Färg, Måla & Tapetsera
Mangep: Tack för tipsen. Jag pluggade och skruvade. Vart riktigt bra.
Linska: Hej igen! Så här i efterhand måste jag faktiskt påpeka att "Demidekken" jag varmt rekommenderade faktiskt tillverkades -87, med gud vet hur mycket gifter i... Så om 2002-talsfärgen är lika bra kan jag ju egentligen inte svara på... Men än så länge ser det bra ut :) Åter, lycka till!
byggimpert: [citat] mmmm.... låter helt i min smak ;) jag tror faktiskt helt uppriktigt att ert hus tjänar på lite "more" detaljer, för att komma ifrån "skokartongstuket" (absolut inte illa menat :-*) Om jag bara skulle minnas var jag såg ett hus ommålat som jag beskrev ovan :-/, gräddvitt med ljust grågröna detaljer och rött tegeltak, jag tror att det var i Enskede någonstans, det blev verkligen
Fredrik_J: Ledstjärnan vid färgsättning är harmoni. Har sett hus där varje rum har sin egen färgskala. Jättesnyggt var för sig men ger inte huset någon harmoni. Själva bor vi också i ett hus från -79 med brunt trä överallt i inredningen. Vi har matchat med vita väggar överallt vilket vi tycker bryter bra mot det bruna....
hajof70: Bilrenoveringen har ju smittat av sig även på vår renovering av vårt gamla hus vari det sitter papptak. Med det menas nyttjande av orginalmaterial och gamla tekniker nästan gränsande till dumhet ;D Ska man följa orginalet så är det limfärg som gäller. Blandas enkelt och extremt billigt till av krita och tapetklister (helst cellulosabaserat). Recept finns på nätet och i
Tommy_S: Faluröd oljefärg med vita fönster och knutar :) Fanns inte några alternativ! Svåraste var den höga källarväggen (grunden) som fick en mörkt grå kulör. Det enda som skämmer nu är det gamla korrugerade plåttaket. Hoppas på tegel till sommaren eller nästa.
Fredrik_J: Testa på en liten yta första. en kompis till mig fick en mjölkfärgad mur och fick göra om....
AndersG: I Gysinge har de ett hus som är målat i olika slamfärgsnyanser så att man kan se....
TN: Fixade det i helgen, flödigt rollande samt en färgindränkt svamp där så krävdes. Så vart springorna fyllda :)
jlz64: Det är väl inte frågan om vem som byggt, utan hur i så fall. Om du menar att huset "sätter sig" med rörelse i träkonstruktionen och inte att grunden "rör sig" dvs spricker. Vi hade flera byggfläktar igång efter att huset var "vattentätt", så uttorkningen av träet kom igång tidigt, kan vara en orsak. Det brukar ta upp till fem år innan träet är uttorkat, så rynkor kan uppstå
cyanna: Målningsförberett bör väl betyda att det är spacklat, åtminstone över skarvar och spik? I vårt kök är skåpstomme upphängda på omålade väggar, men i sovrum mm man måste måla först så klart. Målning gjordes i för sig innan dem la golvet men jag vet inte om det är ett måste. Golv material och timpris för läggning varierar mkt beroende på vad ni vill ha. I fall den biten är
cottonfield00: Hehe, ja att det skulle vara jobbigt betvivlar jag inte... Hur mycket tid tror ni man behöver för att få det klart, klarar man det på en förlängd helg? Jag tänkte hyra en ställning att stå på.
Haagbard: Kolla kolla ! http://www2.blocket.se/view/2149030.htm?l=0&c=1&city=0
cyanna: Lack finns ju både vatten baserad och lösningsmedel baserat. Fråga i färghandeln så den passar ihop med färgen under, annars visst kan man lacka målade yttor. Tänk bara på att om meningen är att få en slitstark ytta du behöver måla minst två och helst tre lager med lack! :) C.
