KarlXII skrev:
Tack för den passningen, CC.  :p
Ingen kritik mot era väggar ...det jag ville få fram var att det finns färg med "sand" i och sen finns det struktur-färg vilket är en väsentlig skillnad.
 
Vem vill ha en pizzeria?
Tydligen känsligt, det där.
Som jag skrev i denna tråd i juni:
"En god vän sa att strukturtapeter är något som varenda pizzeria har. Efter detta har jag haft svårt för den strukturtapet vi valt i ena barnets rum... "

Jag tycker att KarlXII:s exempel var riktigt snyggt, men efter att ha läst CC:s inlägg så funderar jag på om man inte ska besöka en färghandel. KÄNNA lite på "Accent Akvalin" och "Som Sand" och sedan bestämma om det blir en av dem eller om det blir hemmarörd med strukturmedel i.

Knepigt! Är i alla fall rätt säker på att det blir någon av dessa varianter. Tycker ni att jag ska köpa en billig skittapet från Coop Forum och kleta fast på gipsväggarna innan jag rollar sandfärgen? Eller ska jag rolla direkt på?

Har följt era inlägg om Microlit slaviskt, och antecknat allt. Tror jag tänker sätta Microlit i smårummen och rolla vanlig färg över, men inte i det stora rummet för det orkar jag inte (ryggåstak och stora ytor). Det är det rummet som jag tänkte sandmåla istället.
 
Våra målare har målat direkt på gipsskivorna - allt enligt våra deras rekommendationer. Enligt dem så är Mikrolit ngt som användes förr men numera så är färgerna så pass utveklade att det är fullt ok att måla direkt på gipset. Självfallet lämnade de valet upp till oss men vi litar på dem fullt ut och vi är som sagt nöjda med vårt resultat. Inflyttning om 2 veckor!!! :D
 
Den microlit som jag har sett är i stort sett helt "plan" - alltså inte märkbar under den färg som stryks ovanpå. Du tänker inte på vanlig "väv" som används i rum som klädvård etc?
 
Kul att se att det är flera än vi som gillar "som sand"
Vi ska måla hallen med den typ av färg.

Vi har testat på lösa gipsskivor 2 sorters "system"
"Fin struktur" som kommer på burk och man blandar med färg, och den färg som heter "som sand"
Vi har målat en gång.

I första testet van "fin struktur" där man kan bestämma själv mängd sand i färgen.
Nästa test blir att måla en gång till på samma gipskiva och se hur det blir.

Vitt blir grundfärgen med lite svart i.
 
Hej..
Kul att se att så många har testat olika sätt att få struktur.
Jag köpte Beckers strukturvägg elegant till källaren (Ca:750:- på Bauhaus 12 liter) för att försöka få lite gammal källarvalvskänsla, grundade först på gipset (spacklade det värsta ojämnheterna, skarvar etc) Sen målade jag med en ganska grov pensel som jag "duttade" i färgen åt olika håll, det blev en jättehäftig struktur och den blev grövre och mer levande än om man bara rollade ut färgen. Det var ett himla jobb men helt klart värt det.
Efter det målade jag med Becker elegant matt (7) efter ett tips från en målare som sa att väggen blev "mjukare" så att man inte rev sig så fort man kom när den, plus att den är enklare att hålla ren.
Det blev himla dyrt men jag fick helt klart den där källarvalvskänslan :)
Nu tycker frugan jag blivit helt tossig, jag är överallt och skall måla med strukturfärgen ;D

Mvh
Asfaltoz

Ps/Har även testat att blanda i Beckers strukturmedel, men jag föredrar nog den färdigblandade, blir inte så stor skillnad i pris heller. Skall även göra ett försök med egenblandad krossad sten från jobbet för att se hur det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.