppdaterar firmware, men jag har för mig att det inte var svårare än att sätta en fast address i 192.168.1.x-nätet på min laptop, koppla den till eth0 på routern, och peka webbläsaren på 192.168.1.1 och göra det via webguiet.
 
Jag har både en GB router och patchpanel oanvänt som du kan få köpa... :)
Tror det är en Netgear 24 portars men kan gräva fram den och kolla om intresse finns. Ca. 2 år sedan jag köpte den.
 
TheGame skrev:
Snyggt.
Ska göra nå liknande för jag stör mig på det vi har nu, det är en patchbox på sidan om ist för ett rack med allt i ett.
Jag undrar är du nöjd med netgear switchen?
Jag har en gammal d-link DGS-1224T B1 som har 2 små fläktar och dom låter för mycket för min smak.
och vill nog hitta än som inte låter när jag ska göra om.
Annars tycker jag det är smidigt när man även kan få in switchen i racket.
Jag är nöjd med den. Jag har inte gjort någonting med den sedan jag installerade den. Den bara fungerar utan att göra något väsen av sig. Den saknar helt fläktar, vilket iofs inte spelar någon roll för mig då den sitter i tvättstugan.

Det var inte helt enkelt att hitta så korta patch-kablar som möjligt, vilket i princip är nödvändigt för att få det någorlunda snyggt. Mina är 25cm, och jag hittade dem på conrad.se.
 
anders07 skrev:
Jag har både en GB router och patchpanel oanvänt som du kan få köpa... :)
Tror det är en Netgear 24 portars men kan gräva fram den och kolla om intresse finns. Ca. 2 år sedan jag köpte den.
https://www.dustinhome.se/product/5...tm_campaign=&gclid=CPzVlvrPksoCFYTacgodLU8LVw

Plus då en 24 portars patchpanel och verktygsväska.

1200 kr (+ev. frakt) kan väl vara lagom... Allt oanvänt och plomberat ännu... 2300 kr nytt.
 
anders07 skrev:
[länk]

Plus då en 24 portars patchpanel och verktygsväska.

1200 kr (+ev. frakt) kan väl vara lagom... Allt oanvänt och plomberat ännu... 2300 kr nytt.
Det var inte dåligt :) Jag är intresserad av det Anders! PMar dig.
 
bakterie skrev:
Nu har jag googlat rätt på den guide jag använde för att ställa in routern:

[länk]

Den guiden talar inte om hur du först uppdaterar firmware, men jag har för mig att det inte var svårare än att sätta en fast address i 192.168.1.x-nätet på min laptop, koppla den till eth0 på routern, och peka webbläsaren på 192.168.1.1 och göra det via webguiet.
Tack, ska läsa på lite innan jag bestämmer mig. Får liksom känslan av att det kommer att bli ett skapligt overkill-hemma-nät i slutänden :D
 
Jag har precis om bakterie en edge router lite
När jag för några år sedan blev less på att starta om min konsument wifi routerselände så bestämde jag mig för att när jag köper hus så skall det bli the real deal, köpte således två UniFi AP PRO, en för varje våningsplan.
Strömförsöjs via POE. Nu hade jag redan en POE switch annars hade nog mitt val av router fallit på EdgeRouter POE så slipper du en mojäng till.
 
Tack vare den här tråden och för mycket tid över, så kände jag mig tvungen att åka och köpa en ER lite också.
Är ingen nätverkstekniker, men det var inte svårt att konfigurera den tack vare wizards som finns i routern.
Har bara haft den ett par dagar och vi har adsl via telia, men det är stor skillnad på vårt nät nu jämfört med telias smartrouter.
 
  • Gilla
StatusQuo och 2 till
  • Laddar…
StatusQuo skrev:
Jag har precis om bakterie en edge router lite
När jag för några år sedan blev less på att starta om min konsument wifi routerselände så bestämde jag mig för att när jag köper hus så skall det bli the real deal, köpte således två UniFi AP PRO, en för varje våningsplan.
Strömförsöjs via POE. Nu hade jag redan en POE switch annars hade nog mitt val av router fallit på EdgeRouter POE så slipper du en mojäng till.
Kan man "slå av" PoE-funktionen på vissa portar om man vill ha "vanliga" nätverksportar? Hur funkar det?
 
magda136 skrev:
Kan man "slå av" PoE-funktionen på vissa portar om man vill ha "vanliga" nätverksportar? Hur funkar det?
En PoE switch skickar bara ut ström till enheter som vill ha det, så portarna ska gå bra att använda till alla enheter, även dom utan poe.
 
Tack, låter ju självklart nu när du säger det :)
 
Då funderar jag helt enkelt på att skaffa en EdgeRouter POE5.... Så jag kan sätta upp PoE-AP när det blir läge (kanske till sommaren eller så).
 
Jag köpte ett väggmonterat 19" rack på Kjell, men har börjat fundera på om det inte skulle vara bättre för mig att köpa ett IKEA-skåp och inuti det montera rackskenor. Detta så jag kan ha en microserver och NAS exv i samma skåp som patchpanel och switch.

Men var hittar jag rackskenor och annat som behövs för en sån lösning...??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.