Fönster & Dörrar
tartan: Det går även att använda limfog eller kallas även ofta snickarskiva mm. Den finns i ett antal olika bredder från 20 cm. Har du möjlighet kan det vara snyggt att skruva salningen på utsidan av karmen (alltså på insidan i rummet) och då få en större del av fönsterkarmen synlig. Detta är en stor fördel om du t.ex. har tilluftsventiler i karmen, annars blir det lite trångt med salning
Draven: Ok bra. Tillverkade ni plåten själva eller hur gjorde ni ? Ser den ut som på beskrivningen som följer med varje Traryds fönster plåten alltså ? Sen drevade ni eller tog fogskum ?
Eld: Även gamla dubbeldörrar med icke låsbar spanjolett går att säkra på ett godkänt sätt. Jag har satt ett SLUG 2000 -lås uppe och ett nere plus stift i bakkant. Det ansåg mitt försäkringsbolag var en godkänd låsning när jag frågade. Dörren går inte att öppna med mindre än att man bryter ner den i bitar och det är inte så lätt. Man kan möjligen sparka in spegeln om man har
Johan Gunverth: [citat] Fick jag höra av min larminstallatör också. Därmed hamnade det Assa 2002 på ytterdörrarna och endast nyckelöppning på verandadörrarnas insida. Utsidan har varken handtag eller nyckel. Samtliga fönsterbågar har dolda magnetkontakter.
toysoldier: Endast fantasin och plånboken begränsar vad man kan använda mikrobrytarna till.... Jag rekomenderar INTE att montera materiel, i anslutning till dörren, som avslöjar att du har mikrobrytare i dörren. Eftersom klientelet som livnär sig på villainbrott ofta har goda kunskaper var mikrobrytarna är monterade(läs borrmall :o). Kanske är jag lite paranoid men 10år som låssmed sätter
ByggaNytt: Lycka till! Ett litet tips bara som gäller för både fönster/dörr, om du har ett färdigt hål som är för t.ex. en dörr 20*10 (dm) - då köper du dörren med detta mått. Alla fönster/dörrar utgår från detta mått sedan är i själva verket karmarna ~ 15 mm mindre åt alla håll!
Dahlino: reklamera! med de priser de har på sina dörrar får man vara kritisk. ett par grannar till oss har fått sin dörr omlackerad efter nästan 4 år då färgen blekts en hel del.
Dahlino: har hela tiden tänkt ha aluminiumfönster då de är mer underhållsfria än de med trä. hörde av ett säljare att det kommit fram att det blir nån kondens inne i aluminiumfönster som gör att de ruttnar inifrån.. nån som hört det?? säljaren borde ju veta vad han pratar om då han tjänar mer på att sälja aluminiumfönster som är dyrare.. svar från någon??
derek: Sorry english: Who has the best value glass doors and takfönster? I called Mockfjärds and they said a takfönster is around 15-25k. Seems a bit excessive. I also need glass doors for a balcony. What cost can I expect for these?
Lurvnos: Vad jag har märkt, så är fönsterkitt = nödmat för dem. Bjuder man på nåt bättre så får kittet vara ifred. Med reservation för ev. mindre förståndiga/dumma fögglar så klart ;D Nu till vintern är tjatmesen (= talgoxen) extremt inriktad på fett, vilket inte finns så mycket i naturen, förutom i solrosfrön. Så servera nåt smaskigt, för oss människor onyttigt! En osaltad
Robert_Maria: [citat] Det är precis det som kan tänkas. ;) Tack alla som försökt att titta. Vi har beslutat oss för en Vetlanda 7700 så jakten efter en bild på 7701 behövs inte längre för vår del.
