Immobil
Immobil: Rent spontant en fundering? ??? :o Fyra rum med 20 runda fönster, varav 5 öppningsbara. :-/ Blir det inte lite för mycket båtstuk? ??? Har du tänkt på att det i varje rum måste finnas ett öppningsbart fönster? Detta med tanke på utrymmningsvägarna. Då tror jag att en diameter på 200 mm är alldeles för lite. :-/ Betr. de fasta fönsterna så förstår jag inte hur du menar, rent
0 svar · 2,4k läst
G
Gutte: http://home.swipnet.se/markiser/prism.html#fonsterpris Sitter själv och klurar på markiser och hittade denna sida. Paratade med dom i veckan och det verkar vara ett seriöst företag. Frågade om rak underkant och måttbeställning. Kostade inget extra att få rak kappa samt att måttbeställning gick alldeles utmärkt. Funderar skarpt på att beställa genom dom. Priserna låter också
19 svar · 9,5k läst
M
muppen: nu har plåtslagaren varit och gjort soningen till de 2 takfönstrena, med plåt till ovan fönstren ända upp-blev bra-och nu får det regna bäst det vill... 8)
12 svar · 8,3k läst
Immobil
Immobil: [citat] >:( Passar det på en ny bil så bör det väl duga till ett hus. :-/ ;D
6 svar · 4,4k läst
G
gaia: Elitfönster är återsäljare åt FAKRO - en polsk tillverkare av takfönster (typ Vellux). Möjligt att kolla FAKRO,S kvalitet då varan finns i Sverige. Har sett på villamässan i Malmö och visnings ex verkade OK. gaia
6 svar · 3,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: [citat] Nä, det ska nog vara en tiondel av de siffrorna...
6 svar · 2,0k läst
D
Deo: om där finns ledningar kan du ju kolla med en regel/vatten/ledningsdetektor från black and decker, den har du nytta av iaf, där är ju laser och vattenpass i den också..
1 svar · 4,5k läst
T
Tomtebo: Är ute efter inkrypningsskydd till ett antal källarfönster (liknande dessa http://www.akeslas.se/p_kampanj_vt04_index.htm mitt på sidan). Någon som har erfarenhet av inkrypningsskydd? Svåra att montera? Ger de bra säkerhet i allmänhet? Var kan man köpa dem till bästa pris?
0 svar · 4,8k läst
S
styrman1: måtten du har är udda. är det verkligen karmyttermått? hur stort är innermåttet mellan reglarna om du tar bort de befintliga fönstren? Du får bygga igen hålet med reglar så att du har totalt 15mm drevmån kvar på bredd resp höjd. Om man bygger igen ett hål lite grann kan man kompensera det genom bredare foder på in och utsida men i ditt fall känns det mycket.
1 svar · 2,9k läst
S
Sara_B: Det är klart att det kommer att bli jättefint med mer tidstypiska fönster! Kom ihåg att det finns gott om hjälp att få när man är nybörjare med ett gammalt hus (och annars också förresten)! Det finns faktiskt folk som har som yrke att hjälpa till med just sådana här frågor (vilken typ av fönster passar, måste alla vara lika o.s.v.). En del gör det gratis också ;D - börja med
2 svar · 2,3k läst
Angelven
Angelven: [citat] .... vippfönster var som sagt frågan - bågar är en baggis :-)
4 svar · 6,1k läst
N
Niq: Du borde använda tremco mono321 eller annan motsvarande produkt. Den är utveklad för att kunna sätta över gammalt kit och fins i patron. Du pillar bort det kit som sitter löst och sedan så drar du en ny fog över. Silikon skall du inte använda det blir inte helt tätt och dessutom så ser det väldigt fult ut efter en tid.
2 svar · 12,8k läst
V
Vero: Har ett modernt vippfönster med spröjs i plast som man liksom "klickar" fast på ramen. Inte så snyggt direkt tycker jag, och nu funderar jag på om det är möjligt att byta ut dessa mot helt nya i trä. Jag vet att det låter lite dumt men jag irriterar mig så på att plastspröjsen ser så otroligt fula ut! :o Ofta sitter de snett också och hela anordningen känns "skranglig". Är det
0 svar · 5,1k läst
M
muppen: skulle säga att vilken snickare som helst med 10 års erfarenhet kan göra det bra, dessutom får man ju då en försäkring? Plåtskoning bör nog en plåtslagare göra... 8)
2 svar · 4,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Varför inte fästa den i fönsterkarmen? Är det för att du vill kunna lossa den senare? Jag gjorde smygar till ett renoverat 20-talshus enligt följande: - Limma och skruva ihop en låda som motsvarar den önskade smygen + fönsterbänk. Materialet är linfog 21 mm furu i smygarna och 28mm limfog fur i fönsterbänk. Var noggrant med djupet. Ta hellre lite extra och hyvla av senare. Prova
1 svar · 5,2k läst
S
stenhus05: Återkommer i prisfrågan, sitter precis i upphandlingsstadiet. Mvh/stenhus05
1 svar · 3,5k läst
A
AndersG: " större risk för kondens om du flyttar ut fönstrena." Sant. Men vi har över 20cm smygar och golvvärme och inte har vi kondens... Misstänker att de som har problem med kondens inte har koll på luftfuktigheten.
