B
billy_baver: Kolla grannskapet! Hur ser de äldsta ladorna ut? Länsantikvarien kan också ge råd. Kanske stolptimmer passar fint. Denna teknik är mycket ålderdomlig, använd i bostadshus redan under vikingatid. Stolptimring är egentligen en mer sofistikerad teknik än timringen i senare blockhus. Ändå blev den "degraderad" till uthusen efter Medeltiden. Gissar jag rätt ligger ditt torp i Mellansvenskt
1 svar · 4,4k läst
snickarboden
snickarboden: Tja... beror lite på hur fogarna är i dörren och på vilket sätt den skevar men ett gäng knektar, tvingar, lite _små_ kilar och att dra o rikta den överdrivet mycket kan kanske fungera men du bör vänta med att sätta in glasen eftersom det finns risk att det rör sig ett tag. Kilarna sätter du i fogarna och att lossa pluggarna rekommenderas, är rätt enkelt att göra nya såna så det
5 svar · 2,1k läst
Immobil
Immobil: Dina antaganden kan mycket väl vara riktiga. I synnerhet betr. väggen. Har du varit på kommunen och kollat om det finns gamla ritningar i bevar? Du kan också gå till biblioteket och kolla i boken Sveriges Bebyggelse. Har du tur kan du hitta gamla bilder av huset där. :D
1 svar · 1,9k läst
P
: Tjena, snubblade in på denna tråd av en ren tillfällighet. Tänkte bidra med mitt tips i detta ämne. Bodde tidigare i en hyreslägenhet innan jag skaffade hus, och en dag skulle huset totalrenoveras, värden skulle byta ut alla innerdörrarna så våra dörrar från 30-talet med etsade mönster skulle kastas i en container. Som hyresgäst hade vi inget att säga till om, men glasen ville jag
11 svar · 4,7k läst
G
grutt: Japp, granngården är ett bra tips. Själv har jag gjort kalkbruk med tekniskt släckt kalk, sand och vatten. Det finns säckar med denna typ av kalk hos granngården.
2 svar · 5,1k läst
snickarboden
snickarboden: Själv hade jag nog lagt kilar mellan reglar och bjälke, lite trixande men bör gå. är man orolig för att de skall flytta sig genom rörelser så polyurethanlim... /Kent
1 svar · 3,2k läst
Immobil
Immobil: [citat] Det har den säkert inte. [citat] Antagligen kalkfärg för att skydda träet mot skadeinsekter. ;)
1 svar · 5,3k läst
K
koko: Skannade in bilden sambon ritade häromkvällen. Kanske är lättare att förstå hur jag menar då? http://hem.wtnord.net/k01561/entre.jpg
3 svar · 3,4k läst
C
classelagare: Kolla på tipssidan http://www.tenico.nu/ där finns en beskrivning. Classe
3 svar · 9,5k läst
R
RosisHill: Huset är byggt -81 och är enplans villa med träpanel, sprickorna går i längsriktning vid skarvarna i materialet under och är framför allt i ytterväggar men några har även uppstått i vanliga innerväggar, om de är bärande eller ej vet jag inte. Anticimex kommer på tisdag och jag hoppas de kan ge mig svar. Det som oroar mig mest är att det har gått så fort från att vi upptäckte
4 svar · 13,7k läst
L
louise-malmsten: Hej bodde tidigare i en fastighet som hade liggande träpanel vit. Jag tvättate med grönsåpa som jag sprutade på med en ogrässpruta efter att ha tatt med trädgårdsslangen sedan tog jag en borste långa hår halvmjuk.skjöjde av med vatten vips nymålat inget jobb alls såpgubben :D
4 svar · 5,8k läst
J
jalakas: Glöm inte Byggfabriken som ligger så centralt man kan komma - Högbergsgatan vid Götgatsbacken på Söder. /Robert
6 svar · 3,8k läst
J
jooselti: Nja...det går faktiskt att måla på gammal, matt och trött färg med slamfärg, även om det inte är det optimala. Vidhäftningen blir bättre med linolja i och man bör stryka två gånger. Har tänkt spöna om huset men plånboken tillåter inte det för tillfället så jag vill ha en lösning som håller något år, tills jag har råd att ta itu med fasaden.(Köksrenovering och
2 svar · 6,4k läst
Immobil
Immobil: Ahaa, en spaljétrappa med barnskyddslister. Av vad jag kan se på bilderna, så verkar stegen endast skruvade med en skruv per steg. :-/ OK. Det gäller att försöka lista ut var knarret kommer ifrån. Låt någon gå i trappan utan att klampa. ;D Lyssna och försök lokalisera knarret. Du kan iofs börja med att efterdra alla synliga skruvar i trappan. Även de som håller spaljén. Även
6 svar · 4,7k läst
N
Niq: Hej hör med K-rauta om dom vet något om thermoflex isolering. Dom är ju en finsk kedja. Om dom inte vet något i Sverige så kan du maila till K rauta i Borgå. Nästan alla är tvåspråkiga där.Och dom brukar kunna få tag på det mesta.
