Byggnadsvård
Mjölnaren: Trä är ju formbart ;) Vi lät ett lokalt snickeri fixa råspont av vanlig råplan upp till 195 mm bredd. Hör dig för i närregionen. Det finns mer kunskap än man tror på nära håll ::) Hur vårat tak blev ser du här: http://www.krobykvarn.se/dagbok/2005/05mars.htm
Hans_Nordstrand: Trossbotten håller sig nog varm och torr. Har man brädgolv kan det bli alltför uttorkat, speciellt om huset inte är så välisolerat. I synnerhet om golvplankorna är breda kan springorna bli stora och nya sprickor uppkomma. Hans
StyvBoard: Kromoxid grön, låter förfärligt men ser bra ut. Blandade egen färg med pigment, rå och kokt linolja. En stryckning täcker otroligt bra och färgen åldras fint. 10 år sen vi målade dörren och den ser fortfarande bra ut... fast den hade behövt en ommålning...
StyvBoard: [citat] Kan man få tag på sågat tryckimpregnerat så fäster ju rödfärgen utmärkt på det också.
hajof70: Åtminstonde Flinks i Hornsberg, Sthlm har dem
JZac: Jag har använt precis samma som kusarna. Blanda upp det med 1 skyffel kalk/m2 för att slippa gnagare (inte anhängare av AIK men dock) i huset.
fiddeli: hej Sara! Vilken stil har ni gjort tillbyggnaden i? Om ni gjort den så lik resten av huset som möjligt, är väl svaret att badrummet i sin stil ska ge samma känsla som resten av huset ... Såvida du inte bor i något mycket slottslikt, skulle jag troligen välja bort sandsten och marmor. Tegel liksom oglaserade terracottaplattor är nog vackert och tidlöst men inte så bra i badrum
Johan_O: Boken "Flyttning av gamla hus" är utgiven av Centrum för byggnadsvård i Gysinge i samarbete med Byggförlaget. Finns att köpa i Gysinge eller via nätet. http://www.gysinge.nu/Start/Start.aspx Jag har själv investerat i alla fyra delar i denna bokserie. Rekommenderas!
JZac: [citat] Hur gick det? Finns planerna kvar? Mitt råd är att kontakta antingen länsstyrelsen eller FIBOR (www.fibor.org) för att hitta en "riktig" byggnadsvårdare som kan hjälpa er med en ordentlig projektering. På så sätt får man lättare koll på omfattningen av renoveringen (alltid lättare för ett tränat öga att bedöma) och sedan kan man i lugn och ro fundera över budget och
JZac: [citat] Enligt deras sida är det dock bara stängt temporär "för förbättringar", har varit det ett tag nu om jag inte har fel för mig...
JesperS: Känner inte till nån firma, men jag har köpt spännpapp på ABC-färg vid Jarlaplan. De kanske har nått namn på en målare.
JZac: Hej. Har pysslat med liknande golv. Den lösning som jag absolut förordar är: 1. Gräv ur så du får ca 1dm luft under bjälkarna. 2. Spika ett lager bräder i nederkant av bjälkarna. 3. Lägg ett lager vindpapp i de "fack" som då bildas mellan bjälkarna. 4. Fyll med spån (inte finkorningt utan "hyvelspån", sånt som man har i stallar). 5. Blanda i ca 1 byggskyffel kalk per m2. Detta
Kasch: Ett enkelt alternativ till spaltventiler för tilluft kan vara att ta bort fönsterlisten i överkant på fönsterkarmen. Blir det för mycket kallras är det ju enkelt att sätta tillbaka igen.
co: Hm den bästa lösningen verkar vara tt kontakta kakelugnsmakaren och höra med honom! Tack för hjälpen!
Ulmian: Nu är en dörröppning igenbommad samt en vägg förlängd. Blev utmärkt bra. Plywood, liggande råspont, 45x70-regel, spån och gips respektive dubbelspån, 45x145-regel, råspont och gips blev det. Nu väntar spackling... :P
Nyrenoveraren: Tack för svaret... Men tyvärr har vi inte några ritningar på huset alls, det är gammalt och inte renoverat sedan det byggdes ¨på 20-talet... Så det blir väl att fråga en byggare=) Men tack i alla fall!!
Haagbard: [citat] Tack för det :) Jag har kanske nämnt något här och något där, men inget övergripande tror jag.... Började väl med att köpa träd och såga virke -99, -00 grävdes det och kördes fyllning, sedan sprängdes ca 75 hål (pris = 2 flaskor single malt) Formade, armerade och ställde huggen granit ytterst i formen där det är stenvägg, gjöt en av få fina dagar i oktober -00,
Mjölnaren: [citat] Har man element under fönstren, ingen ovanlig lösning ;D så blir i vart fall våra remsor som serpentiner efter ett tag. Men är det fest så är det 8) Vill man inte festa så är det bara på med en böt svamp och blöta remsorna på nytt................ Annars finns det ju vit "eltejp".............
spocks_beard: He He, ja varför inte. Riva är lätt om man tar det försiktigt ;) Ska bli intressant att se på när den byggs upp. Kommer 3 pall tegel i veckan....
Amazonan: Tack:-) Jo, jag inser att man får ringa nån... men det vore kul att hitta lite mer att läsa runt omkring också. Jag proveldade igår och det blev en liten, liten spricka i putsen på ena sidan... och kanske lite mer i murningen (lät lite betänkligt..he he), men det kanske inte gör så mycket - egentligen? Tvivlar på att det kommer att expandera mer än så. Upptäckte att spissvärtan
gaia: [citat] Kaminer har oftast en lättare konstruktion och magasinerar knappt någon värme = värmer snabbt och kylls snabbt. En spis murad av tung material är något långsamare att värma upp men behåller en del värme som den avger senare då elden har slöcknat. Ungefärr så är skillnaden mellan en plåtkamin och en finsk bamsigt byggd täljstenspis. Man behöver egentligen ingen insats i
Totte_S: Du ska prata med länsantikvarien i ditt län för att se om det finns möjlighet till ekonomiskt stöd för att bevara det gamla. I övrigt håller jag med pleximaster till 100% ;)
gaia: [citat] Du vet ju orsaken och lösningen :). En hängränna är inte så dyrt och gör stor nytta ;) Är det något som skuggar väggen så den har svårt att torka? Lite grus mot sockeln i stället för matjord kan också göra nytta om det brukar stå vatten där långt efter att det slutat regna. gaia
Wizeguy: Fukten kommer in via golv mm.. Betongen är väldigt bra på att leda fukt tyvärr.... En regel är väl att aldrig ha levande material emot betongen..!? inte golv heller dvs! Det finns väl någon slags metall skenor eller liknande att köpa som man ska fästa reglarna i istället.. Bäst att du rättar till det där direkt för att slippa ev mögel o satyg Jag hade förövrigt anti cimex
andersmc: Nej, nej, nej... Arial etc är visserligen san-seriffer, men de är inte det minsta lika Bauhaus. Och inte är det särskilt svårt att hitta den fonten. Googla på "Bauhaus font" så hittar du flera stycken. Tex http://www.themeworld.com/fonts/indexB3.shtml eller http://www.typenow.net/b.htm
dominor: Hej. Har nyligen grävt ut längs med källarväggen för att få plats med fler bilar. Den delen som tidigare var under mark (ca 1m hög) är tjärad och täckt med frigolit. den delen som var ovan mark var putsad och målad med någon färg (mjuk plastig känns det som) Tanken är att jag skall ta bort frigoliten och putsa så att den undre delen av väggen får samma utseende som den övre.