Immobil
Immobil: Skaffa en billig tigersåg så är det snabbt fixat. ;)
5 svar · 3,0k läst
Immobil
Immobil: Fönstertillverkarna och ibland glasmästarna har dessa fästen. ;)
2 svar · 6,6k läst
J
JPM: Låt Älvsbyhus fixa godkänd låsning och sätta in rätt spanjolätt i dörren. Det låter inte dyrt med 4000kr. En låsmed vill nog har mer för cylindrar, spanjolätt och lika låsning.
2 svar · 10,3k läst
D
daniellindholm: Aha, ok. Själv har jag bara fasta och vridvarianten.
6 svar · 4,1k läst
D
daniellindholm: 'bullerglas' från Traryd var väldigt mycket dyrare enligt min mening. Ang. leveranstid så fick vi våra fönster förra veckan. De beställdes innan midsommar. Om man skall tro han som körde ut dem (det var DHL eller någon annan stor utkörningsfirma) så var jag långt ifrån ensam om den leveranstiden... han sa att alla fått vänta och att de flesta var riktigt förbannade. Verkar ju
1 svar · 2,5k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Samma "problem" hade min kompis när de byggde ett radhus för Småa för några år sedan. Kan tillägga att det var kompisens fru som kom på lösningen :-[ 8-) ;D
3 svar · 6,2k läst
G
Great: Vad rekommenderas för märke på skjut dörrar, har tittat på Elfa, Lumi och Inaria. nån som upplevt några för/nackdelar med nåt märke??
0 svar · 962 läst
H
henrikgbg: Jag har valt Velfac till det hus jag precis börjat bygga. Många hantverkare är negativa till allt som tar lite längre tid och är lite krångligare än vad de är vana vid. Det är väldigt viktigt att plåtarbetet runt fönstrena blir gjort på ett riktigt sätt (finns att tillgå på www.velfac.se). Det som talar för Velfac, tycker jag, är att deras produkter är betydligt snyggare än
4 svar · 5,3k läst
morsan
morsan: Nu gick det att hitta tråden :) Du får väl höra med de "inblandade" hur det gick :-/ http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted1/0#0
2 svar · 6,1k läst
B
bjorlevik: Skall idagarna sätta in vår "orginal-dörr" från runt 1890. (Hittade den på vinden!) Det fanns inget lås i dörren men vi skulle iallafall bytt till nytt lås, nu har vi satt i det bästa ASSA som finns. På sikt skall alla dörrar, garage, altandörrar få nya säkerhetslås. Känns som en bra investering... :) Det jag är lite orolig för är att den gamla vackra dubbeldörren  inte är
0 svar · 2,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Du kan fråga vilken byggnadsvårdsantikvarie som helst om detta. Det är alldeles sant. Man visste en hel del förr i tiden som idag har fallit i glömska. Hmmm...jag känner igen det där.
4 svar · 6,1k läst
S
synpunkter: Assa 2000 Evolution är det som gäller i standardlås. Den har hakregel som förhindrar att man rycker ur dörren.
2 svar · 2,3k läst
L
Lurvnos: Troligen kommer inneluft ut emellan inner- och ytterfönster. Inneluften är varm och bär på en del fukt, som kondenseras på ytterfönstrets insida. Innerbågen skall alltså vara tät mot karmarna, med fönsterremsor eller liknande. En dålig/sprucken kittning av innerbågens glas kan också ge luftläckage. Och, lite uteluft ska man tillåta svepa mellan inner- och ytterfönster, som då tar
1 svar · 4,5k läst
MathiasS
MathiasS: Tja, vad ska dom göra? Har dörrarna brunnit upp så har dom. Ditt alternativ är ju förstås att hitta en alternativ tillverkare, Dimplomat kan säkert tänka sig att annulera din beställning. Varför inte kröna ditt superhus med en superdörr från Bovalls? www.bovalls.com Fantastiskt läckra dörrar som är pricken över "i'et" på vilket hus som helst. Luktar gott gör dörrarna
2 svar · 3,8k läst
M
Mjölnaren: [citat] Att byta en karm är inte speciellt svårt. Har karmen mycket udda mått/profil gå till ett lokalt snickeri så hjälper dom dig. Varför fuktskadad? Vet du var fukten kommer ifrån? Ingen större idé att byta karm om det finns fukt i övrig byggkonstruktion.
1 svar · 2,3k läst
P
ParO: Extreme har självrengörande glas, vet inte om orginal har det.
