Fönster & Dörrar
Bovall: Jag har hela källaren full med Trarydfönster men funderar på montaget. Enligt den bifogade monteringsanvisningen skall man sätta aluminiumfönster indraget och försegla mot sidostycket med en bockad plåt. Jag har varken lust eller utrymme (!) att göra detta. Hur kan jag montera aluminiumfönster i "ytterkant" och försegla med traditionellt foder? Hade en tanke att jag sätter en plåtlist
Kermit: Så dom som tillåter andra fönster bryter mot denna regel då alltså? Finns ju rätt många som gör det....
ille: Här finns svaret: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1116611817
Ellax: Vi har köpt fönster för knappt 100.000 SEK till vårt nya hus. Trarydsfönster var ca 15.000 SEK billigare. Det vi inte är nöjda med vad gäller Traryd var att de INTE kunde göra kombinationer i en och samma karm till sina aluminiumklädda fönster. Elit-fönster hade inga problem att i en och samma karm kombinera ett öppningsbart med ett fast fönster. Med Traryd har vi istället fått
hasse_f: Okej, nu har vi har det förtydligat. Du får gärna föreslå dörrtillverkare med dessa färger också?
peter_d: Jag fick svar ifrån info@elitfonster.se: EFH och EFK är träfönster. Aluminiumbeklädda sådana heter AFH resp AFK. Man kan eftermontera spröjs på aluminiumfönster.
Hemmakatten: Om du lägger ut samma fråga under "Inredning" istället, så får du nog fler svar. :) Har tyvärr inga svar själv då gardiner inte riktigt är mitt område.
nissle: Vi använder oss av en film från en reklamfirma som vi klistrade på det ytterfönstret, skapar ett frostat glas o man kan skapa sina egna mönster. Funkar bra har inte kollat om man ser in när det är mörkt då det är på 3 våningen ;D Tror att jag betalade 30 kr för filmen
Niq: Det beror på vad det är för kit. Är det linoljekit så bör du vänta ca 4 veckor,är det syntetiskt kit så ca en vecka.
Immobil: [citat] 8) Klart ni kan, de nya fönsterna sätter ni väl i liv med fasaden. ;)
Jesca_j: [citat] Våra 8 breda är 110cm och 120cm breda. Vi har två smalare också som är 60cm. Om du går in på våran hemsida så kan du se. Bland annat denna bild. [bild]
Coolman: [citat] Suck. Utgått från deras sortiment... Designadoors var ju ej kloka att dela på en Duve-dörr, 13.900 kr! Ja... Verkar ej vara så eftertraktat idag...
moc: I vårt planerade hus är vardagsrummet mot söder och vi tänkte ha ryggåstak. Min fråga är nu hur många och vilken storlek bör vi ha på fönstren på gaveln? Gaveln är 4,80 invändigt. ??? ??? ???
Misse_o_Mojje: Ytterligare ett argument är att om huset senare energideklareras kan du förlora på det. /Ulle
Niq: Jag tror inte det beror på kitet att du får fukt mellan glasen på ditt fönster. Men dåligt kitt bör ändå alltid åtgärdas. Om du petar loss allt kitt som sitter löst och lämnar kvar det som sitter bra fast. Sedan drar du en ny fog över hela kittfalsen med antingen monomericmassa som finns i några olika färger eller med åffas termokit som mig veterligen bara finns i grått.
lastkaj: Du får bygga karmen i något hållbart virke. Därefter sätter du en list inutikarmen - trycker fönstret mot listen o sätter en likadan list på andra sidan fönstret. Då har du låst fönsterkasetten på plats
Misse_o_Mojje: Vi har valt fargade karmar, som kommer att likna vara galma fonster till en liten (jamforelsevis) extra kostnad. Om vi valt tra fonster skulle pristillagget for farg bli betydligt storre. Jag var mer tveksam till att det endast ar 2-glas an till PVC-materialet... /Ulle
MathiasS: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Fonster;action=display;num=1114520532
JB: Jag har hittat en rullgarndinsdörr som verkar smidig och tar inte onödigt med utrymme, dock ganska dyr: http://www.flugfonster.com/sida/sverige/index.htm Den kostar 1765:- (för måttet 105x206cm) Priset har jag fått från Persienn-Pågarna Jag har försökt hitta alternativa tillverkare utan framgång. Någon som har köpt liknande produkter? Rekommendationer?
axelsson: Borde gå att mäta tjockleken med hjälp av spegelreflexen???
fasadgurun: kanon ! Det låter som en toppenprodukt. Skall prova den vid tillfälle.
sanne78: vi valde pivå.. behöver inte pela med krukor eller gardinen.. bara o öppna.. smidigt..ska man putsa dom så är det bara o vända dom till max.. kanon... dock ingen blid..
Bob_the_builder: När det byttes fönster i vår bostadsrättsförening vet jag att ett medel som heter Cidol (Sidol? Zidol?) rekommenderades. Det skulle enligt uppgift finnas i vanlig färg-/bygghandel.
Johan Gunverth: Ett 11x14-fönster får fönsterbänken på 72-73cm höjd, vilket är normalhöjd för ett bord man sitter vid.
CarMan: [citat] jag har endast bytt inre glaset till en dubbelglas kasett. Jag har intyg från SP att helakonstruktionen klarar U-värde på 1,2 som jag ser det så får jag 2 eller 3 poäng extra om jag talar om att jag bytt till bättre rutor. ger dessa poäng alltid samma höjning av taxeringsvärdet eller är det olika? hur mycke extra ger 3 poäng?
Gusen: Kolla in Skånska Byggvarors Natur (http://www.skbv.se/) Förvisso uterum, men 2-glas isolerglas så för sommarhus bör det räcka. Troligen billigare lösning /gustaf
ecke: Hos Orama glas kan du beställa fönster/dörrar i vilka mätt som hellst dock ej runda -rekomenderas, skall nog köpa mina fönter till hela kåken där själv, där blir det 6st nockfönster.
kalleanka70: MathiasS har helt rätt i sina instruktioner....jag har dock mer tips....ibland när man stänger dörren så "låser" den inte pga låskolvens läge inte kan haka i. De flesta lås har dock en fjädrande möjlighet. Dra ut kolven med handen och vänd den....av alla dörrar jag monterat har de flesta haft felvänd kolv. Glöm inte vattenpasset heller!