Fönster & Dörrar
sville: Skär med en rakbladskniv längs fodret så att tapeten släpper. Sen kan du lungt byta allt utan att skada tapeten.
ppalm: http://www.tremco.se/scripts/new_tremco/prodinfo/Multifog.pdf använde detta när jag satte sparkplåtar på garagedörrarna. går att använda när det regnar (om det nu är så bra) stelnar inte riktigt utan är flexibelt å klibbigt. [bild]
Immobil: [citat] 8) Visst går det. Det finns många som har gjort det med hjälp av en stor vinkelslip. Kolla bara så du inte kapar i några rör eller elledningar. :P Vet dock inte vad det kan kosta? :-/
Mangelito: Hehe, tack. Det är byggmax golv som är lutat och vitsåpat. Det är jag som är hantverkaren, så det är lugnt ;) Har dock en masonit under fönstret där jag jobbar.
: Skicka alltid reklamationer med rekommenderad post. Detta är ett fall för ARN- du ska ha mer i kompensation, alt att häva köpet helt. Kolla din hemförsäkring om du har tillgång till juridisk hjälp-ring sen SVT i Umeå och ge Sverker (med soptunnan) tips om denna leverantör.
: Det här var på "tapeten" för runt 3 månader sedan. Leta rätt på din förra fastighetsdeklaration där poängberäkningen finns-gör om den igen nu med de 3 extra poäng till som energifönster ger och se sedan hur mycket skatt du får betala till ( hänger på ditt skatteområde/yta etc etc- så det är högst varierande). Sen blir det lite svårare att räkna på 10 år- men masen tar
annsta: Slängde tidigare ut frågan angående vad som är vettigt pris på fönster och inser att det var en halvkorkad fråga. Har insett att det är så många olika faktorer som spelar in så jag ställer frågan som man borde börja med: Vad ska jag tänka på rent allmänt när vi pratar fönsterbyte? Vilka faktorer är viktiga? Finns det generalfel som är enkla att begå om man inte tänker till?
Mjölnaren: [citat] Lägg alla funderingar på dom "stora" tillverkarna åt sidan 8) Det du beskriver luktar special. Letar du fönsterleverantörer så kolla in vår hemsidas länkar. Vi hade också till en början "problem" med special. Klicka www här till vänster ;)
Gustav1: Personligen skulle jag inte ha vanlig handtag ute för det skall vara lite svårare för tjuvar om dom tänker komma och hälsa på. Nu vet jag inte hur låset ser ut men om du har hål på utesidan också så sätt en täckbricka ute och handtaget inne med lås och skruva ihop den. Ibland sätter man bara fast handtaget med två träskruvar inne och där har du låset mellan handtaget och
Niq: Kitt på tub måste vara "tunnflytande" annars så skulle man inte orka trycka ut det. Det är gjort för att sprutas direkt i kittfalsen utan att behöva slätas ut efter applicering.
tiggre: vet inte hur bra scanlita är dock... aldrig handlat av dem, visste bara att jag sett spröjs / pvc lösningen hos dem... min sambo ska solklart ha spröjs ;D
MathiasS: Alltså, även om fönstren råkade passa mellan två standardplacerade reglar - hur står är chansen att du (eller ännu hellre din fru) vill ha fönstren just där? ;) Som du säger så klarar man sig sällan undan från att bygga en ny "ram" runt fönstren i regelverket. Snåla inte på detta, se till att det blir rakt och stabilt, för då är det buslätt att montera fönstret.
fredwel: [citat] Skulle du kunna utveckla vad en "svampskalle" är? ;D Ser en vagnsbult framför mig... /fredrik
Annakay: Trevligt att få åsikter och tips. :) Vi beställde med energiglas till slut. Vi har tänkt att isolera golvet (uteplatsen är en meter ovanför mark) och köpa ett tjockt kanalplasttak så att vi förlänger säsongen ganska rejält. Vi ville egentligen ha en uteplats helt utomhus (utan tak) plus en inglasad uteplats där man kan sitta när det är lite kyligare, men tomten är väldigt liten
magaretha: På vårat hus sitter ytterdörr med två sidofönster ca 2 dm lägre i ovankant än de övriga fönstren. Vilket inte är så snyggt... Är det någon som har något tips på hur man kan göra detta bättre? Grövre foder ovan dörren och dess sidofönster? Typ [bild] (Var kan man köpa liknande foder?) Något annat förslag?
JonasHolm: Vad jag hört från diverse byggare så är Velux det enda vettiga alternativet. Allt annat är b-laget... Och man kanske inte vill snåla på ett takfönster... Kan ju få trista följder... /Jonas
geschwint: Jag ersatte mitt ruttnade karmunderstycke med ett nytt som jag gjorde själv. Det var inte speciellt svårt, bara väldigt petigt med mått och vinklar. Då karmen ändå skall slipas innan den impregneras, grundas och slutligen målas så är det inte så noga med ytan efter verktyget. Börja med att rita upp en profil som karmen skall ha. Titta på existerande karmar. Använd *aldrig* en bit
Niq: Hur bra lim man än använder så släpper det så smånigom någonstans lite grann.Och då börjar det samlas vatten där som inte kan rinna bort och då börjar aluminiumen att oxidera och då släpper limmet mer och mer.
MathiasS: Näe jag vet inte exakt. Jag köpte mina fönster på Faringe Såg /sollentuna, men ev så är det SP-fönster som gäller där nu. Annars hade dom mycket uppsatt, då iaf.
Mangelito: Tack för era synpunkter. Det blev iaf nya fönster. Kände att jag helt enkelt inte hade tid att renovera alla. /Magnus
Joe: Är det någon som har erfarenhet av Kungsfönster? Jag väljer mellan Kungsfönster, Velfac samt Lenhovda (alu.beklätt). Tacksam för tips!
StyvBoard: Alltid 20-25 % på SP och Traryd hos www.bygglagret.se, men det får jag hos min lokale bygghandlare oxå så det går på ett ut, men man bör ju inte betala listpris iaf
caroline79: När två snickare satte in 12 fönster och en altandörr hos oss tog det 2 dagar att få in alla fönster samt att få det utvändiga arbetet klart (nya bleck, foder etc.). Den tredje dagen var de där och spikade foder på insidan (inte en hel dag). För detta inkl allt material (exkl fönster) betalade vi 32 000. Vet inte om det är billigt eller dyrt, men det kändes ok jämfört med andra
JonasHolm: Hej! Är det någon här på forumet som har bra eller dåliga erfarenheter av Elit Fönster. Någon som vet vad det kan kosta att beställa en extra bred helglasad paraddörr. Vill gärna ha en 18x21/21 dörr. /Jonas
yonna: Jag skall ha en glasvägg från golv/tak och som skiljer två rum och jag har för mig att dessa måste vara splittersäkrade om de inte bara sitter uppe vid taket.
Papphammar: Är det någon som har några erfarenheter av ERA-fönster. Har fått ett skapligt pris men är obekant med företaget o dess fönster. De har P-märkning, men hur är de för övrigt. Någon som köpt av dem? Mvh
billy_baver: Vill ni ha en mild övergång mellan ute och inne väljer ni vitt (som trollar bort känslan av inramning). Vill ni framhäva utsikten väljer ni rött (känns som en mörk och dramatisk ram).