CarlOscar: Om golvet ska oljas är det ingen bra idé att betsa det.... Då kommer du att få små fina "stigar" (ljusa om du betsar golvet mörkt och vise versa) där man går mycket, ex framför köksbänkar. Betsen tränger nämligen inte så djupt in i träet. Om man senare vill bättra på betsningen där "stigarna" bildats, så kommer även den övriga golvytan att mörkna/ljusna av betsen och därmed
Michailoff: Borosan och Eco Decorama ägs av samma företag. Två kollektioner av samma typ med lite olika mönster och kulörer. Decorama har kommit med en ny kollektion helt nyligen, snygg tycker jag. Kvalitetsmässigt är detta de bästa tapeterna vad gäller papperskvalitet och behandling av ytan. Man får mycket för pengarna helt enkelt. Det är däremot inte fallet med Sandbergstapeterna. Halvtaskig
que: Varför inte ta och grunda och sedan måla med väggfärg. Börja med en vägg, blir det inte bra så är det "bara" att riva ner. Vill man sedan istället spackla så det bra/bättre på den målade ytan efter en avmattning med sandpapper. Jag tror inte återställaren fungerar så bra på sjögrästapeter som andra tapeter, men det är bara en gissning. Vi är i alla fall väldigt nöjda med
byggimpert: Kika på dom här, verkar jättefina, men hur dom funkar har jag ingen egen erfarenhet av. Det blir väl till att måla/tapetsera om när/om man blir less, antar jag ;) MVH/Christina. http://www.inreda.com/ PS: Klicka på "wallies"/DS.
Michailoff: [citat] Borsta av grundfärgen, som är att betrakta som transportskydd, och grunda en gång med en oljegrund. Sedan två strykningar med oljefärgen, eller akrylatfärgen om du vill ha en mer hållbar färg som inte bleks så fort. Räkna ut hur många kvadratmeter vägg det är att måla, enkel matematik, och dividera antalet kvadratmeter med 6. Det går ca 6 kvadratmeter per liter. Alltså,
Michailoff: Självklart så monterar man fodren först om de är omålade. Spackla 2 ggr. slipa ordentligt. schellack om det är kvistar, grundfärg och så färdigfärg. Ska väggarna målas så färdigstrykes de innan fodren blir färdigstrukna. Hur smart är det att montera fodren med sättlim?? Hur tar du bort fodren om du skulle behöva utan att förstöra väggen?? Klart korkat förslag. Den
Michailoff: Måla med en diffussionsöppen färg, alltså en som andas, tex Caparol Sylitol Bio.
Nix: Ett sätt att behandla dem är limfärg. Ger ett "gammalt" utseende redan från början. Kolla med kulturhantverkarna. Och se till att underbehandla rätt annars flagar det...
t955i: Hej.. Kul att se att så många har testat olika sätt att få struktur. Jag köpte Beckers strukturvägg elegant till källaren (Ca:750:- på Bauhaus 12 liter) för att försöka få lite gammal källarvalvskänsla, grundade först på gipset (spacklade det värsta ojämnheterna, skarvar etc) Sen målade jag med en ganska grov pensel som jag "duttade" i färgen åt olika håll, det blev en
que: Det bästa är nog som sagt att titt runt på hus och se vad man tycker om och som kan passa in på sitt eget hus. Sedan har de flesta färgtillverkare på sina hemsidor möjlighet att testa färger på några "husprover" För att få rätt NCS kod så kan man använda föjande länk och jämföra färger man hittat med NCS-koden http://www.melack.se/swe/ncs.asp , man kan ju också hämta lite
TN: Målade taket och en vägg med resisten täckfärg, blir blankt och bra så den är lätt att torka av :)
Totte_S: Testa med T-röd på en trasa, eller ev en fin putsduk, typ scotch brite. Vissa pennor går enkelt bort med t-röd, om inte :-/ Då blir det nog till att slipa lite mer... Har du bara en tunn lack borde du kunna slipa ner och bättra utan att det syna alltför mycket.