13 svar · 5,0k läst
M
muppen: tycker en i de smala också, 2 i de som är över 120 cm breda... :D
4 svar · 2,3k läst
M
mikael72: Vi skall ta upp tre nya fönster i vårt lättbetonghus. Fönstren har vi köpt själva men undrar nu om någon har en uppfattning om vad det kan tänkas kosta. Det ena fönstret är 1.6 x 2 m och kräver en lättbetongbalk ovanpå som föstärkning. Det andra fönstret är ett vanligt fönster 1.4x1.5 m Det sista fönstret är 0.6 x 2.8 m (alltså väldigt högt) men där finns redan halva
0 svar · 3,9k läst
Fasting65
Fasting65: ...och vi lät ett litet snickeri bygga tvåglas kopplade fönster med EXAKT de mått som de gamla fönstren har. Snickeriet lät till och med tillverka frässtål för vår profilering. Den enda skillnaden är att de nytillverkade har en energiruta som innerruta. www.specialsnickeriet.net Prismässigt då? Ingen större skillnat mot exvis RM-Snickeri.
7 svar · 6,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: En bekant, som är byggnadsvårdantikvarie i Göteborg, tipsade om polskt sekunda glas för ett antal år sedan. Det är alltså fönsterglas som är i 2:a-sortering. Vet dock inte var man skulle kunna köpa detta.
3 svar · 4,3k läst
B
byggimpert: [citat] Du måste ha någonstans att lägga upp bilden, typ egen hemsida eller annans som du kan låna plats på ;), så att du har ett ställe att länka till. Jag tror att det kan bli jättebra med dina fönster, se dem bara som den enorma tillgång de faktiskt är. Sen kan man ju alltid i efterhand önska att man valt ett annat format, (större) som jag själv då ;) MEN i sanningens namn så
13 svar · 8,9k läst
P
poppgubben: Det finns en grundfärg kallad UNIGRUND. Vår husmålare använder den. Den fäster på aluminimu, och sedan kan man måla över med fönster eller lackfärg. Vem som gör den vet jag inte. Lycka till. :)
7 svar · 5,0k läst
N
Niq: Var rädd om dina färgade glass dom är dyra framförallt dom som är längst ner på bilden. Man kan ju sätta i en lös isolerglaskasset men då går det inte att öppna fönstret
5 svar · 5,3k läst
N
Niq: En välsorterad glasmästare borde ha snabbfästen till lösspröjs.
4 svar · 15,8k läst
A
axelsson: Någon med erfarenhet av rent trä (oljat eller dylikt) utvändigt på fönster? Hur klarar det väder och vind? Tillverkare? Pris? //Axelsson
0 svar · 4,5k läst
B
byggherreNR1: Ypperligt då vet jag att jag är på rätt väg :) lux skivan och liknande verkar vara ypperliga material men jag är så sugen på att lägga en ekfaner på så jag försöker hålla mig till trä material. Började göra en mall igår och har insett att det kommer ta några timmar att få allt klart.
4 svar · 5,4k läst
S
sjotomt: Jag tror tyvärr att dom blir för låga , men tack för visat intresse! :)
8 svar · 7,4k läst
S
stenhus05: Har för mig att man även kan få Velfac enl. NCS-skalan mot tillägg. Valfri färg i RAL-skalan ingår alltid har jag för mig. mvh/stenhus05
1 svar · 2,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Om du väljer att ha en regel mellan varje fönster duger det med en vanlig regel på högkant som avväxling (dimension beror på laster från tak och övervåning). Om du vill ha ett sammanhängande fönsterparti så får du nog gå på limträ (eller stål för den delen) som avväxling. Men inget av detta är ett problem. Välj det utseende du vill ha och konstruera därefter. :)
3 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.