1 svar · 2,6k läst
D
daniellindholm: Ja, det kanske skiljer mycket mellan 2 och 3-glas vad gäller runda fönster. Glömde skriva att det vi fick offert på, var 3-glas. Det var dessutom inget överprisstockholmsföretag utan att ställe där jag hittils fått mycket bra priser på byggmaterial och fönster.
4 svar · 2,4k läst
4integration
4integration: [citat] Tack, skall testa aceton. Etanol har jag bara i form av whisky och den brukar jag hellre på annat sätt :-)
2 svar · 19,4k läst
K
keihin: det är väl så oftast att det är det sammanlagda u-värdet som uppges ett exempel: karm 1.3 och glas 1.1 = fönstrets U-värde är 1.2
2 svar · 5,4k läst
P
ParO: [citat] Från Marlénes bibel: "Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter som bygger eller renoverar ett småhus. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd. Den som skriver ett inlägg gör det i egenskap av privatperson, aldrig i kommersiellt syfte."
4 svar · 2,8k läst
P
Phille: Föster och även dörrar skall enligt rek sitta i den "varma" delen av väggen... Rita av fönstret+1cm på väggen, såga upp med tex tigersåg, stoppa in fönstret,dreva innifrån och utifrån,foga innifrån, på med foder, klart...va fint det blev ;)
3 svar · 4,6k läst
S
sveag: Jag håller på att inreda vinden på mitt gamla hus. Idag finns det endast enkelglas i fönstren på vinden och jag undrar om det är tillräckligt att byta glaset mot tex 6mm laminerat alternativt något annat? Fönstren är mycket små 30x50 cm, 4st på ca 15 kvm. Om det inte går att endast byta glaset så hur ska jag göra?
0 svar · 2,4k läst
J
JPM: Assa 2002 är inget lås utan en låskista som brukar säljas i en sats med runda cylindrar och tillhörande nycklar. Skaffa en bra låskista och slutbleck, sätt i din cylinder om du inte har några speciella krav från försäkringsbolaget. Eller lämna tillbaka din ovala cylinder och köp en rund istället, så täcker du ev. krav från ditt försäkringsbolag
7 svar · 2,9k läst
D
daniellindholm: Mja, kanske det. Om skjutlås är det jag tror så går väl dessa bara att stänga från en sida av dörren, eller tänker jag på fel? Jag behöver något som man kan stänga från bägge hållen.
2 svar · 3,2k läst
M
Mjölnaren: [citat] Jag brukar skruva foder runt dörrar och fönster just med tanke på behov av framtida justering. En del dörrfabrikat har viss justeringsmån i själva gångjärnen. Dels i infästningsplattan i karmen men även i "gångjärnstappen" Kan finnas en liten insexskruv på undersidan av den "runda" delen. Annars är det den hårda vägen som gäller ;) 8)
2 svar · 12,4k läst
D
Draven: Tackar , jag monterade 6 fönster och 2 dörrar i helgen, blev riktigt bra. Men smygen blev bara 5cm från utsidan har 365mm ytong block, hoppas jag klarar mig ändå...
2 svar · 4,1k läst
A
Arnebo: Vi fick rekomendation att höra efter men en lokalt snickeri vilket vi inte ångrat! Vi köpte nio massiva trädörrar (vitmålade ) med måttanpassade karmar samt fem ektrösklar för 15 000 kronor (inkl moms). Jättefina och rejäla :) De har ockås gjort våra ekskivor i köket (massiva 4 cm) till en kostnad av 900 kr/m. Det var halva priset mot vad våra köksleverentörer skulle ha.
13 svar · 22,0k läst
J
jessica: jag undrar om inte Coop säljer något färdigt paket för dörrar..
1 svar · 3,1k läst
E
ecke: Har tyvärr ej sett varken velfac eller H-fönster men plastig tycker jag inte dom ser ut dom är ju som sagt målad vilket inte PVC-fönster är, tycker inte dom känns sladdriga / ostabila. Ring till Orama och fråga om någon i närheten köpt fönstren så kan du åka dit ock kolla -det gjorde jag och det fanns EN här i Sundsvall som hade dessa fönster så jag åkte till honom och tittade,
3 svar · 7,3k läst
T
tartan: Prova med Gagnefs industrisnickeri AB "GIS" Där köpte jag mina fönster och dörrar med en massa udda storlekar. De tillverkar efter beställning och till priser betydligt bättre än de du har tittat på. Har inte telefonnummret här, men de finns i katalogen eller på eniro Falun. Mycket bra fönster och dörrar, treglas och vitmålade. Kan rekomenderas. Skicka ett mejl om du inte hittar dem,
2 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.