Färg, Måla & Tapetsera
Lill_Frazze: Håller helt med Michailoff !! Min sambos föräldrar gjorde spacklingen o tapseringen själva när de byggde hus... De varnade oss att göra det. Det tar mycket längre tid än man tror. Och när ska man göra det??? Jo kvällar och helger ..Snacka om att bli utarbetad.
byggimpert: Har för några veckor sedan rådfrågat någon på "Målerisektionen" på Ä-hus, då vi till våren måste börja med detta så fort vädret tillåter. Han sa att deras fabriksbehandling ska betraktas som enbart transportskydd samt kortvarigt skydd för att panelen inte ska "blåna" innan man hinner måla den ordentligt själv. Ska inte jämföras med riktig grundfärg. Enligt dem ska man
Michailoff: Måla utan att göra någonting med skarvarna. hur du än bär dig åt med skarvhyvel eller spackling så syns skarvarna väldigt tydligt. Om du inte snålar med färgen så kommer färgen att fylla ut skarvens ev mellanrum och det blir det snyggaste resultatet tycker jag.
Michailoff: Har jobbat som målare i flera år och har nu en liten färgaffär. Vill gärna dela med mig till behövande!
Michailoff: Se upp med tapeter tillverkade av naturmaterial, jute, lin, textil etc. Dessa krymper om man lägger på spackel eller vattenbaserad färg direkt på väven. Detta leder till att skarvarna kan släppa och rulla sig utåt och lika dant upp- och nertill på väggen, ser ut som en torr ostkant. Inte kul alls... För säkerhets skull måste man grunda med en alkydbaserad vägg/takfärg för att
Michailoff: Om barnen stänker mycket så är det bättre att måla taket med våtrumsfärg för att få en tålig yta ytterst i stället för att som du funderar på att täta under färgen med fuktspärrsprimer. Vanlig färg kan bli fläckig av vatten även om du tar en 20-glans.
Michailoff: Behandla fönstret som om det vore utomhus. Impregnerande grundolja som lägges på i flera skikt utan att skikten får torka (jätteviktigt!!!!), därefter utomhusgrundfärg som är oljebaserad med lacknafta som lösningsmedel och därefter två lager med utomhus fönsterfärg som även den är oljebaserad med lacknafta som lösningsmedel. Observera att grundoljan inte får torka utan ska målas
yonna: Har du kollat att riva av 'strukturen' på den gamla strukturtapeten? Ofta spjälkas tapeten när man börjar riva och resten kan du hantera som vilken tapet som helst dvs slipa ner skarvarna.
KarlXII: Vad jobbigt! Jag är själv lite upprörd på färger just eftersom jag precis råkat lacka ett betsat mistelgrönt foder med vitpigmenterad lack istf klarlack... ::) Men till saken.... Vilken kvistlack har du använt? Är det mer krackat vid just kvistarna eller är det överallt?
byggimpert: Har iof. inte målat utan tapetserat, dock valde jag en nougatfärgad tapet utan mönster på (lite schatteringar finns det väl på väldigt nära håll) och jag träffade i princip ingen som var positiv när de såg tapetprovet, MEN väl uppsatt är det den snyggaste tapeten i hela huset, absolut inte smutsig men däremot otroligt mysig och ombonad spec. i lampljus, fast mkt. snygg även i
JoGi: Jag sätter alltid fiberremsa i hörn (självhäftande) vilken jag även drar över med ett lager vävlim. På så sätt får jag ett starkt hörn och ett hörn som inte blir 90-grader utan svagt rundat! JoGi
Lill_Frazze: Har en kompis som satte en Beige och natur randig tapet i sin hall... Det blev mycket snyggt.
byggimpert: [citat] Byggare Babe! Det stod i "lokalblaskan" (du vet ju vilken) för några veckor sedan att Ä-hus vinst var, om jag inte missminner mig, en kvarts miljard !!! Och som alla vet så börjar ju varje ny miljon med den första 50-öringen, så det gäller ju att vara om sig och kring sig och inte slösa med dom(50-öringarna) i onödan ::) /Christina.
AndersG: Kör värme nu. Det är ca 15C inomhus. Korsdrag ibland då det blåser. Litet senare tänker jag ta in en avfuktare ett par veckor.
