Färg, Måla & Tapetsera
Michailoff: Som sagt, räkna ut kvadratmeterytan och dela med 6, det går åt en liter till 6 kvadrat per strykning.
Michailoff: Gipsspackel är kanon. Blandas i vatten till lagom konsistens och torkar fort. Ett exempel är Ardex Ardumur 828. 12 kg kostar ca 200 kr i välsorterad färgaffär.
Michailoff: Kulören på en bild på en dataskärm stämmer inte med verkligheten! Kolla runt på olika hus tills du hittar en snygg kulör, knacka på och fråga om de vet kulörnummer eller namn och gör en provburk och stryk upp på ditt eget hus, eller en träskiva, för att se på plats hur det blir. Annars lär du bli besviken. :'(
Totte_S: Alcro rekommenderar uppruggning med sandpapper, därefter grundning med V-slip. Om det inte funkar att grunda med v-slip så lär det inte gå alls ;) (Har en en del bra erfarenheter av denna mångsidiga grundfärg)
Michailoff: Fungerar perfekt med strukturfärg. Blir snyggt och du slipper delar med slätare yta. Sedan bör du givetvis ha en färg som andas ut fukten, en utvändig putsfasadfärg som är vattenbaserad funkar perfekt. Inte silikat utan silikonhartsfärg.
Tommy_S: Anser du att du är en killer på spackling så måla på gipsen direkt. Annars kan du ju sätta en microlite-väv (antagligen den som menas i inlägget ovan) och måla på den. Microliten är för övrigt utmärkt att använda på gamla putstak som börjar spricka upp :)
duva: Vi kommer välja andra tapeter än de som ingår i standard men då får man betala mellanskillnaden själv och man måste välja Borås. :)
David: Attans också, Anders! Någon som målat billigare än vi. ;) Vi målade ett c:a 8*15*6 meters hus + 40 kvm garage för c:a 1.800 SEK. Rustas Falu röd. Billigare falu rödfärg hittar du nog inte. mvh David
AndersG: Huset har stått målat sedan i somras. Nu så här så är både vi och arkitekten helnöjda med det. Men vi hade mall. Gjorde exakt lika som ett annat hus som nu stått 6-7 år. Receptet hittar du här: http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus8/jarnvitriol.html Notera att vi använde "finsk" järnvitriol. Stora gulgröna klumpar. Hur det ser ut nu ser du på:
que: ??? Konstigt eftersom de på sin hemsida säger: NYHET! Klassisk pärlspont - målad och klar! Finns laserad i 6 läckra färger: Gul, blå, vit, grön, körsbär och antik.
KarlXII: Det vete sjutton som är bäst. Som vanligt när man lyssnat på några stycken så är inget bra. :) Som sagt, jag körde glasfiberremsor och är mycket missnöjd. Jag kan ju däremot inte vara 100% säker på att det hade blivit bättre med papper, men jag tror det iallafall. Mina skarvar har liksom skjuvat sig på längden, och just i den riktningen är papperet betydligt starkare. Det är ju
yonna: Jag gjorde likaledes. Panelen var inte ens gul utan mörkt brun. Tog dock in proffs för målningen eftersom det gällde hallar & trapphus (högt i tak). Målades två gånger med heltäckande helblank vit med en anstrykning till grått i för att framhäva det vita. Det blev ursnyggt.
TN: En bård brukar gå att få bort ganska enkelt genom att blöta den ordentligt, så det blir nog inte ett stort problem vid senare tillfälle.
Michailoff: Bostik har ochså en akrylfog som är furufärgad. Sedan finns Plastic Padding kemiskt trä, blir hårdare än fogen.
Michailoff: De är helt OK tycker jag. Dagens vinyltapeter göra att man för ett härligt djup i tapeten. Förr var de bara tråkiga men utvecklingen går framåt. Idag köper man inte vinyltapet för hållbarheten enbart, man köper för att de är snygga. Sedan är det en annan sak att det kan bli bökigare vid en omtapetsering. Alla spaltbara tapeter, som ju vinyltapeterna är, lämnar kvar ett tunt
CasaDecimal: Wow..snabbt svar. Hur mycke bygger sån gips då..6 mm? Vad kan det kosta? Hur gör jag med mina golvlister som jag "Helst inte vill ta bort"...gamla gamla, men fina fina
Bananen: Köp golvlack och tona den vit istället för dom där andra "mjölklackerna". Då får du ett mycket bra resultat..............
AndersG: Hursomhelst så blev det parkettlack. En svensk, vattenbaserad som jag glömt namnet på. Tre lager på med slipa mellan. Sista lagret lägger jag på då trappan är på plats (det är tre delar)
Michailoff: Nej. Om tapeten är hel och du inte behöver spackla någonting är det bara att måla direkt på tapeten. Måste man spackla får man en annan struktur där man spacklat och det kan se konstigt ut. Tapetskarvarna fyller man med färg så de behöver inte spacklas. Snåla inte med färgen bara. Har du skador på tapeten så kan det vara smart att sätta upp en armeringsduk, typ Microlitväv som
Michailoff: 10 liter Amphisilan kostar ca 1200 kronor. Bruten i valfri kulör eller vit. Färgen andas och är vattenfrånstötande. Det är en väldigt trevlig färg att måla med, inte så känslig som silikatfärg. Lättare att få ett snyggt resultat. Caparol har även silikatfärg, vilket som passar bäst för just ditt hus måste du kolla i butiken. Det är lättare när man ska måla om med
Zulan: Hej! Jag har nyligen köpt ett hus och är extremt grön på det hela. Ska dock ge mig på att fixa med källaren. Det finns lite fukt i källaren och idag finns det puts på väggarna som ser ganska så tråkigt ut. Jag tänkte riva putsen och måla med silikatfärg eller vad det heter dirket på teglet som finns under putsen. Frågan är, hur river man puts på effektivaste sättet? Är det en
NikS: gaia har du koll på någon tillverkare som gör silikatfärg utan organiska tillsatser? NikS
Michailoff: [citat] Produkter som heter kvistlack är ofta inte lika kraftiga som "riktig" shellack. Tyvärr har de inte samma effekt heller. Men väljer man en bra kvalitet på panelen med små eller inga kvistar i är det oftast inget problem. Säljer panellack vitbruten nästan varenda dag till paneler och kan som garanti nämna att ingen som köpt har kommit tillbaka... ;) ;D ::)
djpa: Stod i samma läge för 2 år sedan med vårt befintliga hus. Vitt (skitigt) tegel med gråa fogar. Fick då rådet av en målare att måla med silikatfärg (beckers) och måste säga, två år senare, att det fortfarande ser bra ut. Skall enligt beckers själva vara gjord för tegelfasader, betong och puts utomhus. Det enda vi gjorde innan var att tvätta huset med högtryck, fixade dåliga
Michailoff: Det är svårt att använda mallar till detta. Det finns inom branschen en kodmall som refererar till vilka behandlingar som ska göras beroende på underlag och ytmaterial. Detta är svårt att som vanlig människa sätta sig in i, det används av beställare på byggen och reglerar vad som ska göras så att man kan begära in offerter som har beräknats på samma förutsättningar och det går