J
jessica: Jag köpte mina på Ikea.Men annars så finns det på Järnia i alla fall och dom flesta affärer kan beställa hem det.. ;)
1 svar · 2,8k läst
spocks_beard
spocks_beard: M.a.o. köp linoljekitt. Kommer inte ihåg hur länge man "ska" vänta men jag målade mina kitfalsar när de var tillräckligt hårda på ytan så att det inte blev pensledrag i kittet. Räkna med upp till en vecka beroende på temperatur.
2 svar · 1,7k läst
G
gogu: Sätt gångjärn på innanfönstren då behöver man inte ta ut dom på sommaren ;D
3 svar · 1,7k läst
D
datpsu: Tack för tipsen! Jag hittade speciella vitmålade salnings lister på brädgården.
3 svar · 6,7k läst
K
karl_magnus: Jag har ett Team Boro hus som är byggt 1988 i Ålstorp (Kävlinge Kommun). Spröjsen till fönsterna börjar gå sönder och skulle behöva köpa nya. Vad är det för fönstertillverkar och var kan jag hitta nya spröjs?? Det står i/på fönsterna Kappa Glas/Combiglas 88/3 men enligt de byggvaruhus jag kollat med så är detta glaskassettens tillverkare och det hjälpte inte dem något. Någon
0 svar · 4,4k läst
H
humparn: Köpte därifrån i våras och är mycket nöjd, både kvalité och pris, vi beställde med argon-glas. Det vi glömde var att de skulle monterat genomgående handtag på fönsterdörren
0 svar · 5,8k läst
L
lano: vad får man ge för en sådan dörr och var säljs den?
2 svar · 2,8k läst
T
ttboy: Jag behöver lite hjälp. Jag har tagit bort dörren in till köket och vill nu ta bort tröskel och dörrkarmen (eller vad det nu heter). Är det något som jag bör tänka på?
0 svar · 2,6k läst
D
: Intressant länk- dock kort, i den kompletta artikeln anges att återbetalningstiden beräknas till 45 år för 3-glas/energiglas. http://www.radron.se/templates/test____5658.asp
23 svar · 26,2k läst
T
tamias: Perfa! Tydligen har han alltså skaffat en hemsida, det hade han inte när jag hade kontakt med honom tidigare. Tackar för svaren!
3 svar · 3,1k läst
A
AndreasK: Vanligaste vägen in i ett hus är genom altandörren. En vanlig altandörr är klen, jämfört med en entrédörr. Altandörren har tre svagheter 1. Dörrbladet: en kofot så är det borta. 2. Dörrspegeln (skivan under rutan): Röcker oftast med en välriktad spark för att få bort den. 3. Låset: Vad är det för vits med ett lås på dörren om det inte är hakreglar som håller ihop
13 svar · 5,4k läst
Langbein
Langbein: Minns jag rätt att de ska ha fasadbelysning när det är mörkt ute och man ser ut lite sämre, nåt annat bra/dåligt med detta?
0 svar · 1,1k läst
FG
FG: Ta en titt på WM-fönsters ljudskyddsglas. Enligt tillverkaren så ljudisolerar dessa upp till 50 dB beroende på frekvens. De har har ett u-värde på 1,1 så energimässigt så är det en bra investering också. Jag kan dock tänka mig att dessa är snuskigt dyra. Bor du i Stockholm så kan du ju ta en sväng förbi dem och fråga. Tilläggsisolering skulle nog göra en hel del också.
2 svar · 1,9k läst
J
jessica: Vet inte om denna hamnar rätt nu :-[Jag har tagit bort dörrkarmarna där vi ändå inte har dörrar.Frågan är nu bara vad jag skall sätta där som är snyggt och som går att hålla rent... jag har testat med väv som ett par kompisar har.Men det är värdelöst då man inte kan hålla rent.(dom har nog en blankare färg,men det gillar inte jag) Så har ni några bra förslag?
0 svar · 1,9k läst
S
styrman1: tillägg: väggar och tak i garaget ska utföras med dubbelgips. jag sätter även stenull i väggarna.
5 svar · 5,4k läst
G
gaia: renovera, så klart, och sätta i ett glasskiva till så man stoppar kallraset. När du ser priset på en ny 5 cm tjock trädörr så tror jag att valet blir ännu enklare.... Tjuvar kan ta fönstervägen också;) gaia
1 svar · 6,0k läst
P
pandy: Tvärtom faktiskt - vi fick våra socklar och foder för halva priset då vi lät ett snickeri ta fram de till oss. //Anders
8 svar · 2,9k läst
FG
FG: Har de fönster som öppnas utåt också?
5 svar · 3,4k läst
Z
zankan: Smaken är som baken...Men 6 mm gips är ruskigt bra att gör välvda saker med.. Har gjort både smygar till runda fönster, välvda kupor och annat i detta eminenta material...Fördelen är bearbetningen.. men men
7 svar · 13,8k läst
M
Mangelito: www.brokat.boo.pl köpte jag från (PVC)
0 svar · 3,9k läst
J
joakim99: Ska precis som du byta ytterdörr och har tänkt behålla sidoljuset. Tycker det är snyggt. Ska dock renovera detta en aning, byta fönster och måla den vit (är nu i nån teaknyans). Ytterdörren som finns nu är det inget fönster i, det ska jag ha i den nya. Har för mig att det finns en "guide" i att byta dörr i "doityourself", finns på Internet...sök så hittar du den. Joakim
0 svar · 2,5k läst
P
Pronto: Någon annan med erfarenhet av Westcoast windows? :-/ //Marge II
6 svar · 2,9k läst
R
richardw: Inte utrymme för det tyvärr.... Kanske en som "veckar" ihop sig skulle rymmas!!
2 svar · 2,0k läst
T
tafkap: Är det någon som har erfarenhet av Gamla Hus i Höganäs (http://www.gamlahus.com/) Vi kommer eventuellt att använda dom för fönsterrenovering. /Jonas
0 svar · 1,7k läst
A
Andariel: Glömde nämna att det är väl värt att kolla in på IKEA då de är 25% billigare än Sverige. De har samma namn och artikelnr som hemma med. ::)
2 svar · 1,2k läst
A
AndersG: Prata med en snickare du. Han kan säkert bedöma hur man enklast fixar det. Rötan sprider sin långsammare om du kan hålla området torrt.
0 svar · 1,9k läst
A
AndersG: Funkar inte den typ som man använder för kakling?
1 svar · 1,2k läst
A
AndersG: Nej, alla tillverkare har tydligen inte. Våra, från Odensnickerier hade inte, så det blev att ta fram överhandsfräsen :) (Allt katten som man skall känna till och kolla.....)
8 svar · 3,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Jag har precis beställt mina innerdörrar från Ekstrands (Albertina) med riktiga tappgångjärn i mattkrom. Även låskista är mattkrom. Det skämmer hela huset med alla dessa guldfärgade plastflärpar som gångjärn.
5 svar · 2,1k läst
G
gaia: [citat] Varmluften strömmar alltid uppåt så jag tror inte att en fönsterbänk kan hindra detta nämnvärt. Stenen kommer att värmas av radiator och indirekt ( av stenytan) förvärms också den kalrasluften som kommer från fönstret. Förstår inte varför du vill ha ett hål där emellan? Hade du imma på fönsterglaset under kalla dagar? Ökad ventilation hjälper mot imma och
6 svar · 11,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.