4 svar · 5,4k läst
H
Hans_Nordstrand: Jag har inte ringt dit än, men jag skulle väl tro att de har någon som kan svenska. Man är ju inte precis så hemma på engelska isoleringstermer. Hans
10 svar · 9,6k läst
G
gaia: Tror inte det finns några hinder för det bara du fortfarande har tilluftsventil i det rummet som vedpanna står. Pannan ska ha luft till förbränningen! Lycka till med ombygge! gaia
0 svar · 4,0k läst
Scout
Scout: Annars så finns ju Kulturhantverkarna vid nortull som har ett stort utbud på linoljefärg och med stor kompetens.
6 svar · 6,4k läst
Immobil
Immobil: Latexfog är OK! ;)
1 svar · 4,1k läst
J
josa: det finns ett spackel som heter plastiskt-trä det brukar funka, eller blanda sågspån med trälim.
2 svar · 4,8k läst
O
ostberg: Jag kan inte publicera en bild men skicka via mail om ni vill. Hittade också vid ett besök på måleributiken en stor färgkarta för bets från Beckers, värt att kolla på. Jag använde nr 115 Modern Walnut från något som heter Zar, jag spädde den en hel del för att få en mkt tunn bets. Träet i mina bjälkar var lite rödaktigt och jag tror det kanske har påverkat slutresutatet en del.
8 svar · 6,0k läst
U
Ubbe: Ytterligare ett tips är att använda sig av en brandvakt, dvs en person till som enbart har till uppgift att brandbevaka under arbetet och även 1-2tim efter att arbetet slutförts. Det räcker med att det pyr ytterst lite i torrt virke inomhus för att det ska bli en mycket tydlig röklukt. Värmning mot "dolda" ytor och hålrum ska man dock undvika.
7 svar · 5,4k läst
J
jojjje101: Hej Jag har en skorsten som är ca 7-8 meter. Betalade ca18500:- då ingick. - tätning av skorsten med riktig keramisk massa (ej rör som minskar diametern på hålet). -ett sycke Roslagsspis. -montering av galler samt själva gallret på framsidan. -rör mellan skorsten och spis -detta var också vitt. Kanske inte helt billigt men då har jag garanti på 10år. Hade även jag en som provtryckte
4 svar · 13,9k läst
snickarboden
snickarboden: Den klassiska färgen varierar lite från typ av hus och ifrån landskap till landskap. Historiskt sett är det nog enbart herrgårdar som har haft ett vitt yttre så det kan kanske se märkligt ut på mindre hus. Personligen hade jag nog använt grått, vitt och svart för att skapa effekter men till syvene och sist är det stadsarkitekten och sen er smak som avgör. /Kent
2 svar · 5,1k läst
Sven
Sven: [citat] Du har en viktig poäng här. Väljer du rätt uppvärmningsmetod (läs VED) så finns ingen anledning lägga pengar på tilläggsisolering. Du kan helt enkelt öka energiförbrukningen och elda för kråkorna. Idag kan du enkelt köpa kapad kluven och torkad ved för under 40 öre kwh inkl moms (fritt tillverkaren, räknad på en pannverkningsgrad på 80%). Vid ett sådant pris får
23 svar · 9,7k läst
L
Lars-Erik: Visst. Maila bilderna till kopparbunke@telia.com //Lars-Erik
6 svar · 3,5k läst
BuDDHa
BuDDHa: [citat] jag överlever nog ;D Takkar för en i övrigt grymt bra länk..
8 svar · 6,9k läst
Sven
Sven: En annan firma http://www.spiskamin.com/index.php?page=1
5 svar · 9,3k läst
EB
EB: IKEA har också liknande knoppar: Knopp LINDSDAL 19,00 kr / 2 styck http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=11252&langId=-11&parentCats=10110*10258 /EB
3 svar · 6,2k läst
K
kai_robert: Eftersom du gillar gamla, gedigna saker så skulle jag råda till att behålla om det finns någon möjlighet, jag tycker att det ger boendet lite mer "själ" om man har lite speciella platslösningar. Själv ska jag platsbygga garderober när jag renoverar vårat sovrum. Ska använda dörrar som jag sparade när jag rev snedgarderober (inga skjutdörrar här inte) och bygga lite typ
3 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.