Fönster & Dörrar
hanneli: Vet inte om detta firma har tillverkat dina fönster, men dom vet i så fall kanske vem? Elverum Glass & Vindu Frustuvegen 4 2408 Elverum Telefon +4762414510 Faks +4762416774 mvh "norskan" hanneli :)
Gutte: Här finns en snarlik dörr: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=12035 Tror det är Swedoor som tillverkar den.
zaxter: Hejsan! Jag måste byta ett par fönster i källaren. Det är vanliga överhängda 7x4-fönster. Nu undrar jag vad jag vilken isolering jag ska välja på dom nya. 2-glas, 2+1 eller 3? Jag värmer upp källaren men inte lika varmt som övriga bostaden. Är det någon nackdel att ha för täta fönster i en källare? Kan det skapa någon typ av fuktproblem? Mvh Zax
josohl: www.ekstrands.nu har fina dörrar som inte är så dyra heller.
capello: Jag skall installera nya fönster i ett tegelhus, är det någon som har en smart idé om hur man håller tegelraden som vilar på fönstret på plats, så att den inte ramlar ner när man tar bort det gamla fönstret, har nämligen sett när det inträffat.Tacksam för snabbt svar ???
slaskman: I mitt hus byggt 1953 har jag fönster med gångjärn på mitten, ett på varje sida och ett låshandtag längst nere i mitten. Nu är det dags och måla om dessa och jag tänkte stå innomhus och göra detta. Frågan är om det går att svänga dem helt och hållet. Känns riktigt ångestladdat när man vridit dem nästa hela varvet runt och tyngdpunkten flyttas. Min fråga är kan de ramla ut
Lindhardsen: Svar som är off topic har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1126438708]den här tråden[/link] av Marlene Eskilsson.
morsan: Visste väl att jag läst om Mistral tidigare ;) En tråd med flera länkar till "tillsatsglas" http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Fonster;action=display;num=1110184819;start=20
Niq: Det finns väl en duktig glasmästare i trollbäcken(tror att området heter så) nära trollbäckens trä ligger det iaf.
danielvestling: Kolla in SP:s sortiment! Dom har många dimensioner på höga fönster och dom har en skitsnygg helglasad dörr också. Kan varmt rekommendera SP. Dom är lite billigare än Elit men håller väldigt hög kvalité. Kolla in www.spfonster.se mvh Daniel V
OddJ: Tror bara det finns från Velux. Det är bra kvalité men som sagt så är det dyrt. 24.239 kronor med klarlackad insida, tycker man att man vill lyxa till det kan man få insidan vitmålad, då blir priset 27.301 kronor. Hoppas du gillar blodpudding :)
Tomtebo: [citat] För den intresserade: 200:3 kostar 740 kronor inklusive moms och frakt hos http://www.ssf.nu och 377 hos http://www.byggbokhandeln.com.
synpunkter: Jag skulle påstå att det som avgör är vad för sorts fönster vi pratar om - är dom gamla, fina, kittade, kopplade osv och med bra virke så är det klart att man inte skall byta. Då ska man renovera och vara noggrann. Om det däremot är 60- och 70-talsfönster av tveksam kvalitet så kan man nog fundera på att byta. Sen tycker jag man ska kolla på huset i övrigt också, så att
BobTheBuilder: Hej. Jag tänkte sätta på en egen front på garagedörrarna (edit: alltså de vanliga dörrarna, inte portar). Tänkte köpa vanliga billiga förrådsdörrar med panelfront och byta ut panelen mot 10mm hdf som jag fräser. Målet är att få ungefär samma horisontella linjer på dörren som på Hörmann takskjutporten. På det området har jag tillräcklig koll. Men jag undrar följande: - Vad
calle_007: Hej Marge! Kanon bra site, det är just sådana jalusier jag menar, hör gärna av dig om du hittar någon bra tillverkare. Jag fortsätter leta. :) :)
AndersG: HAr sammanställt litet info här: http://www.pedago.fi/dalton/hus/fonster/
Niq: Fönsterkit torkar väldigt långsamt. Det är meningen att det skall vara mjukt. Det är när det blir hårt rakt igenom som det spricker och lossnar. Du måste bara vara försiktig när du rengör fönstren.
