Färg, Måla & Tapetsera
Annika: Vilket fabrikat och mycket har du använt av "tillsatsen"?
Nybyggare: Vi har nyligen målat men har ett varv kvar och jag har inte räknat timmarna exakt. Med grundfärg och ett varv med täckfärg tror jag vi ligger ungefär på 100 timmar. Men då hade vi rutinerad hjälp, var mellan 3-6 personer. Beror säkerligen på vilken färg man väljer och hur torrt träet är, byggställning ökar säkerligen också takten. Vi kollade lite med grannar innan och nånstans
Nybyggare: Vi målade vare sig med täcklasyr eller Demidekk. Tycker för övrigt att det låter rimligt som försäljaren säger, och andra sidan kan det ju vara skönt att veta att huset är skyddat även om utseendet inte är på topp. Men man inser ju också att det finns lika många uppfattningar som det finns färgnyanser om vad man skall måla med och hur.
JoGi: Jag brukar köra med glasfiberremsa som jag limmar med vävlim... Tapeten omlott enligt normal norm (ca. 5mm) Har alltid funkat för mig, men har å andra sidan inte haft hus som flyttat på sig allt för häftigt... Mvh / JoGi
cattis: du får köpa vilka tapeter du vill, antingen själv eller via målaren...
General_Failure: Det är nog bara priset som skiljer. Det finns inte så mycket man kan fuska med när det gäller Äkta Falu Rödfärg. Man kan möjligtvis använda en billigare variant av linolja eller ha sämre kvalitet på mjölet men jag tror inte man får lov det för att få sätta stämpeln "Äkta Falu Rödfärg" på burken.
niax01: Jo jag har hört talas om den, men det ska tydligen vara ganska så kostsamt, några andra finurliga tips utan att tömma kassan ???
Dark_Helmet: Det levereras inga i hussatsen! Möjligen har er entreprenör ett avtal med någon. Vi bygger Vårgårdahus och kommer att tapetsera själva, så vi väljer oxå helt själva. Men som sagt jag tror inte du kan köpa tapeter via VårgårdaHus, det blir nog via entreprenören om ni inte vill sköta det själva.
yonna: Mina halltak och trapphustak målades vittvitt med en knivsudd grått i för att framhäva det vita. Det blev mycket snyggt. Traditionsmässigt finns det någon anledning varför tak är vita.
Bompan: Huset just färdigmålat med Rustas rödfärg!!! Blev jättesnyggt - härlig djupröd ton 8) Priset facila 99:-/ 10kg och jag tror vi gjort av med 12 burkar... Huset är 13/4 -plan på drygt 200 kvm.
AndersG: Det är som jag förstår det bara för färgens skull. Du borde kunna köpa på samma ställe som färgen. Det recept jag fått är: Järnvitriol (Ritas Recept) 0,7kg blandas i 10l ljummet vatten (regnvatten) med litet såpa eller flytande diskmedel. (Blandningen skall vara mättad) (Kan eventuellt brytas med gåbets) Efterbehandling med garvsyra, 10gr/20l för att ge en mörkblå ton.
byggherreNR1: Tänkte bara komplittera med att oljningen gick toppen, utmärkt resultat. Mitt billiga golv ser nu fantastiskt fint ut ;D ;D Detta kan jag varmt rekommendera
MM: Hej igen, Ställde förra frågan om järnvitriol innan jag läst tidigare inlägg i forumet. Därför känner jag att jag måste förtydliga. Jag är ute efter den djupa blå/grå silverskimmrande strukturen. Jag vill att trät skall anta detta utseende så fort som möjligt. Tar tacksamt emot recept och tips. Undrar oxå om man får olika resultat på olika ljusa träslag?? //MM
AndersG: Att huset skulle målas med järnvitriol varklart från början, men sedan vad det detaljerna... Glasväggens profiler, fönstrens foderbräden... Så vi frågade vår arkitekt...
PA: Vid denna manöver kan man behöva de mest kosntiga saker. Taklist tex har jag tagit ner med hjälp av en eldgaffeldel. Golvlister med plåtdelar till kamminen. Mycket försiktighet och någonting att täcka väggen går åt. Passa dig för att jobba med aluminiumdetaljer eftersom de svärtar. Tänk även på att de även svärtar händerna som man sedan sätter på något lämpligt ställe,
PA: Färgen behöver inte vara oljebaserad. Jag har använt mig av Tikurilla tätvägfärg som är vattenbaserad. Den ingår i ett helt system för att täta exempelvis vävtapet som man vill ha i dusch. Eftersom du inte har direkt begjutning av väggen med vatten så kan du ta delar av systemet för att spara pengar. Grunda dock gärna med en billigare färg om du inte vill bli ruinerad eftersom den
emyran: [citat] Hmmm, mysko, iockförsig var säljaren på Bauhaus hur duktig, trevlig, kunnig och serviceminded som helst. När jag tänker efter hade han dock ingen miniräknare när han räknade fram priset. En muntlig prisoffert gäller väl... ;) ;D
KarlXII: AKB i Skogås söder om Stockholm har såna golvlister såg jag igår. Nej, jag vet inte vad de kostar. Ring och fråga :)
Lill: Faktiskt inte så illa som det låter...du har ju fuktspärr bakom...Kakelfogar släpper också igenom fukt. Men dessutom behöver man inte ha panel precis där man sprutar vatten... :)
j0han: svårt o förhindra att huset rör på sig. men du kan sätta pappremsor i hörnen, de håller mycket bättre än vanliga glasfiberremsor. lite trixigare o jobba med bara. ett tips är o limma fast dom med vävlim innan du spacklar.
David: Vi funderar på att ha stora 45*45 eller 60*30 grå/svarta klinker över hela undervåningen och ha vita väggar. I min förra lägenhet målade jag vardagsrummet i en "som kalk"-färg som gav väggen en fin textur och undrar om vi skulle använda en vit kalkfärg i det här fallet. Kan man göra denna färg själv och är det något som ni rekommenderar? mvh David
j0han: linoljefärger har ofta en tendens till o bli missfärgade, de mattas även väldigt fort. förövrigt är den jobbig o måla med, minst tre lager väldigt tunt. stryker du aldrig så lite för tjockt spjälkar den sig o blir "skrynklig". nästan enbart nackdelar med andra ord.
Jena: "Klassisk" fernissa består i grunden av kokt linolja, men har sedan div tillsatser. Bla så att den härdar snabbare. För härdar gör all linolja, även rå även om det tar tid. Att blanda linolja med terpentin gör att den går in längre i träet; ett alternativ är att mätta med rå linolja och sedan avsluta med kokt, alternativt fernissa. Vill man ha en riktigt tålig yta med underhåll
Lind: Nej, någon ironi var det inte fråga om. Det är jättelätt att ta till giftiga produkter, bara för att vi, i denna generation, ska få ha det bekvämt.
grodan: när vi fick vattenskada i badrummet satte försäkringsbolaget upp väv+våtrumsfärg.det var ok enligt dom...