Lill_Frazze: Hej! Kan inte så mycket om färg, men vi har målat med Flüggers. Täckte bra och snyggt resultat. Har målat med andra dyra färger innan och dessa var minst lika bra. Utbudet är stort... Lycka till med huset!!!!
pt99jst: Tycker inte det var en dum fråga David, vad jag tror och har hört så är det försäljningsteknik ang. "Microlite". Gör man ett bra grundjobb så är det knappt synbart om du använder "Microlite" eller målar direkt på gipset. /Johan
common: 60 är ju ganska smalt.. Har de samma fasning runt om? I såfall så är det nog sådana plattor som inte ska spacklas. Ska ge ett rutigt tak. Verkar vara standard i många hus. Vi fick välja vanlig takgips när vi beställde vårt hus (a-hus) för att undvika detta. Verkar som de flesta inte vill ta den extra kosntaden/arbetet (väl själv, antingen betala en målare eller göra det själv) som
CaJa: Jag har också målat lackad furutrappa, i våras. Jag Målartvättade före slipning (för att inte gnida in fettet som alltid finns). Torkade och torkade... Målartvättade igen. Sen har jag målat 2 varv med lackfärg, oljebaserad alltså. Fick även proffsrådet för 4-5 år sedan (på Matt-Jakob i Skälby, Järfälla) när jag skulle måla om vår gröna furusäng, som jag en gång målat
TN: Ang måla fönsterna inne, använd ute färg även här. Det rådet fick jag av en målare.
hama170: Hej Jag tycker att man oljar ek, absolut snyggast. Knoppar finns det snygga på IKEA till ett bra pris.Vet ej om de finns på deras hemsida. Lycka till
vonSassen: ;) Om de redan är klara med fasaden är allting OK! Om de inte är det, kolla på färgburkarna ang torkningstid mm. Eftersom det är rätt mycket fukt i luften framåt kvällningen, så har min färgleverantör sagt att man bör sluta måla vid 15-tiden så färgen hinner sätta sig innan daggen kommer. Måla inte om det är under 10 grader har jag också fått råd om Helena.. Sverige Stugan
marge: [citat] http://www.interior1900.com/ http://www.internetto.se/galleria/sverusinternational/
CC: Är det ngn som har en bra offertmall som man vill dela med sig. Skall inom kort sätta mig ner för att undersöka priser gällande måleri och tapetsering i vårt hus. Vad ska finnas med? Formuleringar etc?
Jonte: [citat] Det beror på hur mättat trät är och om du överhuvudtaget orkar bry dig att torka nån gång... ;) Linoljan används ofta utomhus så det kan kanske funka för dig också ;D Vill du inte pyssla så mycket funkar det säkert lika bra eller bättre med nån annan typ av olja, ex den som Kalle nämner. Principen är densamma - mätta trät om du vill ha en lättskött yta. Trevlig helg!
Lycke: Jag håller med om att linoljefärg luktar mycket. Mina barn ser ut att få astmaanfall när de går in i mormors målarrum! Och länge också, som du säger. Min mor anser dock att det luktar GOTT - men det kan jag inte hålla med om. Snyggt blir det i alla händelser! Kulturfärgs hemsida kändes lite "ofärdig". Skulle önskat mer bilder. EOC:s hemsida var ett kärt återseende: det är
Lycke: Kolla på www.nordsjo.se där man kan färglägga olika rum för att få en uppfattning om vilka kulörer man kan tänkas vilja välja. Och söka bland en massa härliga färger. Jättebra, tycker jag!
4integration: Hej, Har idag ett "pissgult" tegelhus med gavelspetsar i trä. Vi önskar gör något åt fasaden och då kan jag komma på två alternativ. Putsa och måla eller Måla direkt på teglet Vilket hade ni rekommenderat för bästa resultat. Finns det några bilder på nätet på nån som har gjort detta, typ före och efter. // Jocke
AndersG: Järnvitriol är billigt, men kanske inte så lämpligt inomhus ;)
Janne_L: Så här fick det bli: Garderoberna är som sagt väck. Jag gjorde väggarna helt rena från tapet och behandlade med Boracol. Därefter var det vädring som gällde... Tack för hjälpen!