daniellindholm: Vi köpte markiser och terasstak (4.5m varianten) från Rusta. Till att börja med var en del ihopsatta fel så vi fick lossa på tyget osv. Lite extrapill, men vad otroligt billiga de var! Kvaliten vet man ju aldrig med. Själva konstruktionen verkar helt ok, men man kan tänka sig att tyget bleknar fortare än kvalitetsmärken. Terasstaket var otroligt bra. Mycket stabil konstruktion förutsatt
Mangelito: Skulle tro att de svenska leverantörerna är lite bättre på att informera än mina Polska vänner =) Jag är väldigt nöjd med mina fönster kan jag tillägga.
pandy: Hej Jag studerade imman lite mer ingående i helgen och såg till min förvåning att den satt på utsidan. Enligt artikeln beror det på att fönstret är välisolerat och inte släpper igenom någon värme. Jag får alltså börja tycka om när det är imma på fönstret och tänka på att det är bra isolerat. //Anders
erik_1982: Ring mig på 08-669 23 50, så hjälper jag dig. MVH// Erik Nordin -Fönstergruppen
StyvBoard: Det hänger mycket på penseln, använd en rund av bra kvalitet, inte för lite färg på penseln, snurra långsamt på penseln när du stryker så blir det bra ;) Efter lite övning så går det fint...
liiisa: [quote author=joakim99 link=board=Fonster;num=1124202148;start=0#0 date=08/16/05 kl 16:22:28]Försöker hitta en bra och någorlunda billig dörr, har tittat på Byggmax och Beijer de har några för ca 4000kr. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa ? Vi har precis i dagarna monterat två dörrar inhandlade på Beijer (ca 4000 kr/st) Tyvärr är båda dörrarna skadade runt listen som
Johan Gunverth: [citat] Sät den så långt in att du kan lyfta av dörren med en centimeter tillgodo. Det brukar bli runt 5 centimeter in från yttre putsyta. Det blir snyggast
Langbein: [citat] Men måste bli fult. Nu har vi 3 vädringsfönster med filter, resten som kan öppnas är vanliga 3-glas inåtgående, enkelt att sätta nät på.
Millimetermannen: Hej Om du har tillgång till en överhandsfräs kan du ju alltid köpa en MDF skiva, såga ut en rund list i den bredd du vill ha samt själv fräsa den profil du önskar. Enkelt - Snyggt - Billigt
GreenTurtle: Någon som har bilder på Lenhovdafönsters standard råglas fönster "Marine" som skulle kunna lägga upp dem här eller skicka till mig? Deras hemsidan ligger nere för ombyggnad så där får man ingen större hjälp heller tyvärr. Tack
Ingenjören: Hej! Som OddJ svarade kan du inte bara såga bort teglet runt fönstret. Över fönstret ligger en armerad tegelbalk av samma tegel som fasaden. Om du sågar bort teglet under så får den inget upplag och fasden spricker. Problemet går att lösa genom att lägga in ex.vis ett vinkeljärn som övertar tegelbalkens jobb och för ut lasten utanför uppsågningen. Kontakta en konstruktör så
OddJ: Tycker du om dina gamla teakfönster (från 1940- eller 50-talet förmodar jag) skall du absolut inte byta glas! Det gamla maskinglaset i fönstren ger med sin lite oregelbundna och vågiga yta en helt annan upplevelse än moderna, fullständigt plana flytglas. Renoverar du dina gamla tvåglasfönster med gångjustering och tätningslister får dom ett U-värde på 2.56, med LE-glas blir
Nickolina: Hej! Kolla tråden "kvalite på innedörrar" här på sidan! Där kan du kanske få något tips!