moken: Nu är jag igång och frågar igen:) Nåväl, av nån anledning är vårt hus ritat med en ytterdörr som har ytterkarmmått 110 i bredd, och således är ju även stommen byggd till detta. Men alla dörrar man ser tillsalu finns bara i 100bredd som mest. Egentligen är det ju inget större jobb att helt sonika slå dit två reglar i hålet så man får in en 100 dörr istället, men finns det
ottto: Thnyman i Malmö säljer lock till alla olika storlekar
Severus: [citat] Har skippat dem helt. Har köpt ett begagnat hus, så vi kan bygga lösvirke istället i lugn och ro... Måste ha någonstans attt bo under byggtiden. Just nu letar vi febrilt bland företag som erbjuder lösvirke mm Alternativt kontaktar vi en arkitekt och kör den vägen.
morsan: Instämmer :D Här kan man hitta det mesta....oftast ;D ;D
gogu: [citat] Efterdiskussion med RM fönster vart det bara 2-glas även för mig. Det lönar sig inte med 3-glas. Det blir så pass stor extra kostnad + att det inte var så extremt mycket bättre u-värde på 3-glas iaf. Jag bytte alla fönster i kåken. Och nån tusenlapp extra per fönster blir ganska mycket pengar totalt. Det tar väldigt lång tid innan man tjänar in det, om man överhuvudtaget
abel48: tackar! då får det bli att inhandla en patron med akrylfog då. MVH Anders
Immobil: Kolla hos kommunen om det finns gamla ritningar på huset. Har du tur, får du då reda på hur fönsterna har sett ut från början. Det vore då kanske idé att sätta in likadana. ;)
moken: Mycket skönt att ni svarar som ni svarar :) Vi ser fram mot att få leverans av fönstren!
lastkaj: Jaha - då fattade jag fel...... Då är det ett helt annat problem. Då får du sätta en ny, kraftigare regel där det nya fönstret hamnar i bredd samt en ny kraftigare kortling både uppe och nedanför fönstret. Detta för att ta upp de samlade krafterna som kommer på de nya reglarna. Se till att sätta den kraftigare regeln innan du tar bort den gamla regeln.
morsan: En tråd här i forumet http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Fonster;action=display;num=1092234625;start=0#0 Och en länk från Googel http://www.fonsterfabriken.se/default.asp http://www.fonsterbolaget.se/bestall.asp?category=15
zankan: Säger så här.... Kontinentalhöjd på dörrar är 2100 samma överkant brukar man eftersträva på fönster. Bröstningshöjden brukar vara 800 eller 900 det ger utrymme för 1300 eller 1200 för den standarden. Sen finns det inget som säger att man inte har en lägre bröstningshöjd. Men överkanten på fönster och dörrar brukar vara 2100 för att lira ihop. Det är då med
vatten: Tack för alla svar! Vi får alltså satsa på en ommålning...men nu har jag iaf lärt mig att skydda målade ytor bättre nästa gång!
Aggi: Själva bokstäverna finns att köpa på Bäcklunds här i stan (Umeå), så kolla på ngt byggvaruhus. /Aggi
Niq: Jag har inte haft några problem med att ta bort syntetiskt kitt. Jag skulle rekomendera syntetiskt kitt. Har själv gjort misstaget och satt linoljekitt i mina gamla fönster därför att dom var så från början. Men nu får jag springa och lappa i kitt överallt eftersom att fåglarna äter upp mitt ett år gammla målade linoljekitt. Dom åt av det förra hösten också. Trodde att dom
Emil__: Traryd Fönster är bra fönster Tips!! Om ni ska köpa Traryd Fönster jämför med Altura AB i Upplands-Bro Dom har riktigt bra priser
Svedalahem: Jovisst kan du beställa ASSA lås med 'lika låsning' på de flesta byggvaruhandlar. Vi köpte våra ASSA 2002 Evo på Krauta och behövde inte betala extra för 'lika låsning'. Bauhaus ville har 10% mer betalt för tjänsten... Det är egentligen nyckelnumret som är det viktiga. Med detta kan du beställa fler cylindrar som passar nyckeln.
Tomtebo: Svarar mig själv om någon är intresserad. Kapelltillverkare, exemeplvis http://www.bergkapell.se/ har 1,37 bred genomskinlig kapellduk för 90 kr / löpmeter. (Dessutom alltså 66 kr / m2 jmf. med CO 240 kr / m2.)